Sunday 31 March 2019

Wida' 2019: Duduklah

Bismillah

Alkisahnya semalam telah berlansungnya majlis wida'. Oleh kerana student tak boleh outing, maka aku menjadi mangsanya. Bawak 3 kumpulan berlainan keluar. Pagi, tengah hari dan petang. Sempat makan si hannan belanja pizza je. Ikat perut kononnya nak merasa makanan malamnya. Sekali tak sampai-sampai hinggalah tertido. Pukul 11.30 malam org hantar makanan. Merasa la juga.

Wida' kali ni aku buat seperti zaman Wahyu. Kali ini Mashitah adalah P.I.C nya. Menarik orangnya, aku tak pernah kenal sebelum ni. Menu utama ialah nasi arab dan kambing grill. Serta 15 menu lain seperti spaghetti, lasagne, pizza, cendol, sandwich dan oden. Lagu tema yang aku berikan pada mereka "tentang kita"

Mashitah tudung coklat


Menyimpulkan batch anc kali ini, hampir sama sifatnya dengan batch sebelum ini. Nakal, kuat tidur, tapi rajin. Cuma bezanya, mereka masih sukar meletak sempadan adab dan hormat disebabkan ketidakmatangan yang belum sampai puncaknya. Akibatnya, aku kurang berbincang perkara serius dengan diorang. Hanya ada 2-3 orang sahaja yang aku suka menjadikan sebagai teman pemikir. Selebihnya, hanya kuat bermain2 dan tempat berjenaka sahaja.



Kesamaan mereka juga, aku selalu duduk-duduk dengan mereka di grandstand. Seronok, menyakat anak dara yang kelihatan kuat agama. Mengenang itu, aku menulis ini. Dua minggu lagi berbaki. Duduklah..

Lagu mengiringi, InshaAllah lagu tema wida' sesi depan.


DUDUKLAH

Waktu begitu cepat berlalu
Mengukir wajah dalam cerita
Pendek panjangnya belum terkira
Apa yang pasti ramahan seketika
Usah kau sambut dengan berduka
Simpan rahsia dalam ceria.

Duduklah
Banyak cerita nak aku cerita
Seringkas kisah kancil dan buaya
Walau dongeng kaya bahasa
Singgahlah walau buat seketika
Wajah yang ada tak kekal sama
Khuatir tua tak kenal suara
Lupa hatinya pernah bersaudara

Duduklah sahabat
Sibuk benar kau dengan dunia
Aku tahu kau tinggi cita
Cuma ku takut kau hilang cinta
Masa yang ada tak tinggal lama
Esok lusa entahkan berjumpa

Duduklah sahabat
Sudi aku menjadi pendengarmu
Engkau dan aku tak punya rahsia
Walau kau kenal ku hanya seketika
Tetapi engkaulah yang aku percaya
Bukan kerana engkau sempurna
Hanya kerana engkau setia

Duduklah sebentar sahabat
Cantik benar kau malam ini
Itu sahaja nak aku katakan
Kerana esok kau akan pergi
aku juga kan bawa diri
Berlalu bersama lukisan hati
Hiasan seni ketika sunyi

Malam yang masih tersisa
Seronok melihat semuanya bersama
Tanpa lensa yang memahat cereka
Wajah hadir pelengkap pujangga
Akan kisah yang sudah sempurna
Ke mana pergi tiada yang sama

Bila nanti kau sudah tiada
Kipas yang ada kan kekal sama
Lampu tinggi kan terus menyala
Kerusi kau patahkan kan jadi cerita
Tentang saat kau duduk bersama
Ralat sendawa alunan ketawa
Suratan sedih nasihat pusaka

Selamat tinggal sahabat
Bila nanti kita berjumpa
Duduklah seketika
Banyak cerita nak aku cerita
Seringkas pertemuan si kancil dan buaya
Duduklah... 
Walau ku tau
kau sibuk dengan dunia






Sekian dari Syuib0809

1 comment: