Friday 7 December 2012

Mendidik Ummah di Taman Kisah

Bismillah.

Aku kongsikan sebuah lagi buku dari telaga biru bertajuk Benar Tapi Pelik. Karya Ustaz terkenal terutamanya di Radio IKIM iaitu Ustaz Zahazan. Selalu nampak kat kedai buku, tapi tak berminat nak beli sampailah terjumpa iklan pasal buku ni dalam majalah Solusi. Aku memang peminat kisah-kisah a.k.a sirah sahabat dan nabi.

Binatang dhab pernah beriman denganya
Pokok pernah memberi salam padanya
Batu pun pernah berkata-kata padanya
Tunggul pernah menangis mengongoi mengadu padanya
Lirik lagu Tihamah : Raihan

Kisah dalam buku ni dimulakan dengan crita arab Badwi yang akan beriman kalau Dhab yang dibawanya beriman kepada Nabi. Cabaran yang pada mulanya sekadar ejekan akhirnya benar-benar berlaku hinggakan arab badwi tadi terus beriman. Kisah pokok yang berjalan menuju ke arah Rasulullah ketika sedang tidur juga sangat menyentuh hati. Keinginan sebatang pokok yang sangat mencintai nabi hingga akhirnya diizankan oleh Allah S.W.T. Tapi dalam buku ni takde cerita pasal batu yang berkata-kata. Namun, sungguh menyayat hati bila tunggul pohon kurma menangis bagaikan seorang bayi tatkala diri tidak lagi menjadi tempat bersandar insan teragung. Akhirnya dibelai oleh nabi sehingga tenang. Siapa nak baca lebih lanjut bolehlah beli.

Gurauan Nabi.

Minggu lepas, sebelum aku beli buku ni, aku ade tertonton rancangan bersama Ustaz Zaharuddin




Aku tak pasti siapa tiru sapa, tapi kedua-duanya memang merujuk kepada sumber yang sama. Segala-contoh gurauan nabi yang dinukilkan dalam buku Pelik Tapi Benar ni diucapkan oleh Ustaz Zaharuddin dalam rancangan Assalamualaikum di atas. Gurauan-gurauan yang jarang kite dengar dalam sirah nabi, namun dicatatkan oleh ahli hadis sebagai panduan untuk kite bergurau. Tat larat nak tulis sini, jadi boleh baca tau dengar video di atas.

Aku jugak tertarik dengan kisah Uwais AlQarni yang aku kenal waktu kat kolej dulu. Bukan apa, sebab ade sorang kawan gune nama emel macam tu. Kisah femes anak soleh yang doanya mustajab hingga dicari oleh Umar dan juga Ali. Namun, dalam buku ni lebih detail lagi kisah-kisah die hingga saat beliau meninggal dunia. bilamana begitu ramai "orang" yang datang menguruskan mayat orang biasa tetapi luar biasa ni. Siapa orang-orang tersebut? Selamat membaca!

Apepun, aku tak nafikan buku ni agak mahal daripada biasa kalau ikut bilangan mukasurat dan tanpa warna di dalamnya. Jadi, mungkin ada yang keberatan. Namun begitu, pembaca dihadiahkan penanda buku untuk menggembirakan hati.



itu Sahaja

Sekian dari SYuib0809

2 comments: