Sunday 28 June 2020

Gubah 3

Bismillah.

Sebaik sahaja aku beroleh kunci rumah ini, gubah pertama aku banyak berfokus kepada perkara asas. Syiling yang bocor dan berlubang. Membuka semula saluran air dan kumbahan, membina kabinet kecil dapur yang kosong takde apa2 serta "mengemas" kawasan lapang yang dulunya "hutan".
Mengubah sesuatu yang bermula seperti ini.


Akhir-akhir ini, aku baru sedar kebanyakan proses renovate/gubah akan berlaku sejurus selepas rumah ini menerima kunjungan family sendiri. Haha. Aku baru perasan, bila family datang, mesti banyak "cadangan" yang mereka kemukakan. Hakikatnya, bukan aku tak nak renovate, tetapi duit yang sedikit itu menyebabkan hati ragu2 selalu.

So, bila family datang, dia jd mcm proses menggalakkan , atau mem"benar"kan kau untuk renovate semua kelemahan yang kau sendiri memang dah nampak. Dan akhirnya akulah yang kering poket. Haha

Seingat aku, antara benda yang aku gubah selepas menerima kritikan family sendiri ialah mozek ruang tamu, kemudian tembok dan pagar, kemudian atap parking, next pagar tepi dan macam2 lagilah. Haha. Dan daripada Gubah 2 ke Gubah 3 ini ambil masa 1 tahun. Walaupun ada je renovate kecil2 aku buat.

Gubah 3.

Fokus Gubah 3 kali ini ialah kawasan luar rumah. Sebelum PKP bermula, family datang rumah dan macam2lah komen untuk membina. Haha. So, lepas diorg balik, sepanjang PKP pikirlah idea dan merancang apa yg perlu digubah. Kawasan "padang" corner lot tersebut memang semak pun.

"Semak"

Ni waktu tebang dahan pokok. Lagilah


So panggil pak kardi untuk kira. Bajet pertama ialah kawasan tepi parking yang aku tambak batu concrete sebab xde duit dulu. Dulu dalam RM180 je kosnya. So kali ni aku simenkan sahaja dgn total harga RM1000 iaitu RM450 upah dan RM550 utk barang. Agak berbaloi sebab kawasannya seluas 350 kaki persegi. Ni waktu bulan puasa.

Dulu, waktu nak elak rumput naik. Bubuh la batu2 ni. Sekali daun suka melekat kat situ. N then rumput naik sikit2 kat celah. Lagilah penat nak cabut

Sekarang kemas sikit. Tembok tu nampak kotor sebab waktu siram pokok, tanah tu tempias. Haha. Ye faham x cantik. Dia kena bubuh tile/mozek baru nice. Sabo, x penting lagi. Cukuplah muat 3 kereta.


Next mula buat "border" supaya boleh berjalan dari depan ke belakang dan nampak kemas kawasan padang.

Keadaan sebelum ada border. Kat belakang dekat dgn dapur lagilah semak. Lupa tangkap gambar.


Selepas raya, mula buat border kiri, saluran longkang baru dan juga simen kawasan belakang rumah. Sebab utama ialah longkang terlampau cetek, pecah, senang tumbuh rumput, dan tanah dari "padang" selalu masuk longkang. Kawasan belakang plak disimen sebab macam2 pokok dan tumbuh disebalik timbunan besi. Lagi satu elak anai2 bina sarang.

Simen belakang. Keadaan asal dia memang mashaAllah sebab byk pokok pelik2 tumbuh sebalik besi.

Ni paling ambik masa lama sebab idea berubah2. Last2 pi kedai jubin, cari yang jubin tinggal sikit2/clearence, so dapatlah half price dlm 3-4 ringgit sekeping.

Pakcik tu buatkan longkang sekali

Border belakang. 3 border ni, simen dapur belakang, saluran longkang baru, kawasan longkang bertile kos semuanya RM1200. Tile aku beli sendiri dalam rm200. Agak murah sebenarnya. Org lain tak mungkin dpt harga gini.


Dua minggu kebelakangan ni, family datang lagi sebab menguruskan adik bongsu yang punya banyak barang di unimap. Kali ini komen diorang byk berfokus di kawasan dapur belakang. Manakala adik lelaki plak komen pasal atap parking yg nampak "semak". Aku memang sedar nampak semak, cuma tak banyak kenal org welding/awning.

Minggu ni terjumpa pakcik welding yang sangat baik. Rupanya banyak dia buatkan pensyarah matriks punya rumah. So, trylah. Akan pasang ceiling besi untuk tutup kecacatan dapur extend dan bumbung parking. Nanti minggu depan dah siap kita tunjuk hasilnya. Huhu..

Keadaan asal

Siap pada 3 julai. Hari jumaat. Next dapur ni kita tile dinding bagi lawa. Huhu

Keadaan asal parking

Besi biru tu hmmm. Akan diputihkan nnt.




Aku sebenarnya tak banyak duit pun. Cuma aku tak banyak "bernafsu" berbelanja dalam kehidupan harian. Aku makan sehari pun dalam 12-15 ringgit. Baju memang setahun sekali beli. Yg paling aku bernafsu pun barangan PA. Itupun beli sebab tau boleh jadi aset untuk dijual. So, Gubah kali ini, selain duit simpanan, minta "sponsor", aku juga mencairkan semua aset2 PA sistem supaya ada cash nak tampung perbelanjaan gubah 3 ni.

Cuba mencairkan dua benda ni. Sebab dah ada 4 biji. Sapa berminat boleh bagitahu. Haha.

Oleh kerana xde event di kolej dan dari ANC, rasa semak je nak simpan benda ni. Haha. 


Hujung bulan xde duit, kita ikat perut. Haha. Tapi Allah bagi rezeki, sempit macam mana pun mesti cukup makan dan sebagainya. Kita sahaja yang selalu risau miskinnya beroleh rezeki dari Tuhan yang Maha Kaya.

Keadaan selepas bubuh "border" 4 penjuru. Nak tengok betapa besarnya perubahan, bolehlah tengok gambar pertama paling atas sekali tadi. 2 tahun lebih prosesnya.

Banyak lagi rancangannya lepas ini. Tile, rumput carpet, cabin dan lain-lain. Tapi cukuplah untuk gubah 3 kali ini. Kering poket den. Haha. Kita sambung tahun depan plak.

Teringin nak buat kenduri dengan student2 kat tanah lapang ni. Dapat pasang 2 khemah, muat 5 generasi ni. BBq. Perghhh..

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment