Tuesday, 18 November 2014

Usrah MyVi: Irama dan Lagu

Bismillah

Sepanjang Kakom 2014 berlansung, team volleyball terpaksa berulang alik setiap hari menuju ke Uitm Permatang Pauh. Kemudahan yang lebih baik walaupun memakan masa dan wang ringgit. Pengangkutan utama ke sana, bas terpaksa diketepikan kerana kami agak mengejar masa. Sama ada untuk tujuan memanaskan badan, atau untuk melihat permainan pasukan lain sebagai satu analisis. Hingga me"maksa" aku dan cikgu Azlan mengangkut pemain-pemain KMPP menggunakan kenderaan sendiri. Perjalanan sekitar 15-20 minit, banyak perkara yang boleh dimanfaatkan.

Awal pagi, percubaan membawa beberapa kelemahan dalam adat dan budaya sebagai tajuk perbincangan agak berjaya, namun tidak bertahan lama. Perjalanan balik, aku menukar MyVi oren menjadi pusat Karaoke. Lagu rock kapak, nasyid, qasidah, wali band, one direction, semuanya di balun. Mahu mencetus sebuah perbincangan untuk anak muda. Tidak perlu topik berat, cukup sekadar muzik. Lalu, usrah MyVi pun bermula...


Ni bukan usrah eh. Sekadar sesi postmortem mengenai perlawanan yang sudah berlansung waktu siang

"Resolusi"

Rata-rata bersetuju betapa mengarutnya lagu-lagu sekarang. Sukarnya mencari lirik-lirik hebat seperti zaman rock kapak yang ada sebahagiannya lebih bersifat ketuhanan. Lagu-lagu seperti "bila diri disayangi" dan "kau satu-satunya" dari ukays sememangnya menceritakan cinta kepada Tuhan. Belum lagi dilihat karya M Nasir seperti "Tanya sama itu Hud-Hud" dan Malique dengan lagu "aku Maafkan Kamu" yang secara halusnya membawa Hadis Nabi untuk dikenali pendengar. Lebih pelik, kenapa lagu-lagu ini tidak digelar islamik a.k.a NASYID?

Perbincangan diteruskan dengan keberkesanan menyampaikan dakwah melalui irama dan nyanyian. Agak pelik bilamana lagu "Tobat" dan "Shalawat" oleh wali band yang disambut oleh peserta konsert dengan terhuyung hayang dan bercampur lelaki perempuan. Lirik yang mantop, tetapi tidak berjaya menembusi hati pendengar kerana rentaknya. Adakah kerana ini Islam meng"haram"kan petikan gitar dan tiupan seruling?

Abu Umamah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

Bahawa Allah telah membangkitkan Aku menjadi Nabi dengan membawa hidayat dan rahmat kepada orang-orang mukminin dan Allah telah memerintahkan Aku supaya menghapuskan alat ma’azif (alat bunyi-bunyian), alat-alat mazamir (seperti seruling) dan alat-alat awtar (alat-alat muzik bertali), salib dan perkara-perkara jahiliah …..
( Riwayat Abu Daud al Thoyalisi )

Paradigma anak muda, sering sukar untuk percaya dengan apa yang ISLAM kata. "Teori2" islam hanya akan dibanggakan bila ia diperakui, dibuktikan dan diperkatakan oleh orang barat. Dengan kata lain, mereka mempercayai Islam dari kaca mata orang bukan Islam. Perbincangan yang tercetus disebabkan lagu "What Makes You Beautiful" dari One Directions. 




Sifat malu, itulah yang menjadikan anak-anak gadis menjadi CANTIK.

Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu." (Hadis riwayat Baihaqi)

Perbincangan yang kelihatan remeh. Tapi itulah anak muda. Lagu-lagu rock kapak yang begitu banyak terhasil untuk anak muda kerana kecewa. Bukan kerana kecewa dalam akademik, koko atau dakwah, tepai kecewa kerana cinta. Poyo gila bunyi. Kecewa sebab curang, tak direstui orang tua, tak sama darjat, berjauhan dan bla3x yang sesangat-sangat geli untuk dibayangkan. Menariknya, ahli-ahli usrah MyVi kali ini hampir semuanya pernah ber"couple" kecuali drivernya. So, hasil interview dengan budak2 ni akan aku kongsikan next post.



Nantikan kisah-kisah menarik dari mereka

Bersambung......



Aku kongsikan sebuah lagu yang sangat ramai orang tak pernah dengar. Aku sendiri baru jumpa hari ini setelah 13 tahun sejak kali pertama mendengarnya dari mulut rakan kat sekolah agama rakyat dulu. Mengimbau kenangan zaman kami yang dibesarkan dengan lagu-lagu senario. Penuh makna dan nasihat.






Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.