Tuesday, 6 October 2015

Diari Bujang: Kertas Dinding

Bismillah.

Berkongsi sebuah "hobi" baru. Moga-moga ada manfaatnya.

Akhir-akhir ni kegilaan aku kepada wallpaper semakin menjadi-jadi. Buang tabiat kot. Eksperimen demi eksperimen yang aku pun tak tahu sama ada berjaya mencantikkan, atau sekadar mencomotkan dinding. Oleh kerana mungkin ada sebahagian yang mencari-cari perbezaan antara wallpaper, maka aku kongsikan pengetahuan yang sememangnya sedikit di sini.

Secara asasnya, wallpaper terbahagi kepada 2, iaitu yang boleh pasang sendiri(self-adhesive) dan yang satu lagi dipasang menggunakan gam khas(biasanya upah orang pasang).

Kelebihan jenis self-adhesive ni ialah dia mudah untuk ditampal sendiri dan mudah juga untuk dicabut. Oleh kerana rumah aku ni rumah kerajaan, maka aku hanya akan fokus pada jenis ni jelah kot. Kalau jenis yang lagi satu tu dia menggunakan gam khas, menyebabkan lebih kekal lama. Kertas dia pun lebih mahal, dan tebal.

Saiz Gulung.

Untuk mereka-mereka yang tak pernah lansung beli wallpaper, wallpaper ni biasanya dijual dalam gulung. Satu gulung biasanya bersaiz 45cm x 10 meter. Untuk yang 3D, biasanya dijual dengan gulungan bersaiz 60cm x 10 meter. Setakat pengalaman aku memasang wallpaper seorang diri(bujang kan), satu gulung tu tak pernah cukup untuk satu dinding. Biasanya akan makan sampai dua gulung. So, kalau nak pasang dalam semua dinding dalam satu bilik, mungkin akan makan dalam 8 gulung. Perghhh, kau ingat murah benda ni?

Harga...

Nak cerita pasal harga yang self-adhesive ni, panjang gak ceritanya. Sebab ada yang murah, ada yang berpatutan, dan ada jugak yang mahal sungguh. Ni beberapa harga yang pernah aku beli.

Murah punya:
RM8 untuk panjang 5 meter. Aku beli kat DIY. Kualiti tak yah ceritalah. Antara kelemahan yang murah ni ialah mudah berkedut. So kalau nak tampal memang susah sungguh. Satu lagi mudah koyak. Satu lagi, nak bagi sama corak memang cukup2 menyeksa diri.

Sederhana(standard):
Setakat ni yang paling aku selalu beli ialah kat kedai wallpaper GIANT Teluk Intan. Dia jual satu gulung(10 meter) dalam RM66. Bagi aku kualiti dan coraknya paling berpatutan. Dan memang senang nak pasang. Raya Haji baru ni sempat pergi GM Klang. Kat sini lagilah thorbaik. 3 gulung dapat RM100 je. Kualiti sama. Silalah serbu.

Mahal punya.
Yang mahal ni biasanya kerana coraknya lebih cantik, berbentuk 3D, lebih lebar, ataupun kerana lebih tebal. Biasanya jenis-jenis ni, harga dia sekitar RM110 segulung(60cm x 10M). Kualitinya memang mantaplah. Cuma mungkin bagi aku agak membazirlah untuk orang-orang yang tak mengejar kemewahan dunia ni. Hahaha...

Yang coklat corak kayu tu mahal punya. Merah bawah tu murah punya. Coklat bata ruang tamu tu sederhana mahal. Cadangnya ruang makan ni nak tema ala-ala kampung, sekali entah apa jadi aku pn tak tau.
Cabaran.
Setakat ni aku pasang wallpaper semuanya seorang diri. Paling menyakitkan hati ialah nak samakan dia punya corak. Oleh kerana lebar dia hanya 45cm, jadi si pemasang kenalah berusaha gigih memastikan corak bersambung dengan betul. Malah proses menyambungkan corak ini juga bakal menyebabkan pembaziran. Corak batu-bata dan bunga antara yang sangat sukar untuk disamakan. So, mungkin better  ialah corak belang ke bawah macam dua ni..

Meja "study". Bajet nak buat macam zaman uni dulu. Maaf, gambar buruk
Percubaan menghias bilik tido utama. Bankrap.

Orang kata, self adhesive ni boleh bertahan selama 4 tahun. Tapi aku sendiri tak pernah melaluinya lagi. Antara tips-tips nak pasang benda ni ialah:

1) ukur dulu saiz dinding dan potong wallpaper tu siap-siap ikut panjang yg diukur.
2) pastikan dinding tiada habuk atau kotoran yang menyebabkan wallpaper sukar nak melekat.
3) mulakan dari bucu, bukak kertas pelekat.
4) pastikan wallpaper ditampal dengan lurus dari atas lagi. Kalo x, smpai bawah dah senget habis.
5) untuk tampalan berikutnya, tindihkan  sedikit(dalam 1 cm) dengan wallpaper sebelumnya.
6) pastikan gunting dan pisau berada dekat dengan tangan(senang  nak potong lebihan.)
7) bertawakallah kepada Allah mudah-mudahan hasilnya cantik. Nak cabut balik memanglah rugi


Haha

Dan elaklah beli yang bercorak binatang (benda hidup)

Dari Aisyah r.a katanya, dia membeli bantal-bantal kecil bergambar-gambar. Maka tatkala Rasulullah s.a.w melihat bantal-bantal tersebut baginda berhenti di muka pintu dan tidak terus masuk. Aku tahu dari wajah baginda bahawa baginda tidak senang. Berkata Aisyah:"Ya Rasulullah! Aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya. Apakah kesalahanku? Rasulullah s.a.w kembali bertanya:"Bantal-bantal apakah itu?" Jawab Aisyah, "Aku membelinya sebagai tempat duduk mu atau tempat untukmu bersandar." Sabda Rasulullah s.a.w:"Pelukis gambar-gambar ini akan disiksa di hari kiamat seraya dikatakan kepada mereka:"Hidupkanlah gambar-gambar yang kamu lukis itu!" Kemudian baginda bersabda:"Sebuah rumah yang terdapat di dalamnya gambar-gambar (haiwan), malaikat tidak mahu masuk ke dalam rumah itu." (Muslim)


Itu sahaja,

Sekian dari Syuib0809



2 comments:

  1. Memang dlm hati ada taman. Cadar bunga2, tudung saji kaler pink. �� Good sharing. Gaya macam nak dok lame kat penang ni. Bagus2.

    ReplyDelete
  2. Benda free, so tak kisah bunga2 ke tak.. rembat dari rumah... Haha.

    ReplyDelete

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.