Wednesday, 25 July 2018

ALC 2018: Hikayat Manjero

Bismillah.

Hari yang penting. Mengurus cinta di dalam kereta. Yang dituduh bercinta tak tahu pun cinta. Yang tak pernah bercinta fobia dengan cinta. Yang sedang bercinta, mengkhianati cinta. Yang pernah bercinta, malu plak nak ungkit kisah lama waktu kera bercinta. Lawak anak muda, tapi ia membinasakan. Nah, lagu cinta untuk korang





Oleh kerana aku masih belum pun mula menulis perkara yang paling penting, maka aku utamakan yang ini dulu. Cuma hikayat kali ini tidaklah menyedihkan. Ia hanya cerita. Moga yang cuba faham, mampu memahami. Mempersembahkan..

HIKAYAT MANJERO

Kasihan Manjero
Dia kampung tiada penghuni
Tepian kontang fitnahan nama
Hadapan laut menongkak langit
Pahlawan bertarung tiada keris
Menyeru kekasih supaya menjelma
Hodoh siulan iringan tangisan
Aneh burungnya terpikat juga

Sumpah Manjero usah kau seru
Makbul jadian bukan kecindan
Jika di sana engkau bercinta
Disitu juga hati kau kecundang
Hayatus sore istana hutan
Pulang kau ingat songkokmu beruban

Kampung kau tuduh gersang dan kontang
Sekejap sahaja penuh dengan cinta
Si muda mudi entah dari mana
Mahu ketemu yang bukan saudara
Padahal berpisah tak cukup lama
Biarkan sahaja, sebelum putus selama-lamanya.

Bisik manjero
Tunjuklah kasihmu
Ini sahaja masanya
Cukuplah bersedih
Masamu tak lama
Pagi ini engkau bertemu
Esok paginya sudah tiada

Cinta sebesar itu
Belum boleh aku zahirkan
Cukuplah kiasan menjadi hiasan
Biarpun berbeza, cintanya sama
Tidak berkurang biarpun lama
Kalau esok engkau meminta
Biarpun habis, ku cari juga

Pesan Manjero
Jangan kau kenang tempat bertemu
Khuatir mimpi mahu kembali
Benar batunya masih sama
Tapi isinya lain sekali

Kalau esok engkau merindu
Memori yang ada kau buat lagu
Biarpun nanti kau lupa nama
Irama kau dengar kan putar cerita
Detik manisnya kau duduk bersama
Di bawah anjung, manjero tua

Hikayat manjero berhenti di sini
Adat bersimpuh temukan mati
Bukan yatim bukan piatu
Hilang cinta hilang amanah
Puteri kayangan pun sedih berpisah
Inikan pula kau dari tanah
Asal debu pulang berdebu
Mudah-mudahan tetap bertemu

Selamat tinggal manjero
Terima kasih untuk kisahmu itu


Sekian dari syuib0809

4 comments:

  1. Terbaik Aa cikgu!πŸ‘
    Terima kasih utk lagu & hikayat manjero tu.πŸ˜ƒπŸ˜ƒ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, macam tau-tau lagu tu utk kamu.😜

      Delete
    2. Ya laa, kan cikgu da mention kat atas tu lagu tu untuk sapa.πŸ˜…

      Delete