Monday 7 December 2015

Diari Gambar hujung minggu

Bismillah.

InshaAllah, untuk post kali ni banyak gambar je...

Ahli-ahli badan dakwah kolej, selalu sangat nampak macam terbiar. Sedangkan dua minggu pembuka tirai ini adalah waktu terbaik, untuk para pelajar dipenuhkan dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah. Kesabaran yang sangat nipis dalam diri, aku cuba menggerakkan mereka dengan menggunakan pintu "ghaib". Memandu dengan ilmu yang entah bila akan menyesatkan mereka. Maka, hujung-hujung minggu itu, aku bekalkan mereka dengan beberapa projek mengejut.

 Projek pertama: Lakonan Forum Remaja QnA

Projek kedua: Bengkel dan LDK untuk Naqibah sahaja.(tiada gambar)

Ada beberapa buah projek lagi yang tak boleh di"bongkar"kan. Namun projek yang paling aku fokuskan ialah program Dikir Zikir ni. Program yang tidak menjadi kenyataan pada sesi lepas. Aku memaksa ahli-ahli badan dakwah itu untuk berusaha merealisasikannya. Sudah terbiasa menjadi pak turut cikgu, besar impian aku agar mereka mengubah paradigma. Biar mereka berfikir, dan berani menanggung "akibat" dalam setiap keputusan yang mereka buat sendiri.

Namun, penyakit-penyakit berjangkit itu masih ada.

"cikgu... cikgu nak berapa banyak kayu tu?"

"cikgu... stage tu nak letak mana...."

"cikgu... persembahan nak mula dengan apa dulu..."

"kamu fikir sendiri... jadi tak jadi, lawa tak lawa, tak kisah... Yang penting kamu fikir. Belajar rasa bertanggunjawap sikit dengan keputusan kamu tu... dalam program ni kamu ketua, saya tukang bagi duit dengan idea je..." Siot... abih duit aku.

"Pentas" yang bermula dengan tiada. Memang takde apa-apa lansung pada mulanya, termasuk tiada pentas dan papan backdrop. Hasil kreativiti Azreen dan rakan-rakan. Tahniah. Hanya guna barang terbuang/terpakai sahaja.



Hujung minggu lalu, aku bertekad untuk balik ke teluk intan semata-mata nak pegi kenduri si Bayern dengan Lisa. Pukul 4.40 pagi bertolak dari penang dan sampai rumah dalam pukul 7.30 pagi. Tak boleh nak bertolak awal sebab macam-macam hal student aku kena uruskan. Dalam hati "apehal la semua benda aku nak menyibuk..."

Kesian pengantin kena kepit.

Waktu nak mai kenduri Bayern, nampak kereta Sopek dengan Bana melintas depan aku. Punyala lama aku tunggu nak masuk sama-sama, sekali batang hidung pun nampak. Last2, sempat jumpa reman je. Aku kena balik ke kolej sebab bertugas sebagai Felo bermula jam 4 petang. So, tak dapat la nak jumpa makhluk-makhluk kesayangan ini yang suka mai lewat.

Lawak nengok bana. Makin menonjoi.

Pukul 2 petang aku dah bertolak kembali ke kepala batas. Sebaik sahaja sampai kolej jam 5.15 petang, aku memantau kembali progress dikir zikir ni. Alhamdulillah, seronok tengok kehadiran yang memberansangkan dalam keadaan begitu banyak program lain yang turut berlansung. Dan paling syok, tengok pengacara majlis yang sungguh2 menghiburkan dan "masuk air".

Program yang merasmikan ruang beratap belakang surau.

Akibat "teruja" dengan ruang belakang surau yang sunyi sepi, aku dengan tak semena-mena terbeli benda alah ni. Sebenarnya dah lama sungguh nak beli benda ni, tapi entah syaitan atau malaikat yang menghalang aku. Bantuan dari si luqman(student), aku akhirnya berjaya memiliki benda ni. Ingatkan kalo portable, bunyi macam siput, sekali bila pasang bergegor surau tu. 15 inch plak tu woofer dia.



.

 Lebih kurang macam ni depan belakang dia. Memang puas hati. Oleh kerana kat UK dulu aku pernah tergila-gilakan benda macam ni(tengok sini), so semua "saki baki" alat yang aku boleh bawak Malaysia, semua aku gunakan balik. Portable PA ni ada dua mic wireless, dan dua lubang untuk cucuk mic. Kira total 4 lah. Tapi aku ada mini mixer  waktu kat UK, so, boleh masuk sampai 6. Keh3x..



Tu aku punya yang tengah-tengah. Yang tepi tu kolej punya. Leh cucuk satu je.

So, kepada rakan-rakan kenalan yang nak buat rehlah ke, tamrin ke, mukhayyam ke, program berbentuk islamik ke, bolehlah pinjam. Tak kisahlah kalian dari "kumpulan" mana. Benda ni boleh cover dewan untuk 300 orang. Yang tak boleh oren je. Keh3x. Jahat gak aku ni...

Lama tak menulis macam ni. Bye

Sekian dari Syuib0809.

2 comments:

  1. nasib cikgu tak menyampah dgn blog sdiri sebab kaler oren. haha patut tukar semua jadi hijo. Kereta cikgu pun kene jual sebab kaler oren. Hahaha jgn mare

    ReplyDelete
  2. Orang yang mengkhianat, tidak akan faham betapa marahnya orang yang dikhianatinya.
    Apatah lagi bila yg khianat itu melabel diri sendiri sebagai "hero".
    Orang luar yang melihat, terlampau jauh utk memahaminya.
    Jangan risau, Marah saya masih normal. Warna oren jauh lebih awal wujud berbanding parti oren. Harap mereka tidak mengkhianati faktanya.

    ReplyDelete