Monday, 1 September 2014

Pertemuan 13 Tahun.

Bismillah.

Aku dan mereka hanyalah seorang anak kampung.

Hiburan kami mungkin sekadar mini daun terup, getah sebagai lastik, main cop tiang, menconteng2 kertas, memijak-mijak kaki dengan irama pepsi cola aiskrim soda magnolia buatan malaysia.. Entah mana mai ayat jampi tersebut, tapi ketika itu kami tidak seperti kanak-kanak bandar yang berDIGIMON dengan "gajet" masing2.

Aku masih ingat, bilangan darjah 6 ketika itu sekitar 63 orang yang dibahagikan kepada kelas 6 Kejora dan 6 Marikh. Menariknya, murid-murid lelaki sangat jarang ponteng sekolah kerana kami dimotivasikan dengan riadah pagi yang direka sendiri. Satu tin minuman yang dipijak leper, kemudian dimainkan dalam gelanggang badminton dengan bilangan pemain hampir 20 orang. Satu kaedah yang sukar diterima "orang pedagogi", tapi inilah yang menjadikan kami semua datang awal ke sekolah.

Inilah gelanggang permainan yang menyebabkan kasut terkoyak. Comel korang. haha

Murid perempuan pula ketika itu sibuk dengan fenomenan "tomok". Mungkin wanita "gatal" awal kot.. Hehe. Tapi memang sesuatu yang mengundang senyuman bila teringatkan cinta monyet rakan-rakan. Darjah enam dah pandai aktif surat-menyurat. Manakala aku dan rakan-rakan adalah individu-individu yang suka mengkantoikan pasangan-pasangan tersebut. Hmmm, kisah lama.

Aku hanyalah "anak kampung celup" yang duduk di taman perumahan. Bersahabat dengan mereka mengajar diri untuk bersyukur dengan apa yang ada. Kami tidak disibukkan untuk bermegah-megah dengan kasut, baju atau beg yang dibawa ke sekolah. Mereka bukan guru pada percakapan, tetapi contoh pada perbuatan. Mengajar orang sekeliling bagaimana merendah diri, kerana dengan itu sahaja baru diri dipandang tinggi.

Zaman tak reti guna kamera. Semua gambar aku takde. Pasal aku yang tukang klik.

Hubungan kami terputus selepas aku ke asrama penuh.

Pertemuan 13 Tahun.

Hujung minggu lepas, "rakan-rakan" baik merangkap "kawan-kawan" paling lama aku selamat diijabkabulkan. Ooh ye, mereka kembar... Kembar seiras yang dari jauh aku dah dapat beza, tapi tidak bagi orang yang baru kenal.

Sewaktu mencari meja, ternampak kawan-kawan perempuan sekolah rendah. Izzati Ismail memang aku tak pernah jumpa dah lepas darjah 6. Tapi muka sama, senang nak cam. Terkejut bila disapa oleh rakan yang memang aku tak dapat nak detect muka sapa. Kejutan bertambah bila ramai sungguh yang hadir memeriahkan majlis Ija dan Naim. Abidin dan Papat antara yang sangat lama aku tak berjumpa. Menarik, muka diorang masih sama macam waktu kecik dulu. Seronoknya berjumpa hanya Allah yang tahu.

Dari kiri: Izmal, Yahya, Nuar, Nazrin, Khairul, Papat, Bidin, aku, Saidi yang dah ber"anak". 
Seiras kan kembar tu.

Kami kemudian menyambung perjalanan ke sebuah lagi kenduri rakan bernama Zakiah Jamiun. Terserempak dengan si kecil molek, Sheila yang sudahpun mendirikan rumah tangga bulan 5 yang lalu. Lepas tangkap gambar duk sambung sembang-sembang. Topik paling hangat sudah tentulah pasal kahwin. Dalam kepuasan pertemuan petang itu, aku masih teringin nak jumpa Shahrani Nayan dan Fasli yang memang sungguh-sungguh ter lost contact. Mudah-mudahan bertemu nanti.



Mereka yang sempat aku jumpa tapi tiada dalam gambar ialah Sheila, Husna Ramli, Ummi Kalsom.

Kehebatan mereka adalah pada akhlak luhur dan eloknya budi pekerti. Percakapan mereka terutamanya si Yahya ini memang sangat-sangat molek didengar. Nazrin, khairul, Izmal memang dari sekolah terkenal sebagai kanak-kanak nakal, tapi secara jujur sangat-sangat merendah diri. Kalaulah mampu aku bersahabat lebih lama dengan mereka, pasti penyakit hati ni mampu diubati.

Moga bertemu lagi.
Agar Allah mudahkan urusan jodoh dan rezeki kalian



Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.