Saturday 31 December 2016

Sejarah basikal

Bismillah

Minggu ini sibuk menguruskan perancangan untuk MEMORI. Macam-macam isu, yang aku kira berjaya tercatit sebagai pengalaman menarik buat mereka yang menjadi pemimpinnya. Sepatutnya semalam, aku perlu berangkat Kuala Terengganu. Bukan untuk rombongan meminang orang terengganu, sekadar percutian akhir bersama keluarga sebab adik aku dah habis belajar kat UNIZAR. Bas sepatutnya pukul 10, kul 8.30 malam aku dah sampai. Tunggu depan platform no.24 (SP BUMI), tetapi jam 9.45 yang sampai adalah bas untuk kul 9 punya tiket. Katanya jem sebab pesta pineng. Tunggu punya tunggu, aku akhirnya tunggu sampai jam 12.45 malam!!. Sakit hati, balik kolej terus.

Sebenarnya lama nak tulis pasal basikal ni.

Sejarah Basikal

Kalau ikut pembesaran 27 tahun ni, aku dari kecik memang jenis pakai basikal je. Waktu sekolah rendah, darjah 6 dah pergi sekolah kayuh basikal. Waktu tu, abah beli basikal warna merah dengan ungu. Merah aku punya, ungu kakak aku punya. Waktu sekolah asrama, basikal tu tersadai je kat rumah. Balik cuti baru pakai pergi main bola dengan kawan. Zaman sekolah menengah, aku tak dibenarkan bawak motor lansung. Macam biasa, kalau bawak pun curi-curi je.

Habis sekolah menengah, aku masih belum ada lesen motor. So, menghidupkan kembali basikal merah yang ada di rumah dengan berkayuh ke pekan teluk intan 3 kali seminggu semata-mata untuk latihan memandu. Perjalanan yang memakan masa 35 minit, zaman itu sudah menjadi kepelikan untuk remaja berumur 18 tahun mengayuh basikal. Sebaik sahaja punya lesen, basikal-basikal itu terbiar, tersadai. Sudah tiada penghuni yang sudi mengayuhnya. Ke Lembah Beringin menyelesaikan A-Level, aku sudah tidak berbasikal lagi. Basikal itu akhirnya dibuang, dalam keadaan aku tiada satu pun gambar bersamanya. Sedih.

Meneruskan kehidupan di bumi asing, motorsikal seolah-olah sangat pelik untuk dilihat di negara empat musim itu. Mahu memiliki kereta, bayaran insurans yang pelbagai tersangatlah memakan belanja yang tinggi. Setelah hampir 6 bulan berjalan kaki ke University dan Bandar Leicester, aku akhirnya mengambil keputusan untuk membeli basikal. Antara sebab utamanya, terasa diri kosong berjauhan dengan masjid. Maka, punya basikal menyebabkan aku mengenal begitu banyak masjid di Leicester. Beli di carboot, basikal jenis "travelling" ni hanya bernilai 30pound ataupun RM150. Kisahnya boleh baca di sini

Sayangnya, basikal ini tidak bertahan lama. Aku sendiri tidak punya banyak kenangan bersamanya. Rumah kami dipecah masuk ketika cuti Summer 2010. Akibatnya, semua basikal yang tersimpan dalam rumah tanpa penghuni itu hilang tanpa dapat dikesan. Tidak mahu memutukan diri dengan komuniti muslim, aku kembali ke Carboot untuk mencari basikal yang baru. Dengan harga yang hampir sama, aku beroleh basikal jenis "racing/roadbike" yang tersangatlah ringan. Dan basikal ini biasanya aku bawak untuk perjalanan jauh dan luar dari Leicester. Boleh baca kisahnya di sini

Kekurangan basikal racing, ianya agak kurang sesuai untuk perjalanan berbatu, tidak rata dan juga kawasan berbukit. Akhirnya aku membeli sebijik lagi basikal bewarna biru. Tetapi dicuri keesokan harinya. Siot. Namun, aku kemudiaannya dipertemukan dengan Buroqs. Teman sejati yang menemani aku kemana-mana sahaja. Entah apa specialnya mengenai dirinya, memang aku selalu bawak dia je.

Waktu ni aku ke Nottingham. Terpaksa tinggalkan Buroqs kesejukan sebab kena naik bas ke dunkirk.  Sekali malam tu, salji turun. Kat Uk, memang ada parking khas untuk basikal. Banyak plak tu.

Satu-satunya gambar aku bersama Buroqs.

Menjual buroqs di hari terakhir.

Sewaktu mahu pulang ke Malaysia, aku menjual semua basikal-basikal yang pernah menemani zaman-zamn belajar aku di Leicester. Buroqs adalah yang terakhir aku jual. Boleh baca kisahnya di sini. Saiz mereka yang besar, maka aku tidak berniat mahu membawa mereka pulang bersama. Malah, aku meyakini bumi Malaysia tidak sudi menerima mereka, kerana bukan budaya tanahnya. Terbukti benar, dari tahun 2012 hinggalah 2016 aku tidak lansung mengayuh mana-mana basikal.

Pakaian rasmi berbasikal ketika musim sejuk.

Sejak pengarah masuk, kolej seolah-olah bertukar menjadi tempat bersukan. Tiba-tiba pensyarah ada plak hari sukan sendiri. Tambahan baru, semua pensyarah asyik berbicara mengenai basikal. Aku yang seronok tengok pengarah berkayuh, berniat mahu berbasikal kembali. Akhirnya, merembat basikal ni di mudah.my. TRS Fastest. Harga RM699. First time naik, punyalah penat kayuh. Aku tak pasti aku berat atau basikal tu yang bermasalah, tapi memang pancit sungguh. Kali kedua kayuh, aku menuju ke Tasek Gelugor plak. Pergi balik dalam 16km. balik2 rumah ingatkan makin kurus, rupa-rupanya lagi selera makan. Haha. Khamis baru ni pergi plak vision park, bertam. Pergi kul 5.30 sampai rumah kul 6.45 petang. Lambat memang lambat tapi oklah dapat cover 12km. Ni basikalnya.

Letak kat bawah Quarters bersama motor. Orang lain sibuk suruh letak dalam rumah. Takut kena curi. Entahlah. Cam tak sesuai je letak dalam rumah..
Itu jela kot nak cerita.