Thursday 31 January 2013

ROS (rancangan orientasi sekolah)

Bismillah

Sungguh lama tak menulis kat blog ni. Kalau diikutkan macam-macam yang dah berlaku. 2 minggu ni memang penuh dengan debaran dan benda-benda yang mencabar hati. Tapi tak dapat nak cerita kat sini. Pasal buku plak, aku dah berjaya habiskan buku Hikmah yang Mengalir daripada Sang Murabbi karangan Ustaz Nik Abduh dan Ustaz Ridhuan mohamad Nor. Part awal mungkin kurang menarik sebab banyak tulisan diambil dari blog. Tapi part belakang tentang guru memang best. Aku paling suka dengan analogi kata-kata tok guru. Terbaik!




Aku tetiba terfikir supaya jadikan blog ni tempat menulis journal/diari untuk ROS aku dua minggu ni. Meh lompat terus ke hari ke-3.

Perjalanan hari ke tiga.

Hari ni aku sampai sebelum 7.20 pagi seperti biasa. Menghala terus ke pejabat untuk bertemu orang paling atas dalam pentadbiran iaitu Encik Yussof. Mudah-mudahan untuk hari ke tiga di sekolah ni, ada sesuatu kerja yang menarik untuk dikongsikan dalam Fail ROS. Tetapi sedikit hampa sebab En. Yussof tiada di pejabat. Jadi, aku terus menghala ke Bilik Guru dengan berpakaian batik, pakaian budaya untuk hari khamis. Seperti biasa, semua cikgu lelaki akan bersalaman di pagi hari sebelum memulakan tugas masing-masing.

Matlamat pagi ni ialah untuk jumpa Puan Roszainani untuk dapatkan folio mengenai sejarah sekolah ni, tapi beliau tiada di bilik guru kanan. Lepas berulang alik beberapa kali, aku akhirnya dimaklum yang beliau tidak hadir sekolah hari ni sebab ada urusan lain. Aku seterusnya menuju ke Pusat Sumber untuk cari bahan tentang Komponen yang kedua dalam tugasan ROS iaitu PRASARANA.

Setibanya waktu rehat, aku menuju semula ke bilik guru dan terserempak dengan Pn Arishah, kounselor SMK Sungai Manik. Beliau maklumkan yang selepas ni akan ada program untuk pelajar tingkatan 4 dan tingkatan 5 di dewan jam 10.30 pagi. Jadi, aku hadir ke slot motivasi tersebut yang disampaikan oleh pensyarah daripada Kolej Tunku Abdul Rahman, kampar. Ternyata memang susah nak kawal pelajar-pelajar ni untuk diam dan penuhkan ruang dihadapan. Sewaktu aku duduk di belakang bersama-sama pelajar-pelajar, kebanyakan mereka melukis dan bersembang seolah-olah membuktikan mereka memang tidak berminat dengan program tersebut.

Aku meninggalkan dewan 11.45 kerana terpaksa menggantikan Pn. Aminah untuk kelas sivik beliau. Bukan mengajar, sekadar kelas relief. Rata-rata pelajar yang ada dalam kelas 3 Amanah tu sudah aku dengar ceritanya dari emak aku. Malah, semalam sempat masuk kelas diorang untuk tengok guru mengajar. Kelas yang pelajarnya pintar, tapi sangat nakal dan malas. Masa 80 minit yang ada aku manfaatkan untuk beri sedikit perkongsian supaya sedar kenapa perlu belajar. Juga, berkongsi bahawa tiada manusia yang tak pandai, cuma masing-masing mempunyai kepandaian berbeza. Dan yang terakhir aku beritahu, TIDAK FAHAM bukanlah satu masalah, tetapi ianya menjadi MASALAH bila kita tidak bertanya, dan tak mahu berusaha untuk tukar TIDAK FAHAM menjadi FAHAM.

Minta-mintalah diorang FAHAM.

Jam 1.10 tengah hari, aku kembali ke Pusat Sumber. Sepatutnya aku akan masuk ke kelas 5 Amanah untuk tengok cikgu Masdiwi ajar Matematik, tapi program motivasi di dewan menyebabkan kelas tu cancel. jadi, hari ni tak dapat nak tengok mana-mana guru mengajar.Seperti biasa, jam 2 petang aku ke surau untuk solat zohor bersama guru-guru dan pelajar. Ada seorang pelajar yang cuba untuk lari tak nak solat, tapi cikgu Nasir sempat panggil sebelum dia lari lagi jauh. menarik tengok cikgu-cikgu ni kawal budak.

2.30 petang.. Pulang.

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment