Saturday 2 May 2015

Mem"buku"kan diri

Bismillah.

Post sebelum ni punyalah dahsyat viewnya. Anak-anak pelajar yang menerjah blog ni, memang minat benar dengan kisah-kisah cinta. Remajalah katakan. So, nanti aku sambung menulis kisah tersebut. Tengok sweet ke tak sweet cikgu diorang ni. Dapat tak agaknya bezakan cerita rekaan dengan realiti. Nak bagi tajuk baru: "Studentku Si Pemalu". Haha. Tapi kita tinggalkan dulu benda-benda dunia ni, meh cerita pasal BUKU.


Sepanjang musim study week/exam, aku berjaya menghabiskan 3 buah buku ni. Ulul Albab dari Dr Danial ni aku beli sebab harganya murah. Sangat ringkas, pengisiannya lebih sesuai untuk pelajar-pelajar sekolah menengah kerana banyak istilah yang diterangkan sudahpun diketahui oleh peringkat umur 20-an. Menyambar kembali Transformasi Ramadhan yang sudah bersawang di sebalik rak buku, karya ustaz hasrizal sememangnya tidak pernah mengecewakan. Teringat waktu di sekolah, selalu sahaja aku dan rakan-rakan berpuasa sebab makanan tgh hari dewan makan tak sedap. Biasanya lauk paling tak sedap ialah ikan "longkang". Nak pegi kantin, duit manalah ada. Maka kami berpuasa dan puasa sebegitu tidaklah memberi signifikan yang besar. Point utama buku ni beritahu, hebatnya kesan amalan berpuasa bilamana kita punya keupayaan untuk makan sedap-sedap, tetapi kita memilih untuk menahan lapar, sebagai satu latihan. Latihan yang sekaligus memberi impak kepada keupayaan kita dalam mengawal nafsu dalam urusan-urusan lain.

 Hadith al-Bukhari dan Muslim, “Sesungguhnya syaitan itu bergerak di dalam diri anak Adam melalui saluran darah. Maka sempitkanlah perjalanannya dengan berlapar”.

Buku ketiga, Beduk diketuk Lagi adalah hasil titik peluh aku menge"pau" baucher buku pelajar, si Faizatul. Pelajar-pelajar sini biasanya habiskan Bb1M tu untuk beli makanan kat koperasi, yang secara jujurnya sangatlah merugikan. So, aku bawa faizatul n the geng pergi kedai buku, biar bermanfaat sikit benda tu. Apa-apapun, buku ustaz pahrol ni berkisar mengenai kehidupan manusia(muslim khususnya), yang paradigma hariannya perlu diperbetulkan. Pelbagai kata-kata yang menjadi ilmu penting untuk membersihkan hati. Dan memang itu pun tujuan aku baca buku ni. Aku kongsikan satu pesanan yang menarik perhatian aku.

" Antara tanda-tanda ikhlas ialah bilamana pujian tidak menyebabkan amalanmu bertambah, dan kejian/cacian orang tidak menyebabkan amalanmu berkurang." Saidina Ali.

Habis je baca, aku bagi balik kat Tuannya...

Ni tuannya. Terima kasih. Ni kita panggil "pau" berhemah

Nilai Sebuah Buku.

Sebelum PSPM, aku pesan kepada anak-anak pelajar untuk letak kat meja aku buku rujukan yang diorang tak nak simpan. Boleh pass kat student akan datang. Hanya sebilangan kecil yang beri, dan hasilnya sekadar belasan buku sahaja. Aku simpulkan mereka masih "sayang" pada buku. Sebaik sahaja pelajar pulang petang selasa, aku naik ke asrama selepas maghrib untuk periksa keadaan kompel. Terkejut, sedih bercampur marah bila melihat keadaan buku dan kertas-kertas yang berselerakan. Buku terbiar, ada yang dikoyak, ada dalam keadaan seolah-olah dicampak, dan buku-buku terbiar itu riwayat pengakhirannya sudah pastinya di tong-tong sampah. MashaAllah, macamna la kalian nak dapat keberkatan dalam menuntut ilmu.

Ahmad bin Hanbal rahimahullahyang berpesan “Umat manusia sangat memerlukan ilmu jauh lebih banyak daripada keperluan mereka terhadap makanan dan minuman. Karena makanan dan minuman diperlukan cukup sekali atau dua kali dalam sehari. Adapun ilmu, maka ia diperlukan sebanyak hembusan nafas.”

Aku capai beg kecil yang dibuang dicelah-celah katil, kutip semua-semua buku terbiar yang usia kebanyakannya tidak sampai pun satu tahun. Dari atas menghala ke tingkat bawah, aku berseorangan mengutip, mengangkat, memindahkannya ke dalam kereta. Selepas isyak sambung jelajah dua blok lagi. Badan yang sudah sangat keletihan mengangkat buku-buku tu di sebelah malam, aku berehat dan menyambung usaha selepas subuh keesokan harinya. Hasilnya, 83 buah buku berjaya dikumpulkan dengan beberapa naskah AlQuran yang juga terbiar dalam locker mereka. Tu baru blok lelaki, bayangkan kalau mampu aku kutip kat asrama perempuan yang jumlahnya 3 kali ganda dari pelajar lelaki. Anak-anak, kalian perlu menghargai sebuah buku. Keberkatan mudah tercabut hinggakan ilmu tidak lagi mampu memperbaiki akhlak serta amalan kalian. Malah lebih teruk dari itu, kalian akan mempergunakan ilmu untuk membenarkan segala kesalahan kalian. Saat itu, fitnah berleluasa dan kalian akan menjadi sebahagian daripada kebobrokan manusia yang rosak pada hari ini.

Pesta buku PWTC 2015.

Pertama kali menghadiri "pesta" ni. Sejak balik dari UK, tak pernah lansung berkesempatan nak hadir. Ramainya orang punyalah dahsyat. Hanya 6 buah buku yang berjaya dirembat. PTS punya diskaun agak tak berbaloi. Pelik... Macam biasa, penerbit kegemaran aku ialah kemilau Publika. Cuma nak pergi ke gerainya perlu merempuh lautan manusia yang sungguh.... So, ini hasil pengembaraan kali ni:

1. Mengapa Saya Masih Memetik Gitar - Yusuf Islam/Cat Steven.
2. Dari Penjara Taliban Menuju Iman. - Anton Kurnia
3. Why We Want You To Be Rich - Donald Trump. R. kiyosaki
4. Act like A Lady, Think like A Man - Steve Harvey
5. Kisah Cinta dalam AlQuran - Misbah Em Majidy
6. Stop Neraka! - Misbah Em Majidy.

Saja aku pilih dua buku ala-ala Travelog/kisah hidup, dua buku ilmu kehidupan harian dan dua buku agama. Rasanya lengkaplah semua karya Misbah Em Majidy yang aku ada. Balik dari PWTC, jem punyalah teruk. Sambar buku Yusuf Islam dan aku berjaya khatamkan pagi ni. Menarik bukunya. Nantilah review. Mahu menghabiskan cuti ini dengan menulis dan membaca. Tengoklah mampu istiqamah ke tak.


Tudung biru antara yang banyak bagi buku. Dua orang budak ni aku ganti kelas diorang sekali je. Tapi baguih dua-dua ni, tak segan lansung nanye soalan.

Itu saja.
Sekian dari Syuib0809.



No comments:

Post a Comment