Saturday 29 March 2014

Mimpi Anak Kampung SKST

Bismillah.

Menghadiri kenduri Adam Mustafa petang tadi menyebabkan aku mahu mencoretkan sesuatu. Kami berdua adalah anak kampung yang bersekolah di sekolah kecil terletak di Sungai Tungku. Bilangan murid darjah 6 waktu tu sekitar 60 orang kalau tak silap. Tahun 2001. Datang pagi-pagi sekolah, benda wajip buat ialah main sepak tin minuman yang dikemekkan kat court badminton. Sekolah yang tidaklah sesempurna mana, namun menghikayat seribu satu kenangan. Dikelilingi anak-anak kampung yang lain, maka mimpi kami tidak pernah besar seperti anak-anak bandar.

Sewaktu menghampiri UPSR, kami dipenuhi dengan begitu banyak kelas tambahan. Datang kelas petang2 bukan sebab nak belajar sangat. Tapi sebab cikgu suruh dan saja nak main dengan kawan-kawan. Alasan lebih pelik ialah nak ponteng sekolah agama yang dah tak efisyen sebab dah lepas UPKK. Antara cikgu yang paling semangat sekali ialah Sir Roy, cikgu bahasa Inggeris yang memang kelas tambahan dia setiap minggu. Kadang-kadang sebelum perhimpunan pagi pun dibuatnya kelas.

 Tahun 2001 bersama sir Roy. Adam tengah main kucing. Aku plak tukang tangkap gambar.

Tahun tersebut, SKST(Sekolah Kebangsaan Sungai Tungku) bergembira dengan jumlah murid yang mendapat 5A seramai 8 orang. Bagi sekolah kampung, nilai tersebut cukup banyak sebab tahun sebelum tu hanya dua orang kalau tak silap. Aku masih ingat nama-nama tersebut.

Adam Mustapha Rosli
Anuar Mokhtar
Ahmad IzuanPuad
Farah Sakinah Taib
Izzati Ismail
Azian Suhana Yahaya
Zakiah Jamiun
Julinda Ayob.

Adam, Anuar, Izzati, Azian, Zakiah dan aku masing-masing ditawarkan ke Sekolah Menengah Sains Teluk Intan (SEMESTI). Ye, dekat je dengan rumah. Farah ke SERATAS dan Julinda ke MRSM kalau tak silap. Tapi di SEMESTI hanya aku, Adam dan Azian sahaja yang bertahan sampai habis form 5 tahun 2006. Menariknya, kami bertiga bukan sekadar keluar dari kampung, bukan sahaja  keluar dari Teluk Intan. Namun berjaya menyeberangi lautan untuk menyambung pelajaran.

Adam ke Amerika Syarikat buat Biotech
Azian Suhana berhijrah ke India 5-6 tahun untuk jadi Doktor
Aku pula ke negara sejuk United Kingdom untuk jadi guru matematik.


Adam kahwin dengan kenalan di US gak. Hebat.. Aku membesar dengan jayanya. Gila bulat badan aku

Ketiga-tiga kami hanya anak kampung yang kecilnya tak mungkin bermimpi sebegitu besar. Selepas aku pulang dari UK, aku ingat pergi belajar di Luar Negara adalah satu fenomena biasa yang tidak lagi dipandang istimewa. Bagi aku, mungkin masyarakat sekeliling akan berkata, "Ala, biasalah pergi luar negara tu. Anak si polan pun gi sana. Sekarang ni dah melambak dah biasiswa-biasiswa ni.." rupa-rupanya itu hanyalah dialog orang-orang bandar. Tahun 2012, waktu aku dan rakan-rakan berkunjung ke SEMESTI, masih ramai yang teruja bila masing-masing memperkenalkan tempat belajar. Bayangkan jika mereka sendiri teruja, apatah lagi masyarakat di kampung.

Anak kampung sentiasa punyai hak untuk bermimpi. Selagi mana impian tersebut tidak mengundang ketawa rakan-rakan, maka selagi itu impian tersebut hanyalah impian biasa. Sekiranya dirimu duduk dibendang, tiada mampu bertuisyen bayaran, loghat dimulut pekat bebeno, mainan petangnya lumpur dan ikan, ibu ayah tiada berpelajaran, ke sekolah mengayuh basikal, lalu dirimu berimpian belajar di negara asing. Maka mimpi anak kampung itu lebih GILA dari mimpi anak pandai di bandar.

Bermimpilah wahai Anak Kampung, tiada apa yang mustahil buatmu.
Aku tidak mengatakan ke Luar Negara sebagai definisi berjaya.
Ia sekadar impian gila untuk kamu ditertawa.
Lalu terjaga bila mimpimu menjadi nyata.


Kamera tiba-tiba tamat riwayat. Perlu cari kamera baru.

Sekian dari Syuib0809

2 comments:

  1. nama pnuh owner blog ni ap ek, sbab sy pun darjah 6, masa tahun 2001 kt sk sungai tungku, sy knal pic masa kcik tu, nizar, naim, sir roy.. :')

    ReplyDelete
  2. Ahmad Izuan

    Meh bagitahu nama

    ReplyDelete