Sunday 6 January 2013

Catatan Penglipur Lara Sang Majistret

Bismillah.

Bukan satu perkara biasa untuk ada internet di asrama baru kali ni. Menjadikan usaha untuk mengupdate blog agak tergendala sepanjang minggu ni. Buku yang aku baca sebaik sampai di maktab ialah Catatan Penglipur Lara Sang Majistret karya Zabidi Mohamed. Buku pertama beliau Arqam, tersungkur di pintu syurga adalah penyebab utama aku membeli buku ni. Sewaktu di luar negara, aku terbaca buku Al-Arqam ni sewaktu berkunjung ke rumah Firdaus Rahim. Dan buku tersebut sangat-sangat mantop.

Buku kali ni, dapat aku simpulkan memang sangat rasa tak puas untuk dibaca. Walaupun mengandungi 255 muka surat, tapi terasa macam sangat cepat aku baca dan memang rasa nak tahu lagi pengalaman-pengalaman beliau yang lain ketika menjadi seorang Majistret.


Buku ni memuatkan kisah-kisah lucu yang penuh dengan pengajaran dan juga ilmu. Ada empat kisah utama yang dimulakan dengan warna-warni sebatan di penjara pudu. Diikuti pula kisah seorang mak cik yang menyeludup beras. Mungkin ramai akan gemar dengan kisah seorang pensyarah tabligh yang terlibat dengan kemalangan di kelantan. Dan kisah terakhir, juga tak terlepas dari menarik minat pembaca iaitu kisah tiga orang penagih dadah yang hanya berseluar dalam mahu merompak kereta mercedes.

Pengalaman Zabidi mohamed sebagai penulis skrip mungkin menjadikan buku ni sangat menarik dan sesuai untuk dibaca para remaja. Buku yang ringan, namun bagi aku mempunyai banyak isi yang mudah untuk diingati. Dan aku sangat galakkan untuk semua beli dan baca.

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment