Tuesday 12 November 2019

30: Cerita Semalam.

Bismillah.

Sekadar catatan aktiviti dua tiga hari ni.

Sambutan Maulidur Rasul.

Sabtu lepas, berlansung sambutan maulidur rasul yang dianjurkan oleh ANC. Ia event pertama yang melibatkan flow majlis untuk ANC sesi 1920. Semester lepas, kolej terlampau banyak event, dan juga  negara banyak sangat cuti. Persiapan yang mungkin sedikit lambat sebab diorang tiada pengalaman. Tetapi secara keseluruhan majlis berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah besar.

Kumpulan Qasidah yang mengiringi

Cuma yang terkejutnya, sangat ramai pelajar yang turun. Dalam 5 tahun grandstand itu berfungsi, buat pertama kali seramai ini. Malah melimpah ke luar hingga AJK terpaksa bentang tikar dan susun kerusi di kawasan parking kereta. Dahsyat dan pelik.

Suasana dalam grandstand

First time suasana macam ni diluar grandstand.


Cerita Semalam.

Semalam genap umur aku 30 tahun. Tiada plan apa- apa pun. Pergi kerja masuk kelas seperti biasa. Sekadar bercadang malam tu nak pi makan special sikit. Tiba-tiba, sebaik sahaja keluar dari surau selesai solat asar, phone mati. Cucuk charger kot2 hidup balik, tak juga hidup. So, biarkan dulu, keluar pi main bola tampar. Dan pulang dengan harapan ada keajaiban macam waktu kursus hari tu. Masih menghampakan. Hilang terus mood. Bersangka baik, aku tekan butang on dekat 30 kali sampailah pukul 8 malam. Dan otak ligat buat keputusan nak beli baru ke atau nak tunggu hidup balik?

Tengok pun dah tahu teruk sangat dah. Haha


Phone lama jenama nubia ni usianya sudah 2 tahun lebih. Dan keadaannya sudah nazak dengan calar-balar dan pecah sana-sini. Cuma aku selagi ia memenuhi fungsi, maka aku gunakan sahaja. Tetapi bersempana hari jadi semalam, rasanya Allah memang "arah" beli phone baru. Maka jam 8.10 malam, bergegaslah ke sunshine mencari telefon baru. Dalam hati " tengok jelah dulu. kalau tak dapat yang dalam linkungan harga rm450, hold jelah dulu.". Jujur, aku tidak bernafsu dengan phone. Malah aku yakin semahal dan secanggih mana pun fon, ia hanya sesuai digunakan untuk tempoh 2-3 tahun. Antara sebabnya kerana teknologinya yang terlampau cepat berkembang, dan perubahan designnya yang terlampau pantas. Maka, usia dua tahun yang nampak kejap itu boleh jadi lama untuk mengejar peredaran zaman.

Masuk je sunshine, pusing satu round kedai2 kecil phone sambil mengintai-ngintai harga. Nampak sangat banyak phone canggih dan cantik, tetapi dengan harga yang sangat murah. Duk bisik dalam hati "phone sekarang memang dah murah ke?". Kali terakhir aku beli phone ialah sewaktu batch iqbal G17. So, mindset aku kalau phone murah mesti takde 4G. Hahaha. So, tanyalah amoi tempat last aku beli phone dulu..

" saya mahu phone murah-murah je, tapi ada 4G.."

Gelak amoi tu. Katanya hampir semua phone dah ada 4G. Oleh kerana aku jenis tak kesah sangat, maka sambarlah satu phone jenama realme C2 yang lebih murah harganya berbanding phone aku dulu. Malah storage, design dan teknologinya jauh lagi canggih dari phone lama. Rasa macam tua sangat tak follow perkembangan phone2 ni. Waktu setup phone tu, amoi tu tetiba cakap:

" I baru perasan u punya birthday(tengok IC) ini hari. I ambik free gift kasi u la.."

"Haha. Thanks. Tula, time birthday lah phone lama nak rosak.."


Alhamdulillah kali ni contact dan whatsapp semua ada backup.


Hadiah.

Selain hadiah phone untuk diri sendiri, aku turut dikunjungi alumni yang agak ramai hari ahad sebelum tu. Entah macam mana boleh heboh hari jadi aku, aku pun tak tahu. Si Qasdina duk kirim hadiah dari USM entah siapa ntah. Dapat tali leher. Lepas habis liqa, hantar si pendek Aqilah pi penang central. Ajak makan 4fingers, tapi aku yang kena belanja. Haha. Turut bersama kami, ialah qasdina, akmal dan mashitah. Cuma resam anak gadis, lambat je pergerakannya.

Dalam banyak2 hadiah, aku rasa gambar ni adalah hadiah paling terbaik yang aku terima tahun ni.

Amani mai, dr iman mai, mana tak seronok

Dan video ucapan diorang ni. Aku dah simpan dalam goo drive. Kenangan sampai bila-bila. X boleh tunjuk sini sbb aina x behave.

Jujur, aku tidak punya apa-apa azam setelah masuk angka 3 ni. Aku hanya mahu jadi orang biasa-biasa. Puas memikirkan dari semalam apa azamnya, sampailah sufi update status bubuh gambar aku dikelilingi anak-anak dara ni waktu ALC. Melihat gambar bersejarah itu, aku berazam untuk menghabiskan hari-hari tua aku datang majlis perkahwinan mereka. Tour satu negara menjadi saksi hari persandingan mereka. Melihat pasangan mereka. Sehinggalah penuh uban di kepala. Jujur, aku sangat seronok mahu melihat perkembangan hidup anak-anak dara ni.

Gambar paling mahal.


Selamat hari tua Syuib0809.
Mudah-mudahan mencari syurga.

Hampir kehilangan gambar bernilai ni. Gambar penanda tua aku dan faiz. Cuma bezanya, aku semakin tua bersendiri 




Sekian dari syuib0809.

No comments:

Post a Comment