Monday 11 March 2013

Sup Ayam untuk Hati

Bismillah.

Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga habiskan buku Chicken Soup for the Soul setebal lebih 400 mukasurat. Buku ni bukanlah buku yang berat, namun mahu meneruskan membaca buku setebal ni memang susah sebenarnya. Aku mula baca waktu ROS 2 minggu kemudian beralih ke buku lain sebelum kembali balik baca buku ni minggu lepas. Oleh kerana buku ni lebih kepada himpunan cerita-cerita, bukan kajian mahupun fakta, mungkin ada yang kurang meminatinya.



Aku sendiri tak berapa minat dengan buku ni. Banyak sangat bercerita, menyebabkan pembaca tidak perlu menghafal apa yang dinukilkan dalam buku ni. Cukup sekadar membaca seimbas lalu dan cuba mendapat kesimpulan ataupun pengajaran yang ingin disampaikan dari kisah tersebut. Cuma, aku tertarik dengan kata-kata pujangga, hikmah, motivasi yang diselitkan dalam buku ini sebelum setiap kisah bermula. Antara yang sangat aku ingat ialah

Semua orang merungut kenapa pada mawar, masih perlu ada duri yang tajam. Namun saya pula bersyukur dalam banyak-banyak duri tersebut, ada satu yang indah iaitu bunga mawar.

Anak kunci hanya menghalang orang baik daripada memasuki rumah kita.

Bagi mereka-mereka yang sedang ditimpa ujian, musibah, accident, penyakit, buku ini mampu memberi sedikit motivasi untuk kita mengubah sudut pandang masing-masing. Mahu atau tidak mahu, sikap positif kita pada sesuatu perkara sangat banyak mengubah hidup kita. Dan di dalam buku inilah boleh dilihat contoh-contoh dalam dunia realiti tentang hebatnya berfikiran positif. Antara sebab utama aku baca buku ni sebab nak ubah paradigma diri supaya sentiasa bersikap positif dan tak kuat merungut. Entah berjaya ke tidak. Wallahualam.

Mingu-mingu terakhir ini sangat sibuk dengan macam-macam projek dan assignment. Sekarang ni pun aku baru balik dari kelas PJ yang menguji kemahiran "gymnastic" kami. Esok, pula bakal menghilangkan diri menuju ke IPSAH untuk perkhemahan KRS. Mudah-mudahan segalanya dipermudahkan.

Buku seterusnya. Menilai persamaan dalam Al-Quran, Hadis dan Injil

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment