Friday 17 September 2010

Batch 19th: Raya 1431H

Bismillah.

Bersempana cuti 1 Malaysia semalam, aisamuddin amin ajak aq dan kawan2 yang lain utk beraya kat rumah bekas guru2 kami di SEMESTI dulu. Oleh kerana aku dah nak balik UK dah, aku ambik peluang ni untuk jumpa kawan2 lama buat kali yg terakhir tahun ni. Awalnya, aku cuma menjangka sikit je yg akan hadir, sekali rupe2 nya ramai yang datang walaupun duduk di luar teluk Intan. Ade yang aku tak pernah jumpe sejak keluar daripada sekolah lagi.

Aku dimaklumkan untuk berkumpul pukul 9.30 pagi. Tapi yang peliknya, kul 10 pagi, baru 2 orang yg aku jumpe. Dan kami hanya mula bertolak ke rumah cikgu2 pkul 10.45 pagi. Ade kawan2 yang aku yang banyak sungguh halangan utk sampai ke situ. Kesian. Oleh kerana aq xde facebuk, jd aq bubuh sikit gambar yg kami ambik beramai2 kat setiap rumah yg kami ziarah.

Di rumah pertama, cikgu azlan. Cikgu lan x pernah ajar aq, tapi rapat dgn kawan2 aku sebab pernah uruskan pasukan bola dulu.

Di rumah cikgu Feizatul, guru bahasa Inggeris aku. Sangat baik, cume aq je yg teruk sangat english dulu. Lepas kami kluar, cikgu dapat byk anak. huhu

Bersama cikgu Faezah Othman, guru bahasa Melayu aq. Teringat zaman2 kt sekolah bile dengar suara beliau yg lain dr lain tu. Walaupun tegas, tapi budak kelas aq tetap suke die.

Di rumah ke4, iaitu cikgu yassin merangkap guru sejarah kami semua. Rumah beliau teramat-amat la besar. Sekrang ni beliau dah x mengajar dah. Fokus kat bisness kot.

Di rumah cikgu rohaya, guru matematik tambahan kesayangan semua org. Rumah yang sangat simple. memang semuanya simple. Cikgu rohaya memg orang yg sangat merendah diri.

Bersama cikgu Fathiah. Cikgu Fathiah pun x pernah ajar aq. Cume mgkin pernah jd gru ganti kelas aq kalo x silap. Dan rumah beliau adelah rumah yg paling besar sepanjang ekspedisi ziarah kami. Cikgu Fathiah yg tudung hitam manakala disebelahnya ialah cikgu rohaya.

Ziarah kami berakhir lebih kurang jam 6 petang. masing2 kembali ke destinasi masing2 yg hanya terletak dalam perak. Diorag pun akan pulang ke Universiti masing2 sabtu atau ahad ni. Esok ade kenduri kakak gibak kawin. Tapi aku masih konfius nak pegi ke tak. Bukan ape, banyak bende perlu disettlekan esok. Tapi kat kenduri tu jela nak jumpe kawan2 yang len. Apepun, tengoklah ape ketentuan Allah esok.

Di akhir post ni, mari kite renungkan sama2, adekah ziarah kite benar2 bersih? Bersih dari segala yang mampu mengheret kite ke neraka yang sangat dahsyat.

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan, kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha mengasihani” Al-Hujurat ayat 12

Sekian

No comments:

Post a Comment