Friday 29 March 2013

AlQuran, Hadis dan Bible

Bismillah.

Baru pulang dari perjalanan yang jauh menuju ke negara Jiran. Perjalanan yang memakan masa 4 hari 4 malam sebenarnya banyak dihabiskan ruangnya di atas bas. Tak pasti berbaloi atau tidak, namun aku berjaya menghabiskan sebuah lagi buku yang aku beli dengan baucer buku 1Malaysia hari tu. Menilai Persamaan Dalam Alquran, Hadis dan Bible Mengenai Kehidupan Manusia sebenarnya buku yang aku dah mula baca sejak kem KRS hari tu lagi. Namun sebab sibuk dengan macam-macam benda, hampir dua minggu lebih baru aku dapat habiskan baca buku ni.

Pada mulanya, aku sedikit ragu dengan kualiti buku ni sebab penulisnya sangat-sangat muda. Dan maklumat mengenai penulis tu hakikatnya memang memberi tanggapan kurang baik aku terhadap buku ni. Sebab aku risau akan disiplin ilmu beliau dan takut akan huraian yang bakal dinukilkan dalam buku ni. Jadi, nak tak nak memang kena berhati-hati. Tapi selepas tamat membaca buku ni, aku sangat berpuas hati dengan rujukan yang diberikan dan oleh kerana beliau kurang menghurai, buku ni menjadi lebih meyakinkan dengan kata-kata yang diambil dari tokoh lain.



Walaubagaimanapun, buku ni memang sangat banyak memberi input baru mengenai agama kristian sebab secara realitinya memang susah nak lihat mereka mengamalkan apa yang ditulis dalam bible. Malah, banyak buku yang ditulis oleh orang Islam mengenai bible berkisar mengenai konsep trinity. Tapi buku ni banyak memberitahu mengenai "Fikah" orang kristian yang hakikatnya sedang ditolak sendiri oleh orang kristian.

Antara perkara menarik dalam buku ni ialah:

Haram makan babi bagi orang kristian
Hukuman rejam kepada penzina tertulis dalam bible
Agama kristian menggalakkan bertudung?
Poligami dalam agama kristian, boleh atau tidak?

Macam-macam lagi sebenarnya. Tapi kalau nak tahu kenalah baca dan beli sendiri. Cuma aku tak galakkan remaja-remaja baca sebab ia bakal menyebabkan amalan PLURALSIME dalam agama bagi mereka yang tidak faham Islam. Biaq perabih baca Quran dulu sebab hanya Islam agama yang diredhai oleh Allah. Cuma, sebagai kaedah dakwah, kita boleh gunakan buku ni sebagai satu asbab untuk berdialog dengan orang bukan Islam.

Mereka yang benar-benar baca bible, maka dia akan cenderung untuk memahami dan mempercayai AlQuran. Kerana ternyata sungguh banyak perkara dalam bible yang telah diseleweng, namun masih ada sebahagiaanya menunjukkan ia datang dari Pencipta yang sama. Cuma kalau orang kristian sekadar beragama untuk meraikan krismas, ikut artis, nak bajet jadi masyarakat barat(bajet Amerika), maka mereka-mereka ini memang bukan orang yang patut beragama.

Buku seterusnya : Manhaj Fiqh Wasatiyah

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment