Saturday, 26 August 2017

ALC 2017: Dari Dapur ALC

Bismillah

Kem ALC Kali ni, dibuat dengan bajet yang sungguh sedikit. Kawasan kem yang sudah hampir mencecah RM2000, maka aku sangat perlu berjimat untuk makanan. Bertanya kepada pemilik2 kem, rata-ratanya mintak RM2400 untuk 100 orang. Itupun 6 Kali makan sahaja. Maka aku membuat keputusan untuk masak sendiri sebab aku memang xleh tengok orang datang kem makan cincai2 ni. Teringin nak buat macam kat UK dulu. Masak Dan makan tak ingat akhirat. Dan akhirnya terhasillah ayat-ayat yang xpernah didengari di tempat-tempat kem.

"Mewahnya makanan diorang cikgu..."

"First time saya pi kem makan banyak macam ni cikgu..."

"Cikgu masak banyak sangat.. Tak larat kami nak habiskan..."

Nak tau ape yg mewahnya?

MENU ALC2017


SABTU

Sarapan: nasi lemak+teh o. Tempah kat luar sebelum bertolak.
Minum pagi: Spaghetti bolognese + air teh o ais.
Makan tengah hari: nasi Putih, ayam kari, kepah tomyam, papadom, telur dadar gergasi, ulam+sambal belacan. Buah tembikai. Air bandung

Memang pecah perut diorang. Cuma nasi first batch tak berapa masak dengan baik sebab adeke patut sheikh pi bubuh 10kg dalam satu periuk. Kepah aku jumpa kat pasar merbok murah sangat. Tu yg tetibe tu.

Minum pagi dan makan tengah hari.


Minum petang: sandwich isi ketam+telur dan air teh susu.
Makan malam: Nasi Putih, ayam masak kicap, kobis goreng kunyit dn air strawberri.
Makan tengah malam: burger ayam/daging, air teh panas

AHAD.
Sarapan: bihun goreng+ teh o. Tempah kat makcik kem sebab xlarat nak masak pagi2.
Minum pagi: mee goreng kaki ayam, cempedak goreng(untuk fasi je)+ teh susu buatan sheikh
Makan pagi sesi kedua: roti jem blueberry, strawberries, peanut butter ,kaya dn lain2
Makan tengah hari: Nasi Putih, sambal sotong Dan ayam goreng setengah ekor(bubuh DLM talam)+ air Oren sunquick.

Lepas mandi pekena mi goreng dengan cempedak goreng. Memang perghh. Tetiba aku jadi mengidam nak makan cempedak balik ni

Menariknya lepas aku kira, semua kos-kos makanan ni tak sampai pun RM2300. Murah kan? Tapi penatnya, hanya Allah yang tahu.


Chef Dan team dapur.

Chef utama: ustaz Khadri dan rakan-rakannya
Pembantu Chef: Asmak dan Wahyu serta sheikh
Pembeli barang-barang dapur: Sufi dan Nad
Pembantu Am: Adam Malik dan Hakimi
Aku plak adalah pengurus/penyelaras dapur. Mengurus bajet dan menu, serta pembahagian tugas.

Ustaz khadri and the geng. Ada sorang lagi. Semangat sungguh masak. Tapi menunya asyik berubah-rubah. Tak berani aku nak bagitahu peserta makan apa. Apepun, sedap.

Anak-anak dara. Yang Amani dan budak batch dia banyak fokus pada tugasan fasi dan modul. Si wahyu paling legend. Pi keje kat dapur, basuh pinggan semua pakai jubah. Hipster..

Kerenah Dapur ALC2017..

Sudah biasa bekerja di dapur, maka aku sudah menjangkakan kepenatan yang teramat daripada projek memasak ini. Tetapi anak-anak didik yang baru pertama kali memasak untuk manusia seramai ini, terkejut dengan kepenatan yang mereka alami.

Menyediakan bahan masakan, kupas bawang siang ayam bagai. Kemudian baru pergi kepada proses memasak(nasib baik ada team ustaz khadri). Kemudian menghidang plak. Bersambung dengan mengemas dan mencuci pinggan mangkuk. Proses itu berulang untuk 7 kali juadah makanan yang perlu kami masak sendiri.. Kepenatan yang sudah pernah aku rasai, aku hanya berhenti sebentar pada jam 2.30 petang sebelm menyambung kembali tugas menyediakan sandwich isi ketam untuk minum petangnya. Yang lain semua dah mula nak mengelat macam-macam. Si anak dara dah mula merungut. Lagi-lagi si Sufi(Oklah hari tu dah puji)

Untuk menu malam, kami bertungkus lumus bawak makanan dari tempat kem bawah ke tempat kem atas. Hinggalah sebaik sahaja peserta habis makan, aku tersedar yang ayam masak kicap dah habis dan fasi masih belum makan malam. Ustaz khadri tersilap bajet. Maka aku terpaksa turun ke kem bawah duk goreng ayam sorang2 untuk fasi makan. Manakala pembantu lain sibuk uruskan burger untuk makan malam(supper). .


si sheikh ni senyap-senyap duk hilang pi tiduq kat bilik. Rajin memang rajin, tapi tak berapa nak bertahan lama. Leka sikit je, entah hilang ke mana mamat ni.

Keesokan paginya, aku banyak menghabiskan masa di atas(lembah bujang) sahaja. Meninggalkan sebentar ruang dapur, membiarkan asmak dan ustaz khadri menguruskan apa yang patut. Lagipun menunya agak ringkas. Sebaik sahaja habis mandi-manda di sungai, aku kembali ke dapur melihat apa yang patut. Oleh kerana ustaz khadri and the geng perlu pulang awal, aku kembali menyambung kerja-kerja memasak diorang. Dan tersadailah aku di dapur tu sampai pukul 2.45 petang. Dan paling perit sudah tentulah mengemas. Arghh..

Cuma seronoknya bekerja di dapur ini, boleh bergosip. gulpp.

Anak-anak buah aku ni rupa-rupanya majoritinya pernah bercintan-cintun ketika zaman monyet mereka dahulu. Lawak mendengar kisah masing-masing yang pastinya boleh dimaafkan. Cuma pengalaman mereka itu, membentuk diri dan hati mereka pada hari ini. 

"tak sangka korang semua dah tak suci...kahkahkah" aku menyakat mereka

"Meh sini budak-budak yang pernah dinodai.." normal lah budak-budak hensem dan cantik macam mereka pernah menjadi sebegitu. Muka tak hensem macam aku memang forever alone..

Seronok bekerja di dapur ni, selera makan aku jadi rendah sungguh. Rasa kenyang je perut dek kerana gembira tengok budak-budak ni makan. Jujurnya, aku banyak minum air sahaja hari sabtu tu. Lepas pukul 3 petang tak makan apa-apa, hanya sentuh burger je. Ia sebuah nikmat. Perasaan yang Allah berikan kepada manusia, apabila mereka memaknakan diri dengan memberi.


Sekian dari Syuib0809

1 comment:

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.