Thursday 29 October 2015

Si hensem and the Beast.... Bhgian 1

Bismillah

Menulis untuk seorang rakan baik yang bakal naik pelamin weekend ini. InshaAllah akan ada 4 part. Ada kisah cinta, ada kisah lama, ada konflik dan ada juga kisah hari ini. Terimalah.

Si Hensem And The Beast.

Petang di Semesti, benar-benar dihantui sebuah sumpahan. Bilik darjah tanpa penghawa dingin, namun masih berjaya menjadi syurga buat anak muda melelapkan mata. Muda yang kononnya penuh tenaga, entah mengapa mudah benar syahid dalam medan menuntut ilmu. Kelas aku itu penuh orang pintar. Penuh juga figura berpengaruh. Insan-insan berjawatan besar menjadi penghuninya. Yang tiada "nama" boleh dibilang dengan jari. Namun sehebat-hebat mereka, lena juga dibuai mimpi petang itu.

 Project menangkap gambar orang tido dalam kelas. Kami siap tangkap video lagi. hahaha.

Gambar terpaksa di"tapis" bagi mengelakkan aib zaman ketidakmatangan

Mahu lari dari kepanasan, aku mengajak Bayern ke perpustakaan sekolah. Walaupun petanya paling atas dan hujung, kami sentiasa sanggup. Haba yang serupa musim dingin, menyegarkan badan yang penuh seribu bau kelesuan.

"Yern, kita duduk kat bawah aircond tulah..." jari aku halakan pada meja di dinding yang betul-betul terletak bawah penghawa dingin.

Bayern hanya mengikut.
Buku yang ada di tangan sekadar retorik. Hakikatnya, kami hanya mahu berehat.

Setelah beberapa minit, bayern tiba-tiba bersuara.

"kau tak rasa sejuk ke....?" suhu yang begitu sejuk itu terasa menusuk ke tulang. Aku yang berisi pun terpaksa mengakuinya.

"rileksla. Ni baru betui feel luar negara. Kita berlatih la kat sini, kot2 dapat pegi nanti... InshaAllah" aku hanya bergurau. Angan-angan itu datang, bilamana senior(alumni) yang menuntut di luar negara berkongsi keseronokan belajar di sana. Motivasi tanpa teori itu seolah-olah menjadi.

Impian belajar di luar negara hanya gurauan mustahil untuk aku. Namun bukan untuk Bayern. Kami berdua jauh berbeza akalnya. Walaupun bersahabat lama, kebijakannya begitu ketara mendahului aku. Bayern yang acapkali tersenarai sebagai Top-top student batch 19th, aku pula tiada nombor yang boleh diingati oleh mana-mana guru. Satu kelas dari tingkatan 1 hingga 5, namun sukar benar hendak mendahuluinya. Hanya pernah setara ketika PMR, itupun nasib baik tidak terzahir markahnya.

Kami hanya anak desa, berjiran kampung. Bersekolah agama rakyat bersama, aku mengenali Bayern sebelum umur kami mencecah dua angka. Dua angka yang bermula seterusnya diisi dengan tuisyen bersama di rumah cikgu Marashin sempena UPSR. Bilangan ahli tuisyen yang sedikit, menyebabkan kami bertambah rapat. Bila masuk ke SEMESTI, hubungan itu diteruskan walaupun kami punya personaliti yang sangat-sangat berbeza.

Bayern kaki perempuan
Bain anti perempuan.

"Pehal perangai kau macam perempuan s@&£/%#*$¥.... tut... Tut... Bapak kau tak pernah @&£%#$..." aku menengking rakan permpuan sekelas. Entah syaitan mana yang merasuk. Bahasa-bahasa hina itu terpaksa aku censored, agar tiada ganjaran yang bersambung ke neraka.

Berjalan tanpa senyuman di hadapan perempuan, benci itu benar-benar meresap dalam diri. Kemuncak kepada anti itu ialah apabila Buzai(kaunselor) memanggil aku ke biliknya. Gadis-gadis itu membuat laporan kepadanya. Sedikit demi sedikit nasihat diberikan, sedang hati aku sekadar bergelak. Aku bukan Psycho, bukan juga budak bermasalah, apatah lagi calon budak ganas. Cuma aku tidak "mesra" dengan wanita. Ada matlamat agama yang mahu dilentur, namun tidak berhasil dengan cara lembut. Gadis sebatch yang tahu perangai "lembut" aku hanya sedikit... Sangat-sangat sedikit.


          Tu dia muka tak reti senyum. gadis yang menjadi "musuh" ketat aku ada 3 orang. Dua orang yang duduk depan hujung sekali. Satu lagi yang berdiri hujung sekali. Hahaha. Arwah mak jah antara yang aku jarang sangat marah. Sebab dia memang baik.

Bayern pula sebaliknya. Gosip liar tentang dia dan perempuan sentiasa berlegar walaupun tanpa kehadiran Facebook. Setiap tahun, berubah-ubah peminatnya. Satu batch, senior, lebih-lebih lagi junior, ada sahaja yang dikenan dan berkenan. Kadang-kadang aku pulak yang kena teman dia berjumpa "fan club" dia. Gadis yang tersenyum melihatnya, tiba-tiba berkerut dahi melihat aku yang ada di sebelah. Barangkali mereka bermonolog

"macam mana la raksasa sorang ni boleh berkawan dengan abang hensem ni. Ish... Menyampah betul!!..."

Baiknya Bayern pada perempuan ada seni tersendiri. Seni yang mencuri hati, namun masih terjaga pergaulan zahirnya. Aku sekadar suka menonton gelagatnya, tidak mungkin mengikut jejak langkahnya.

Namun kadang-kadang aku juga teruji...

Pernah suatu hari aku bertemu seorang gadis...
Putih, labung tudumgnya. Cermin mata yang dipakai seperti ustazah-ustazah pilihan.

"assalamualaikum, boleh tak nak mintak pindah...."

Bersambung..

 Nah. Gambar sopek tengah korek hidung. Bayern baju biru cerah tepi aku.

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment