Saturday 16 March 2013

Minat, kekal sebagai Minat

Bismillah.

Minggu ni tak dapat nak menghabiskan apa-apa buku. Hanya sempat baca 1/3 buku mengenai Quran dan Bible. Kami semua berkampung di IPSAH selama 4 hari 3 malam untuk kem KRS yang wajip untuk kami ikuti. Penat, tapi menyeronokkan.

............

Semenjak awal tahun hari tu, ada beberapa rakan mula menyedari perubahan perangai aku kepada perempuan. Waktu kem KRS, seorang ahli kumpulan aku sendiri cakap "Izuan waktu kat Leicester memang tak tegur lansung perempuan. Jumpa tepi jalan pun tak pandang". Memang dahsyat perangai aku tiga tahun kat Leicester kot. Masuk kelas memang dengan perempuan melayu lansung tak cakap. Pelik. Dan tetibe, kat maktab, menjadi tak segan dan banyak cakap. Aku sendiri menyedari benda ni.

Waktu duk memanggang bahan-bahan BBQ, "kak" audrey ang yang kelas dengan aku pun tetibe cakap "Izuan dulu waktu mula-mula masuk tak berani dengan saya, sekarang dah berani macam ferd dengan zizan ye". Hmmm, memang menarik beberapa bulan di maktab jauh berbeza dengan 3 tahun di UK. Malah, rakan-rakan aku seperti cuan dan aiman pun mengalami perkara yang sama. Waktu kat lancaster tak pernah lansung nak tegur, kacau 3 perempuan melayu Maths. Sekarang, memang dah dahsyat sungguh rapatnya kami satu kelas hingga boleh berjenaka di antara satu sama lain.


Adakah faktor umur?
Faktor persekitaran maktab?
Atau sebab terlalu banyak aktiviti kami bersama?
Hinggakan kami tidak segan untuk membicarakan soal perkahwinan di dalam kelas

Memang tak dapat dinafikan mulut aku sangat banyak mengeluarkan kata-kata mengenai perkahwinan sejak beberapa bulan ni. Dalam kelas, dalam usrah, saat bersembang dengan rakan-rakan, semua nasihat yang aku kira berguna cuba aku selitkan untuk rakan-rakan yang sudah melonjak ke umur memikirkan perihal jodoh. Poyo atau tak poyo, itu hanya komen hodoh dari orang yang tidak matang. Sekarang dalam kelas ada pulak yang cuba menjodohkan rakan-rakan muslimin dengan muslimat yang masih available. Mangsa terbaik ialah Safuan.

Memikirkan soal jodoh, aku juga kadang-kadang terasa serabut. Satu demi satu kebimbangan, kekeliruan, ketakutan datang saat mahu memilih seseorang untuk dijadikan teman hidup. Memikirkan diri yang terlampau banyak ketidakkelayakan, aku rasa hidup membujang mungkin pilihan yang lebih baik dari menghancurkan harapan seseorang yang layak mendapat teman hidup lebih baik. Dan dengan alasan ini, aku akhirnya terus menjadi penakut untuk meluahkan isi hati yang ada dalam diri. Di umur 24 tahun, minat kepada seseorang hanya kekal sebagai minat. Tidak lebih dari itu sejak darjah 6, mahupun tingkatan 3 ataupun ketika berada di kolej. Entah bila agaknya tempurung itu akan pecah, aku pun tak pasti.

Tu sahaja kot nak tulis. Akhir kata, aku pun tak pasti macam mana jawapan poyo ni datang waktu aku di soal mengena poligami di dalam kelas Tamadun islam.

"Saya menyokong poligami tetapi berhajat untuk kekal dengan satu isteri. Saya rasa itu adalah hadiah terbaik yang dapat saya berikan kepada isteri saya, kerana sudi menerima saya dengan segala kelemahan dan kekurangan yang ada pada diri saya." Fuhh..

Aku pun tak pasti siapa "isteri" dalam ayat di atas.
Untuk itu, terima kasih kerana sudi menerima si gemok ini



Petang tadi dimaklumkan pemergian seorang senior SEMESTI, Iman Syafiq yang kemalangan ketika menunggang motosikal. Mudah-mudahan dipermudahkan segala urusan. Seorang yang banyak gak kenangan dia dengan kami semua, si budak bola tampar.

Sekian dari Syuib0809.



No comments:

Post a Comment