Saturday, 11 November 2017

Sebelas sebelas

Bismillah.

Hari ni aku tengok banyak betul promosi barangan atas talian sempena tarikh sebelas sebelas. Entah apa istimewa aku pun tak tau. Lazada antara yang ketara iklannya sampai masuk tv. Yang kurang terkenal seperti ezbuy dan shopee aku peroleh maklumannya melalui internet. Namun dalam banyak-banyak laman sesawang perniagaan atas talian ni, yang aku paling selalu guna hanyalah SGShop.com.my je kot. Bagi aku sangat-sangat berbaloi, banyak pilihan, selamat dan memang dijamin murah. Tapi rasanya tak ramai yang tahu. So berpagi-pagian pada hari istimewa ini, aku pun ber"shopping" di alam maya dengan menggunakan telefon semata-mata. Hehe

Hari ni, aku rasa aku sorang je yang buat kelas/kuliah untuk pelajar-pelajar yang bukan pelajar aku. Erk.. Lagi dua hari nak peperiksaan besar, jelas benar tak ramai yang bersedia untuk kertas matematik. Dari pukul 10 pagi ke 12 tengah hari, aku memberi tema pada kelas tambahan itu dengan tema "Back to Basics". Membincangkan soalan-soalan simple yang diorang pun baru tersedar rupa-rupanya diorang tak boleh buat. Aduih. Menariknya kuliah tambahan ni ialah diorang yang request, bukan aku yang nak buat. Baguih.

Selepas tamat kelas, aku bertanya pada Izzah

"Budak hari tu dah balik ke?"

"Dah cikgu, dia lepak bilik lain plak. Kesian Qai kena lepak tempat lain sebab takut"

Budak yang aku bicarakan ini, terkena gangguan(histeria) dua minggu lepas. Ketika itu, kolej terputus bekalan elektrik untuk proses-proses penyelenggaraan. Aku yang sudah berhenti menjadi felo tiba-tiba dipanggil untuk membantu. Aku sumbat budak tu dalam kereta bersama-sama dengan izzah sebagai pembantu dan dua orang lainnya. Bermacam-macam perkara lucu, menakutkan dan mendebarkan yang tak sanggup aku nak ceritakn. Cuma keesokan harinya, pertama kali aku kena demam panas pelik, badan menggigil, sampai terpaksa berselimut seorang diri. Menambah khurafat, tetibe perut plak kena cirit birit sampai tiga hari. Aduih. Ingatkan aku sorang je kena. Rupanya semua yang ada dalam kereta aku pun demam gak kecuali Izzah. Siot.

Habis sahaja kelas tengah hari tadi, aku memecut ke sungai petani mencari makanan kegemaran, ayam golek. Beli setengah ekor je. Makan dengan coleslaw KFC dan roti kegemaran dari Giant SP. Tersedar aku tidak lagi berada pada zaman kegemilangan dulu. Dulu seekor ayam aku boleh telan dalam masa sejam je. Haha. Sekarang ni, separuh pun dah kenyang sampai satu hari. Dugaan betul. Ingat nak beli kek, tapi takut buang macam tu je sebab tak larat nak makan.

Petang pulak, menjadi tukang jahit. Seluar dah banyak rosak dan koyak, so kenalah repair sendiri sebab takde orang rumah. Sedih.

Tarikh sebelas-sebelas kali ni, aku genap dua puluh lapan. Tiada siapa yang tahu dan sedar kecuali keluarga, kerana aku masih memboikot majoriti aplikasi sosial. Hadiah? Aku dapat choki-choki dari si Fatin satu paket. Haha. Tulislah gak kat sini.

Mengimbau kembali setahun yang berlalu, aku rasa majoriti yang aku nukilkan berjaya aku capai secara materialistiknya kecuali travel ke korea. Untuk tahun yang mendatang, aku rasa aku bakal memiliki rumah, dan mahu fokus pada meng"indah"kannya agar berasa habuk2 dari syurga. Dan untuk satu tahun akan datang ini juga, rasanya sangat perlu untuk aku memperbaiki diri kembali. Rasanya, dalaman aku dah rosak teruk. Minggu ni sahaja, dua kali subuh aku dirikan di rumah. Kemalasan ke surau dan masjid itu semakin menjadi-jadi. Besar sebabnya, aku tiada lagi vitamin yang mampu menggalakkan. So,tahun mendatang ini juga aku berimpian mahu menghafal kembali surah sekurang-kurang satu. Target terdekat surah Al-munafiqun. Dah takde orang paksa ni memang jadi payah sungguh. Arghh.

Selamat bertambah umur buat diri sendiri.
Sekadar catatan untuk hari yang istimewa ini.
Agar mampu aku membeleknya kelak dengan hati yang lebih baik.
Maaf, memang tiada impian mendirikan rumah tangga buat tahun yang mendatang ini.
Hanya keajaiban yang mampu membantu merealisasikannya barangkali

Sekian dari Syuib0809.

5 comments:

  1. Selamat hati lahir cg.

    ReplyDelete
  2. No. Yg sangat cantik utk dingati. 11/11. Bila mana 1+1+1+1=4 .doakan kami semua mendapat 4 flat secantik tarikh lahir cg.

    ReplyDelete
  3. cikgu apesal bebudak ni ramai tahu blog cikgu. cikgu promote ke apa xD

    ReplyDelete
  4. Senior diorg bgtau kat diorg. Xde makna saya nak promote. Ada yang memang siap search nama saya lagi.

    ReplyDelete
  5. Dan diorang ni skema sikit. X ganas macam kamu. Tu yg diorg punya komen yoyo je bunyinye. Haha

    ReplyDelete

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.