Thursday 13 March 2014

MLC 2014 Alang Sedayu

Bismillah

Hari Kedua.

Paginya berjalan dengan begitu baik sekali. Selepas subuh, peserta dihidangkan dengan game "mata ajaib" yang disediakan sebagai back up game untuk MLC. Selepas hari mulai cerah, baru game sebenar iaitu Bola Pyramida mengambil tempat. Pertama kali permainan ini diperkenalkan dalam program MUSCOM dan secara jujurnya peserta seronok dengan permainan tersebut. Cuma bolanya mungkin boleh beli yang lebih berat/mahal. Hehe.

Jam 9.00 pagi, slot kak madihah mengambil tempat. Sudah beberapa kali aku bersama kak madihah dalam program-program MUSCOM. Malah MLC zaman aku menjadi peserta lagi kak Madihah sudah turun menjadi fasi. Cuma kali ini, kak Madihah diberi slot Talk selama satu jam setengah untuk berkongsi mengenai pengurusan meeting dan bagaimana men"dengar" perilaku manusia. Tanpa ragu-ragu, memang terbaik slot ni. Penuh input, jenaka, dan tips analogi yang sangat berguna. Well, kak madihah kot.

Habis talk kak madihah, kebimbangan aku pun bermula. Di sebalik tabir pembikinan modul, LDK antara yang menghadapi masalah kronik kerana notis MLC yang sangat singkat. Malah, kerunsingan aku mengenai masalah ini antara penyebab aku mengarang Kapitalis Dakwah. Hingga hari kejadian, pengisian LDK masih tidak disusun dengan begitu baik. Yang ada hanya bahan tanpa olahan, hingga menyebabkan fasi agak kelam kabut. Kehadiran fasilitator yang ramai dan hebat juga menyebabkan aku menggelabah. Macam mana nak manfaatkan kehebatan mereka??

Di Sebalik Tabir MLC.

Kami kekurangan tenaga kerja. Syahir(pengarah modul) mendapat portfolio baru iaitu menguruskan makanan kerana masalah perpindahan kem yang berlaku semalamnya. Malah beliau juga terpaksa mengendalikan urusan-urusan teknikal seperti mencetak dan menghantar peserta ke hospital sepanjang aku menguruskan program. Maka, aku terpaksa merombak jadual program seorg diri kerana hanya kami berdua yang benar-benar memahami modul sepenuhnya. Ketika talk abang Azwan mengambil tempat, perbincangan bersama fasilitator pun bermula.


Abg Azwan, 1st Batch KY. Satu-satunya talk yang aku tak berkesempatan dengar. 
Nampak macam best.

Antara perkara yang dibangkitkan ialah peserta tak rasa perbezaan antara leadership biasa dengan Muslim Leadership Camp yang biasa. Dengan kata lain, tidak banyak pengisian rohani yang ditekankan, Terbalik dengan apa yang kami jangka. Modul untuk petang berjudul survivor masih tidak diprint dan tiada penyusunan yang jelas mengenai peranan fasi. Perbincangan menjadi semakin hangat bilamana fasi2 mempersoalkan fungsi LDK bertajuk Come Money Come. Aku semakin pening bila jadual sekali lagi terpaksa dirombak kerana ekspedisi ke Air Terjun yang bakal mengambil tempat jam 4.00 petang sedangkan talk abg Azwan hanya berakhir jam 3.40 petang. Bila nak wat LDK? Takkan fasilitator datang untuk satu LDK sahaja?

Berat sungguh nak decide..

Satu demi satu persoalan diselesaikan dengan baik. Kehadiran Jepah sedikit sebanyak melegakan hati aku sebab beliau antara orang yang sangat berpengalaman dan banyak mengajar aku sepanjang aku berprogram dengan beliau sejak 5 tahun yang lalu. Malah, talk beliau yang aku sangkakan biasa rupa-rupanya berjaya menarik perhatian peserta hingga bertubi-tubi persoalan ditanyakan kepada beliau. Malam pula, aku terpaksa membatalkan Come Money Come untuk menyambung kembali LDK pengurusan meeting, Back Up Plan!!. Jepah, Yorke, kak Zaffan dan Abg Aben sekali lagi membantu dalam memberikan pandangan selepas peserta bermeeting.


Tahun 2009, Jepah belum kahwin lagi. Kami sebaya.

Keesokan harinya, program berjalan seperti biasa tanpa sebarang rombakan jadual. Cuma, hidangan nasi lemak berjaya memabukkan para peserta sepanjang Forum bersama Super Senior berlansung. Ngantuk je muka diorang. Time ade lawak baru nak jaga. Seronok jumpa Afiq yang dah beberapa tahun tak berjumpa. Slot forum merupakan kendalian terakhir aku sebelum aku menyerahkan kepada Amir Hasyim yang kembali ke MLC pagi ahad tu. Walaupun berat, aku terpaksa me"lari"kan diri atas alasan yang hanya aku sahaja tahu.


Forum bersama Afiq ex pres muscom dan kak Ainol.

Terima kasih kepada semua yang menjayakan MLC tahun ini. (Gaya ada org baca je..). My beloved Murabbi, Ustaz Malikie yang jelas kehebatan beliau semasa proses rundingan perubahan tempat kem berjalan. Para fasilitator/alumni yang sanggup meluangkan masa walaupun sudah bekerjaya dan sibuk menguruskan rumah tangga. Juga tahniah kepada semua peserta yang menunjukkan komitmen dan disiplin yang baik sepanjang program berlansung. Maaf kerana tidak dapat memenuhi keperluan kalian.

InshaAllah bertemu lagi.
Aku menjangkakan ini program terakhir aku bersama Muscom/Kyuem. Entahlah


Sedih tak dapat bergambar dengan diorang

Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment