Friday 14 February 2014

Nasihat Berkasih buat Anak

Bismillah

Mengarang sesuatu 4 hari yang lalu. Teringat kata-kata buya HAMKA, menulis tidak boleh disamakan pada satu gaya bahasa semata-mata. Setiap orang ada cara menulis tersendiri yang menjadikannya unik. Manusia yang sentiasa banyak perbezaan, punyai juga citarasa berbeza. Oleh kerana ini blog aku, maka dengan suka hatinya aku mempersembahkannya. Moga anakku tidak mendekati Hari Kekasih ini.

Wahai anakku
Di saat ayah menulis nasihat ini
Ayah  masih belum bertemu ibumu
Namun Ayah yakin kami pasti bertemu
Hanya masa yang memisahkan waktu itu.

Wahai anakku 
Hari ini tarikh itu datang lagi
Rakanku berdebar menanti kedatangannya
Biar tidak punya uwang untuk diri
Namun pasti ada sesuatu untuk kekasihnya
Kononnya bukti saksi kepada cinta mereka
Aduh, indah sekali bunyinya
Namun, pasti malang penghujungnya

Wahai anakku
Kadang-kadang aku murung menyesali
Mengapa tidak aku seperti rakan-rakanku
Menyusun bicara memikat si gadis
Menyantun langkah melenturkan hati
Agar dapat ku raikan istimewanya hari ini
Biarpun mengundang murka Ilahi
Ya, Hebat sungguh nafsu menipu
Pabila imanmu terbukti lesu

Wahai anakku
Jangan kamu tertipu dengan puisi cinta
Mengorat menggoda mengada-ngada
Hatta dari rakanmu yang berkopiah di kepala
Persetankan cinta enta enti
Bunuh fikirmu akan nikmat cinta Islamik
Kerna itu jenama dari musuhmu syaitan
Agar kamu kelak akan bersama dengannya
Penghuni neraka selama-lamanya



Wahai anakku
Aku mendoakanmu beroleh pasangan hidup yg solehah
Malah aku pasti kamu juga menginginkannya
Oleh itu, jangan kamu undang murka Allah
Selagi mana dia masih belum sah menjadi milikmu
Mana mungkin rumah tanggamu beroleh Redhanya
Jika awal lagi kamu sudah mengundang MurkaNya

Wahai Anakku
Jodohku sedikit lewat
Kerna itu ujian dari Tuhanmu kepadaku
Benarkah aku masih Husnuzzon kepadaNya
Sedang rakan pacaran mudah sekali berumah tangga
Lalu aku terus menanti
Hingga Allah hadiahkan ibumu kepadaku
Penyejuk mata, pengubat lara
Penyubur cinta, pendamping syurga














Wahai Anakku
Di pertengahan februari ini
Luahkan cintamu kepada Ibumu
Buktikan kasih hati kepada Allah dan Rasulmu
Ketahuilah ayah bangga punyai anak sepertimu

Salam sayang dari Ayahmu.

2 comments: