Friday, 27 May 2016

Cebisan minggu pertama.

Bismillah.

Matrikulasi yang sudah mula terbuka. Cuma sayang, pelanggannya masih belum ada. Unit matematik menerima 8 orang penghuni baru, 3 orang daripadanya lelaki dan 2 daripada 5 masih cik. Bilangan lelaki yang bertambah, maka kekosongan 1 tahun setengah akhirnya terisi. Meja kembar aku sudah mula ada penyewanya. Menariknya mengenai si penyewa, beliau adalah pemilik blog "lagunamerbok" yang agak terkenal.

Minggu pertama ini, aku agak sukar untuk melelapkan mata di malam hari. Kul 11.30 masuk bilik, tapi dalam pukul 1 pagi baru boleh terlena. Jadual tidur yang terganggu akibat cuti tiga minggu, aku sedang berusaha memulihkan keadaan. Mencapai Ipad, membelek pdf2 lama yang sudah semakin usang. Terjumpa risalah kecil "Rintangan Perjuangan Dalam Kehidupan Pendakwah" dari Ustaz Fathi Yakin.. Menarik.. Dan aku berjaya tidur akhirnya....



Orang beriman sentiasa di ambang lima dugaan yang susah; mukmin yang dengki padanya, munafik yang benci padanya, kafir yang memeranginya, syaitan yang menyesatkannya dan nafsu yang sering bertarung untuk mengalahkannya”.


Tidur-tidur itu, aku asyik bermimpi akan bumi Inggeris. Entah rindu apa yang tersangat. Watak utama yang selalu menghiasi ialah Izwan Nordin. Entah mana ntah dia skrang. Diikuti wajah si Daus Rahim, Cha dan Akmal Amri. Nak cakap tidur tak basuh kaki, satu badan aku dah basuh.

Alhamdulillah kejutan di minggu pertama, cik syak menyampaikan berita yang beliau berjaya menjejaki firdaus Rahim sekeluarga. Naqib kesayangan itu bertugas di Hospital Kepala Batas. 5 minit je dari kolej ni. Dahsyat... Hati yang termakbul doanya.

Hari pertama sesi ni, aku bersemangat menggosak baju kemeja dan seluar hitam yang sudah beminggu tersepuk dalam almari. Tanpa sebarang keraguan, aku menyarungkan ke badan dan terus menuju ke pejabat. Sampai je pintu pejabat, hampir semua orang pandang pelik. Aku buat dek je bila ada sorang ustaz nak menyakat.

Apeke jadah semua orang pakai baju sukan, aku je yang pakai baju kemeja? Siot...

Rupa-rupanya pagi tu ada senamrobik dan gotong royong... Puihh.. Hilang keyakinan aku di pagi hari pertama.

Waktu-waktu macam ni, aku terasa sungguh akan ketiadaan Wawa. Selalunya, dia yg inform macam-macam kat aku. Ditambah pula printer2 unit yang tengah bermasalah, aku selalunya mintak tolong si wawa printkan. Apakan daya, dirinya sudah tiada.

Rasanya, aku perlu pertimbangkan untuk adakan "whatsapp" balik kot. Hehe

Usaha tuan guru dan pasukannya di medan siasah, aku tidak sangka begitu banyak orang yang akan memeranginya. Bekas sekutu yang terbuka kebenciannya. Bekas pimpinan yang terbuka aib akhirnya. Dahsyat benar pertolongan Allah buat orang yang Istiqamah. Sekurang-kurangnya ruang kelabu itu semakin jelas hitam putihnya. Bukan sekadar jelas kafir yang memeranginya, bukan juga hanya terpampang munafik yang membencinya, tetapi Allah tunjukkan juga siapa mukmin yang dengki pada dirinya.

Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.