Sunday 1 January 2012

Jelajah Fuiyo 2011: Berita Dari Dapur

Bismillah..

Selamat tahun baru la ye semua..
Mari kita sambung cerita mengenai Fuiyo dan kali ni aku akan menulis mengenai Dapur Fuiyo. Di hari kedua, aku kembali menyibuk di dapur Fuiyo sebab slot hari tu banyak di sub-MC kan kepada fasilitator. Di dapur pagi tu sibuk dengan kuah karinya manakala aku plak dalam keadaan yang sangat lapar sebab tak breakfast lagi. Ditakdirkan Allah, ade bubur jagung yang dibuat oleh muslimat. Aku dgn Baim pun makan sambil sembang dgn mak Ustaz Zamri.

After makan, kami pun tolong di bahagian nasi yang mengalami masalah kuantiti semalam. Hari ni 20 kilo diorang masak. Kalo tak kenyang memang tak taulah nafsu apa.

Amir haron, fadhli(junior semesti) dan hamizan. Kesemuanya adalah ajk asal Fuiyo yg takde kene mengena dgn dapur Fuiyo. Tapi datang tolong apa yg patut. Memang aku respect diorg ni.

Keadaan di dapur Fuiyo tgh hari jumaat. syakir selaku pengarah Fuiyo pun turut berada di dapur.

Selain uruskan nasi, kami juga potong-potong bawang semua. Sekarang ni tgh goreng telur kat 3 kuali untuk dimakan dgn ayam masak kicap berlada. Yang aizuddin tgh kacau tu.

Menu petang ialah ayam masak kicap berlada buatan Aizuddin. Petang tu memang kaum lelaki je yang banyak berada di dapur. Muslimat memang diberi masa berehat sebab dari pukul 6 berada di dapur tak rehat-rehat. Kerja di dapur berterusan sehinggalah selepas aku menjadi MC semula utk slot ASDA. Kali ni kena kemas dapur plak.

HARI KETIGA.

Hari ketiga, menu utama ialah SUP AYAM dan TOM YAM AYAm. SUP ayam, memang bos dapur(mardhiah) yang jadi chef. Manakala untuk tom yam, hafizah dari plymouth yang jadi masterchef. Kedua-duanya sedap. Setelah menguruskan slot sembang pagi yg sangat ringkas, aku terus ke dapur untuk tugas biasa. Hari ketiga agak perit dan sangat memenatkan sebab kami juga kena sediakan menu untuk keesokan harinya. Di hari terakhir, kami kena bersihkan dapur seawal mungkin. Jadi mungkin tak sempat nak makan.

Kerja pun bermula..

Yang ni utk makan tengah hari. Memang sepanjang Fuiyo ni akan makan dalam talam kecuali hari terakhir. Sekali hidang dalam 30 talam. Setiap talam kena 5 orang makan. Nmpak muka semua yg tg letih?

Hari ketiga memang mencabar sebab kena masak untuk tiga kali waktu makan. Ada 5 periuk nasi. Sekali waktu makan kena 4 round masak. Jadi, satu hari tu seolah-olah kami masak 60 periuk nasi.

Keletihan hari tu diubati dgn kedatangan beberapa org rakan yang hadir ke dapur untuk melawat. Ni adib postmouth yg tgh makan kek. Lepak jap sembang dgn die.

Hari yang sangat memenatkan. Sebaik sahaja selesai tomyam, aku dan Aizuddin sudah mula menggoreng ayam untuk masak merah. Rakan2 muslimat lain mula memasak pes "nasi tomata" dan menyediakan ramuan untuk ayam masak merah. Pembahagian kerja dilakukan sebaik mungkin. Ade yang mengemas, membasuh periuk belanga dan membuat sedikit "snek" untuk ajk dapur. Kepenatan kami menyebabkan banyak diantara kami yang tak lalu makan. Kaki plak sakit2 sebab terlampau lama berdiri.

Kerja hari itu akhirnya tamat sekitar jam 2 pagi.

HARI TERAKHIR

Aku banyak ditugaskan menjadi MC untuk hari terakhir. Mungkin kerana urusan di dapur pun tidak begitu banyak. Sekali lagi, aku tertinggal untuk bersarapan lagi. Sebaik sahja menyerahkan mic kepada Nazrul, aku terus ke dapur membantu apa yang patut. Menu yang sepatutnya ayam masak merah ditukar menjadi ayam masak Fuiyo!! rasanya sangat sedap. Kali ni kami kene tapau untuk para peserta. Lepas tolong tapau, aku makan sedikit untuk alas perut sebelum mempengerusikan majlis penutup.

Antara pembantu dapur tambahan, Izzat berbaju belang. Kerja mentapau dah bermula jam 10 pagi lagi.

Safwan plymouth yang tetibe berada di dapur Fuiyo. Pakaian aku sepanjang di Fuiyo ni ialah baju melayu dan jubah pendek. Mungkin sebab aku memang dah selesa kot.

Kerja di dapur Fuiyo memang kerja yang sangat best walaupun kadang2 berhadapan situasi genting seperti memenuhi deadline waktu makan peserta. Ditambah pula kepenatan yang sgt dahsyat. Tapi, memang banyak pahala orang yang menyediakan makanan untuk orang ramai apatah lagi ianya tiada ubah mahupun bayaran. Aku yang kuat makan pun jadi tak kuat makan bile berada di dapur Fuiyo. Ye ke?

Banyak yang aku belajar sepanjang berada di dapur fuiyo. Cara memasak, resepi baru dan macam-macam lagi. InshaAllah, kalau boleh mahu kembali ke dapur. Hehe


Sekian dari syuib0809.


No comments:

Post a Comment