Friday 10 June 2016

Fitnah Ramadhan

Bismillah.

Ramadhan ini, pertama kali aku melihat sesi pendaftaran dan orientasi berlansung dengan pesertanya perlu berpuasa. Tiada fitnah, aku melihat wajah-wajah sukarelawan itu bersemangat sahaja sepanjang bekerja. Cuma geli hati melihat senior-senior yang mentertawakan gelagat junior-junior. Mereka terlupa, mereka juga pernah lahir dengan mata "tidak bersalah" yang sama.

Ramadhan kali ini, aku punya misi untuk tidak menjejakkan kaki ke bazaar ramadhan.. Pernah berjaya di bumi Inggeris(memang takde bazaar), sangat berjaya ketika di IPG, malah tahun pertma berkhidmat juga aku berjaya mengawalnya. Cuma tahun ni, terasa benar kegagalannya.

Rabu punya cerita, aku dikunjungi panggilan telefon di saat istirehat. Berita sensasi, seorang pelajar sesak nafas dan kebas satu badan. Maka, hospital tepi PPD itu sudah pasti menjadi destinasi utamanya. Namun tiada apa yang pelik, unit kecemasan itu tiada lansung cemas melihat pesakit yang masih boleh tersenyum. Berfikiran positif, aku memujuk sukarelawan yang mengiring agar ada usaha untuk menghasut. Maka, pesakit yang tidak kronik itu dilarikan. Disumbat kembali dalam MyVi merah.

Mengenali wanita, aku percaya fitnah yang berlegar mengenai mereka sebenarnya bukan cerita dongeng. Kata-kata orang, shopping itu ubat paling mujarab untuk kaum Hawa. Sebab itu nenek-nenek yang bertongkat, bertenaga sahaja di pusat membeli-belah.

Jam 6.30 petang, aku membawa si fasi dan pesakitnya ke bazaar Ramadhan. Aku pasti, jika mereka kembali ke kolej, tiada juadah yang berbaki untuk disambar. Maka bazaar itu tempat yang baik untuk dikunjungi. Cuma dahsyat benar orang perempuan, yang sakit-sakit itu berjaya juga tawaf keliling Bazaar. Ternyata, memang benar mujarab ubatnya.

Dalam kereta juga, si intan, syak dan nik duk sibuk bercerita pasal blog ni..
Maka aku mencadangkan mereka mulakan pembacaan dengan

1) Pensyarah Gatal..
2) StudentKu si Pemalu
3) Ibrah Buat Husna
4) Studentku Si Pemalu Akhir
5) Si Hensem and the Beast
6) Alkisah cinta tiga negeri..

Cuma menarik dengan soalan NIK. 

"betul ke cerita-cerita ni cikgu?"

Wallahualam

Sampai kolej, Hazli dan sahabat-sahabat lelakinya tertakdir berada di hadapan mata. Dan Nik Ezaity sudah bersedia dengan kenakalannya...

"Cikgu, terima kasih belanja!!!"

Jeritan yang lelaki-lelaki itu dengar. Aku pula sudah mula mendengus

"siot punya nik..."

Kerana aku yakin si Hazli akan berfirasat..

"cikgu, kalau muslimin tak nak belanja, muslimat boleh plak cikgu belanja..."

Aku dah kata ini semua fitnah... Aduih..

Pulang ke rumah dengan roti John di tangan, aku sudah ada niat untuk berbuka di masjid pongsu seribu. Bertatih-tatih mahu menjadi ahli Qariah, maka aku bersiap secepat yang mungkin. Bergerak laju dengan Buroqstu, aku sampai saat dulang-dulang sudah pun penuh dengan isinya. Menu malam itu, nasi mandy ayam. Satu talam yang dikongsi tiga, dua orang peneman itu masih belum aku kenal. Cuma ketika makan, aku meramahkan diri dengan soalan-soalan yang tidak penting. Dengan harapan, moga ada ukhwahnya..

Saat nasi sudah mula tidak kelihatan, teman bermisai setalam itu tiba-tiba bertanya soalan yang mengejutkan...

"Ustaz mengajaq kat mana?" jelas kelihatan confident pada wajahnya...

Erk...

Ustaz?

Aku dah kata ini semua fitnah.... Hahaha

Abaikan leher yang semakin tiada. Fokus kepada setitis kehenseman yang masih ada.

Sekadar risalah jenaka buat anak-anak yang baru membaca.
InshaAllah nanti akan dibekalkan dengan cerita bersiri baru...

Alangkah ngerinya andai kalian tahu apa itu fitnah

Sekian dari Syuib0809

7 comments:

  1. Ustaz ehh...cikgu masjid pongsu seribu tu masjid baru diwujudkn ker? Atau maksudnya lain?

    ReplyDelete
  2. Masjid lama. Saya yg baru ke sana

    ReplyDelete
  3. Ouh maksudnya masjid tu terltk diluar kwsn kmpplah yer?

    ReplyDelete
  4. awesome a.k.a. hensome untuk cg.. :D

    ReplyDelete
  5. lama x mai jenguk blog hang ni...byk jgk crita hg tulis, pasni boleh buat buku ni...hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni aku cerita pasal muscom dengan KY plak.. Hehe

      Delete
    2. pasal muscom dgn KY??
      ok2, cerita perang dingin ka?
      hahaha

      Delete