Wednesday 18 May 2011

Hello hantu.. Mengajar erti menghargai..







Bismillah..

Lama sungguh tak menulis sesuatu yang tidak berkisar mengenai pengalaman. Sejak akhir-akhir ini juga tak banyak perkara yang berlaku sebab aku hanya duduk rumah sahaja. Mengharapkan 3 paper ni habisla cepat ye.. Isnin yang lalu juga aku tiada pergi mana-mana sambutan hari guru. Ntah ade ke takde sambutan hari guru kat Uk ni.. Tapi memang senyap jela hidup aku pada a6/5 yang lalu. Try gak download gambar cikgu yang mengajar aku tapi tak banyak kat internet. Yang aku jumpa hanya ini sahaja:


Seperti biasa, setiap kali aku makan dalam bilik, aku akan cari satu video untuk ditengok sambil makan. ntah tetibe teringin pulak nak bukak cerita korea. Memang lama gile aku tak tengok cerita-cerita korea ni. Maka semalam mencarila kejap aku satu cerita korea. Cari-cari, jumpelah satu movie yang bernama Hello ghost. Jangan salah faham, ini memang bukan cerita seram. Aku mula-mula tengok kejap je sampai habis makan macam tu. Kemudian, lepas balik dari library, aku tengokla sikit lagi sementara nak menunggu waktu subuh yg masuk jam 1.30pagi. Tak sangka menarik sungguh cerita ni..


Cerita ni menceritakan tentang kehidupan seorang lelaki yang hidup bersendirian tanpa keluarga dan dibandingkan pula dengan kehidupan seorang wanita yang mempunyai keluarga namun keluarganya boleh dikatakan ber"masalah". Lelaki yang tertekan kerana hidup berseorangan ni mengambil kesempatan untuk membunuh diri, namun cubaan demi cubaan menyebabkan beliau asyik gagal membunuh diri. Sehinggalah cubaan terakhir, beliau tetibe boleh nampak dan bercakap dgn hantu atau dilihat oleh org ramai sebagai GILA..

Ada 4 hantu yang lelaki ni boleh nampak dan yang tak syoknya bila keempat-empat hantu ni berkongsi badan dengan lelaki ni tadi. Jadi, kalau hantu-hantu ni nak buat apa-apa seperti merokok, memasak, atau makan gula-gula, maka hantu-hantu ni akan gunekan badan lelaki ni. Kehidupan lelaki ni yang pada mulanya sunyi akhirnya menjadi sangat meriah namun menyebabkan beliau tertekan dengan kerenah keempat-empat hantu ni. Maka untuk menghalau hantu-hantu ni, beliau pun cuba menunaikan permintaan hantu-hantu ni.


Dalam setiap permintaan tersebut, rupa-rupanya ada sesuatu yang berkait rapat dengan kehidupan lelaki tersebut. Sehingggalah semua permintaan ditunaikan, maka lelaki tu pun halau hantu-hantu tu. Sewaktu bersembang dengan wanita(girlfriend die) dalam cerita ni, tetibe lelaki ni teringat pesanan mak die sewaktu die kecil. Dan ingatan ni akhirnya membawa lelaki ni mengimbas kembali memori dia sewaktu kecil. Rupe-rupenya, keempat-empat hantu tersebut ialah datuk, ayah, emak dan abangnya yang meninggal dunia ketika accident berpuluh-puluh tahun yg lalu. Oleh kerana die masih kecil, semua wajah2 mereka tidak dapat diingati lagi.

Mungkin huraian ni sedikit membosankan berbanding cerita sebnar dalam movie ni.
Tapi nak cerita memang kita kadang-kadang rasa tertekan dengan keluarga kita. Yelah, kononnya dikongkong. Pantang bangun lambat, mak akan berleter. Nak keluar pergi mana-mana mesti mintak izin mak dan ayah. Kalau diluar negara yang bebas ni, nak pergi mana2 pun ikut suka je kan. Namun hakikatnya.. merekalah yang paling banyak menyokong dan membantu kita dalam susah dan senang. Merekalah segala-galanya untuk kita walau bagaimana pun mereka.

Selamat hari ibu..
Selamat hari guru..
Selamat hari lahir..
Memang banyak sungguh yang berlaku dalam bulan 5.
Dan hari lahir mak dan ayah aku kedua-duanya pada bulan 5..

Sekian dari syuib0809

2 comments:

  1. Menarik sungguh cerita hantu tu. Nnt nak download.

    ReplyDelete
  2. Eh.. ade lagi lorenz?
    Tak perlu download.. tengok je online.
    Tapi baik tengok cerita sang pencerah.. Memang baguih untuk dae'i

    ReplyDelete