Wednesday 19 October 2016

Cuit-cuit Syuib0809... Bhgian 3

Bismillah..

Subuh di kolej persediaan UEM,, penghujungnya selalu terisi dengan tazkirah ringkas. Banyak masanya, kumpulan-kumpulan kecil duduk bersama membaca almathurat. Aku yang dari sekolah sekular, selalu sahaja lari selepas subuh. Cuma kadangkala, aku meluangkan masa sebentar, sementara menunggu dewan makan dirasmikan.

Mak cik dewan makan sendiri seolah-olah sudah termuntah, asyik si gemuk ini saja yang menjadi perasmi senduk yang tidak terusik lagi.

Pagi itu, aku bersubuh seperti biasa. Sebaik sahaja salam diberikan, wirid-wirid ringkas mmenghiasi bibir-bibir teruna yang hadir. Muslimat di atas, aku belum mengenal penghuninya. Cuma aku pasti, mereka juga ada menghiasi pagi yang penuh dengan rezeki itu.

Doa yang menjadi penutup, aku tiba-tiba ditolak oleh senior-senior yang hadir. Masuk lewat, duduk terasing dari perkampungan lelaki, wajah yang selalu ke surau sahaja menjadi sebab mengapa lelaki bersongkok ini ditolak kedepan untuk memberikan tazkirah. Mereka terfitnah, barangkali menyangka aku punya sejarah "beragama"..

"erk..."

"kita mulakan dengan ummul kitab, alfatihah...."

Ayat merasmi itu sudah sebati dalam menjadi pembuka bicara

" ahli-ahli  jemaah sekalian, agak-agaknya kenapa kita duk mandi tiap-tiap hari?"

"kenapa yer?"

Mereka-mereka yang hadir, terpinga-pinga dengan soalan aku..barangkali mereka bermonolog

"ini tazkirah ke apa ni?"

Aku menyambung pertanyaan..

"akak-akak yang ada di atas, kenapa pergi kelas je mesti nak makeup, sembur minyak wangi bagai... Busuk sangat ke?"

Respon yang sedikit ada, aku mendengar bisikan

" suka hati je kata kami busuk..."

Aku meneruskan bicara

"akak-akak, abang-abang, setuju tak kalau saya katakan, kita mandi sebab kita nak bersih, dan kenapa kita nak bersih? Sebab kita tak cukup bersih.... Bahasa kasarnya, kita kotor la!"

"akak-akak setuju tak kalau saya katakan kita pakai make up sebab nak nampak lawa? Kenapa nak nampak lawa? Sebab akak2 tak cukup lawa... Hehe... Sabo2"

Aku tidak pasti di mana lawaknya, cuma yang di atas dan dibawah sudah terbahak-bahak mendengar tazkirah yang tidak berdalilkan Quran dan hadiths itu. Dan aku pasti, gadis-gadis itu pasti tidak puas hati dengan statement tersebut... Selaku bekas penggerak kempen anti-perempuan di sekolah, kata-kata sebegitu mudah sahaja aku lontarkan dari mulut yang terbuka.

"hakikatnya kak, abang, kita mandi setiap hari bukan kerana kita kotor, tetapi kerana kita mahu diri sentiasa bersih..." kita makeup bukan kerana kita tak lawa, tetapi kita sentiasa mahu kelihatan lawa.. Dan kita pakai minyak wangi bukan sebab kita busuk, tetapi kerana kita mahu orang sentiasa selesa dengan bau badan kita yang wangi..."

Aku meredakan kembali ketidakpuashatian mereka...

"begitu juga dengan solat... Jangan solat sebab kita rasa berdosa sahaja.... Alangkah cantiknya solat yang kita dirikan Dengan harapan diri sentiasa kelihatan "baik" dihadapan Allah.. Biar ibadah jadi punca berterusan agar hari-hari kita sentiasa dalam Redha Allah S.W.T.... Kan lebih baik mencari-cari alasan untuk amal yang berterusan, daripada mencari-cari sebab untuk kita berhenti melakukan sesuatu amal yang selalu diteruskan..."

Aku sendiri sudah lupa penutup yang aku bekalkan. Yang pasti, tiada dalil Quran dan hadiths yang menghiasi tazkirah pertama itu..

Dan sejak itu, nama aku terhias sebagai "orang surau"...

Tazkirah-tazkirah yang selalu menghiasi surau, ia menyuburkan budaya perkongsian ilmu dan peringatan. Si pengongsi yang tidak maksum, kesalahan kecil ketika berbicara dimaafkan, manfaat sebesar kuman diraikan. Hingga selalu, orang yang "bukan surau" juga diberi peluang berkongsi pemikiran mereka. Fitrah manusia, suka benar dirai.

Surau kecil kolej sekular itu, mengajar aku besarnya manfaat meraikan, berbanding menghukum semata-mata. Sifat daie yang dicari-cari, agar kurang caci-maki dari insan-insan yang tidak sebulu dengan diri.

Jadilah daei yang merai, bukan daei yang memaki.. Hehe

*sebenarnya ni post yang dah tertangguh berbulan-bulan. So tetibe sertakan sebab malas nak tulis. Hehe.

Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment