Wednesday 20 March 2019

MLC2019: Alumni

Bismillah

Hujung minggu lepas, Muslim Leadership Camp anjuran muscom kyuem telah berjaya dilaksanakan. Mlc kali ni, aku menerima tugas sebagai pengarah modul dari moderator iaitu Jpah. Bukan kali pertama, tapi oleh kerana sudah tiada siapa yang mahu beri komitmen, aku menerima sahaja tugasan itu. Cuma tarikhnya agak meragukan sebab terlampau hampir dengan penutup program matrikulasi sesi 2018/2019. Oleh kerana itu, aku melantik Juwita dari batch 15th menjadi penyelaras, backup sekiranya berlaku apa-apa.

Dan benar, tarikh 15-17 itu sudah penuh dengan program.

Pada asalnya, tempat program dicadangkan di Ulu Yam, selangor. Aku tidak punya masalah untuk ke sana kerana jaraknya agak ok. Malah, aku pernah ke sana. Dengan tiba-tiba AJK teknikal mengubah tempat program ke Hulu Langat yang secara jujurnya sangat jauh dan perlu menyeberangi bandar Kuala Lumpur. Maka, aku mula memikirkan kembali "keperluan" untuk ke sana. Berbaloi atau tidak?

Alumni.

Lokasi tempat program yang terlampau hampir dengan KL, aku punya harapan akan komitmen alumni yang sagat padu. 70 orang Alumni yang 90% nya menetap di KL, aku kira lokasi program kali ini sangat memberi kelebihan. Tapi sayang, tiada yang berminat. Hingga akhirnya muka sama sahaja yang turun. Kecewa. Aku memberontak dan membisikkan dalam hati

"Orang yang tak sampai 30 minit pun tak mau turun, pehal kau yang kena drive 5 jam nak kena pi sana plak.."

Lupa Quran barangkali....

Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu). Albaqarah:42

Idola aku, kak Madihah. Doktor gigi. Waktu aku belajar kat KY, dia jadi fasi. Lepas habis belajar, berapa kali duduk satu team modul dengan beliau. Sangat hebat, tak pernah beralasan. 4 tahun lepas, bila panggil jadi fasi, dia datang dengan perut sarat mengandung 7-8 bulan. Yang muda-muda, baru dapat berita mengandung dah tak mau turun

Walaupun sudah mula bercuti hari jumaat, aku melewatkan kehadiran aku. Program di pulau pinang juga telah ditangguhkan. Hadir lewat itu punya banyak sebab. Antaranya, aku mahu Juwita dan Waida berdikari dalam program yang direka oleh mereka. Lelaki tua ni sudah tidak terbilang berapa kali menguruskan modulnya. Malah ketika dua orang anak gadis ini masih belajar di kolej, aku adalah antara ketua dan team modulnya. Okeh, terasa tua.

Tapi budak 2 orang ni tak nak panggil aku abang. Hmmm..

Dari teluk intan, aku bergerak ke Hulu Langat jam 5.00 pagi. Risau tiada alumni lelaki yang mahu menguruskan. Nak serah pada Jpah sorang terasa sangat kesian. Sampai jam 8 pagi, terus terserempak dengan Jpah. Beliau adalah orang yang bertanggungjawap menjaga dan mengkaderkan aku ketika masih di kolej. Melihat dia masih istiqamah, aku meyakini aku ditarbiyah oleh orang yang betul.

Jemput abang Q bagi talk pasal kepimpinan dan dakwah. Baca biodata dia, aku pun tak tau macamna aku boleh ada kenalan org2 besar macam ni. Naqib ketika di UK. Kami berusrah online dengan beliau yang bekerja dengan shell di london. Usrah Nuqaba' Ahli Kawasan(UNAK). Dia adalah orang yang menyebabkan aku baca terjemahan quran dari awal sampai habis.


Minum petang Murabbi.

Petang sabtu, Ustaz Malikie mengumpulkan semua alumni yang hadir. Sebaik sahaja ribut taufan melanda jemaah, tak banyak anak buah ustaz yang kekal. Ada satu batch tu, daripada 20 orang, yang tinggal hanya 4 orang. Duduk di tempat ustaz, aku faham benar perasaan ustaz yang mahu alumni kembali seperti dulu. Kerana itu, ustaz memberi cadangan agar Alumni dikumpulkan kembali. Yang mengambik tugas ini ialah Dr Firdaus Rahim.

Dr firdaus rahim. Orangnya memang pelik sikit. Tengah sambung master di UKM. Naqib ketika di UK. Walaupun aku duduk di leicester, aku berusrah di Nottingham bawah beliau. Anak2 buah dia semuanya dah cabut lari. Tinggal beberapa kerat je. Haha. Tapi sangat baik orangnya. Sapa jumpa, mesti sayang kat dia.

Petang itu, antara yang turut hadir ialah Dzar, sama batch dengan daus. Aku pula ditemani Caer, satu-satunya batch aku yg masih sangat aktif dan istiqamah. Menarik petang itu, aku ditemani murabbi, naqib2 dan rakan seperjuangan yang masih setia seperti dulu.

Murabbi yang tak pernah tua, naqib yang masih pelik dan rakan seperjuangan yang semakin sedikit. Lawa tempat ni. Kem iman dsemungkis hulu langat.

Muscom(badan dakwah kolej) secara jujurnya berhadapan cabaran besar di kolej. Jika dulu, mereka dilihat dominan, suara didengari dan dihormati, malah Islam menjadi keutamaan dalam pelbagai isu. Namun kini, mereka diserang kiri kanan, hanya dianggap kelab biasa malah dipersoalkan peruntukan untuk mereka. Terkejut, nonmuslim sampai mempersoalkan kenapa perlu baca doa di majlis2 kolej. Dahsyat.

Aku melihat "kejatuhan" muscom itu berkadar lansung dengan "kejatuhan" alumni.

Alumni yang turun. Dzar, caer, jpah, hannan dan abang Al(suami kak madihah)


Namun, melihat muscom yang baru ini, aku punya firasat yang mereka akan kembali bangkit. Gabungan presiden dan vice pres diorang agak mantap. Lalu, aku juga berharap kebangkitan mereka juga merintis kebangkitan alumni semula.

Aku tidak pasti bila tanzim kmpp akan menerima nasib yang sama. Masanya pasti tiba, bila tiada lagi alumni yang mahu kisah akan adik2 mereka yang bertatih mengenal tarbiyah dan dakwah. Ketika itu berlaku kelak, aku berdoa jika hanya tinggal satu jasad yang sudi, maka akulah jasad tersebut.

Batch 21th. Aku batch 10th. Tua dah


Sekian dari Syuib0809

2 comments:

  1. Assalamualaikum, saya dari batch 22.0. Saya ikuti program muscom, dari myc sehinggalah baiah alhamdulillah.

    Jujur saya katakan, dalam banyak² nikmat yg tersedia kat ky ni.. Nikmat mempunyai satu team usrah dengan pengisian tarbiyah inilah, nikmat yg paling saya tak sangka akan temui di sini, dan juga nikmat paling manis sekali.

    Bila saya baca post ini, saya makin sedar besarnya pengorbanan individu² yg menjayakan tarbiyah ni. Kalau takada individu² seperti kalian semua para alumni yg istiqamah, wallahualam apa jadi dgn kami yg cetek dan dahagakan tarbiyah ini.

    Jazakumullahu khairan. Semoga semangat para alumni terus mengalir dari satu generasi ke generasi seterusnya.

    ReplyDelete