Sunday 8 April 2018

Kasih dan Amanah

Bismillah

Jumaat baru-baru ini, aku mengambil cuti pertama kali buat tahun 2018. Sebab utamanya, perlu menghadiri walimatul urus sahabat baik ketika di sekolah dulu. Cuma sebab disebaliknya, aku berpendapat aku perlu meredakan beberapa tekanan yang kerap muncul dalam diri. Mahu berehat. Dan mahu berjumpa sahabat-sahabat yang sebaya juga setelah gagal melakukannya minggu sebelum itu.

KASIH.

Menuntut ilmu di tempat yang pelbagai ragam dan iklimnya, aku sudah bertemu dengan bermacam jenis orang. Berkawan dengan orang kampung di sekolah rendah, bersahabat dengan orang bijak pandai ketika mengambil A-level, berusrah dengan orang2 kuat agama ketika di luar negara, belum lagi dikira pengenalan dengan orang besar-besar, semuanya pernah aku lalui. Namun sejujurnya, yang paling aku selesa ialah rakan-rakan aku dari sekolah menengah.

Mereka-mereka ini adalah orang yang menjadi saksi akan kebodohan dan kejahilan aku bersama mereka. Mereka menjadi sahabat, tanpa sebab yang boleh dizahirkan. Bukan kerana hensem, bukan kerana mereka kaya, bukan kerana mereka kuat agama, jauh juga kerana sebab ilmu yang tinggi. Maka kasih yang lahir buat mereka juga tidak punya apa-apa sebab. Tidak ada sebab dunia untuk bertemu mereka Tetapi apabila bertemu, gembiranya terpancar entah datang dari mana. Ia bukti kasih. Dari seorang manusia kepada manusia lainnya.

Pehal lah aku berdiri sebelah kawan2 yang nampak muda. Silap betul. Okeh, kami sebaya.

Reunion B2.. Aku rasa baceh makin pendek. Dah sama tinggi semua


Majlis perkahwinan K.U( Ketua Umum batch kami) ini, aku datang tanpa harapan untuk berjumpa sapa-sapa. Malah niat awal aku adalah untuk pulang awal ke pulau pinang semula. Saat melihat caom dan bayern hadir bersama pasangan mereka, hati aku jadi seronok sungguh. Dan kemuncak kegembiraan aku ialah apabila Baceh tiba-tiba muncul dari pintu lift bersama isteri dan anaknya.. Gembiranya hanya Allah yang tahu. Dan tidak disangka begitu ramai rakan-rakan satu batch yang turut hadir. Aku jadi excited berlebih-lebih, sampai aku rasa macam bukan diri sendiri. Orang yang melihat pasti jadi annoying. Haha..

Jujurnya kami satu batch memang tak reti buat freestyle. Fail aje.

AMANAH.

Sebenarnya, aku berazam untuk menghadiri pertandingan futsal ASTI sabtu minggu sebelumnya. Memang sudah dikosongkan, apatah lagi kerana malam itu ada dinner batch buat pertama kalinya. Tiba-tiba minggu sebelumnya, ANC mengatur program MIAW pada jumaat minggu sama pertandingan futsal itu berlansung.. Program untuk muslimat itu bukan masalah besar kerana aku hanya pemerhati sahaja. Namun kejutan hadir, apabila kak Noreha nak buat teambuilding untuk sukarelawan MPBB kelak. Oleh kerana bajet yang sangat terhad, maka aku meng"volunteer"kan diri untuk memasak bagi kapasiti 120 orang.

Ada gambar poster je. Yang bestnya bila aku bawak paperwork ke timbalan, dia gelak terus.

Kesedihan tidak dapat join reunion terbesar itu, aku redakan dengan menggalas amanah untuk anak-nak pelajar yang bakal keluar kelak. Malah ketika membuat pilihan, aku lihat keringat aku lebih diperlukan di sini berbanding di sana. Maka, sabtu itu, aku menyibukkan diri membeli bahan mentah untuk kegunaan keesokan harinya. 5.30 dah mula masak sarapan... Aduih.

3 anak dara ni yang menjadi pembantu dapur aku. Dan menarik, aku tak mengajar kuliah atau tutor mereka. Kami ditakdirkan berjumpa. Lebih menarik, dua yang disebelah kanan aku itu adalah budak SEMESTI. Kiranya aku super senior diorang.

Menu:
Sarapan: Macaroni bolognese. Tapi macaroni lembik sebab xde orang jaga.
Tengahari: Ayam kicap kari berlada, kubis goreng kunyit, nasi putih.

Tengah hari balik terus terbongkang penat gila..

Teguran buat rewang.

Dari kenduri kahwin tadi, aku terus bergegas pulang ke kepala batas semula. Malam hari yang sama, ada jamuan untuk AJK Memori yang bertungkus lumus menjayakannya januari lalu. Dah 2 tahun jamuan ini tidak diadakan. Kali terakhir ialah ketika tahun pertama aku di sini. Keberanian mereka untuk menganjurkannya, maka aku meraikan sahaja apa yang patut. kali ini, kapasiti jamuan itu adalah untuk 220 orang.

Pada asalnya aku tidak mahu masuk campur pada hari kejadian. Biar mereka yang mengusahakan segala-galanya untuk aktiviti terakhir mereka ini. Entah kenapa aku tak berapa sedap hati. Sebaik sahaja sampai di kolej jam 7 petang, aku bersiap untuk ke masjid dan singgah sebentar melihat persiapan mereka. Hmmm.. Tidak seperti yang aku jangkakan.

Sebaik sahaja solat maghrib, aku kembali ke dewan dan menegur apa yang patut. Persiapan mereka kelam kabut. Sedangkan setiap orang dalam dewan itu sedang bekerja dengan sangat penatnya. Jumlah 30-40 orang itu sebenarnya sudah sangat mencukupi, tetapi pengurusan yang tidak tersusun menyebabkan masing-masing sedang menyusahkan diri. Melakukan kerja dua kali, memilih jalan kerja menyusahkan dan menghabiskan keringat membetulkan kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku. Akhirnya semua jadi stress dan yang paling jelas aku nampak ialah afrina, si aini dan izzati razib.

Baru balik solat, memang berkain pelekat la gamaknya. Budak2 ni paksa tangkap gambo padahal tengah sibuk nak kemas. Gaya tu pun diorg paksa. Tapi mantap gila kamera diorg, boleh meng"kurus"kan manusia. Haha


Namun pujian untuk rewang(gelaran jamuan) itu ialah hiasan backdrop dan photobooth yang cantik. Makanan yang sangat-sangat pelbagai dan sedap. Ada cendol, abc, bihun sup dan tomyam, spaghetti bolognese dan carbonara, buah cicah coklat, brownies, polkadot dan macam2 lagi. Dan kepenatan yang sangat-sangat dahsyat, mereka membasuh pinggan sampai pukul 3 pagi. Haha. Sorilah, rasanya  ni last buat jamuan untuk memori, lepas ni dah xde dah. Selang dua tahun baru ada balik kot.


Jamuan itu adalah penghujung bukti kasih akan kehidupan mereka di kolej yang sudah sampai di penghujungnya. Hari-hati yang pernah bersatu itu akan berpisah. Mengucapkan selamat jalan dalam bentuk menghiburkan barangkali menjadi pendekatan terbaik agar hati masing-masing tidak bersedih.

Entah mana yang sedih, meninggalkan atau ditinggalkan?

Aku sudah hampir siap dengan karya buat mereka yang akan pergi ini. Bagi sedutan dulu:


Janji rahsia kita berdua
Mentafsir lupa umpama dosa
Sedang engkau akan tiada
Hanya bicara yang kekal ada
Itupun bukan pada suara
Cukup tulisan di hujung kaca
Selamat pergi sang bunga
.....


Sekian Dari Syuib0809

1 comment:

  1. betullll cikguuuu! kawan sekolah the bestt. heheh.
    and betul jugak camera bebudak tu menampakkan effect kurus. tahniah cikgu dah kurus hahahah

    ReplyDelete