Monday 16 January 2017

Sisi Hati Memori bhgn 1

Bismillah

Memori kali ini, AJK pelaksananya mencecah 350 orang. Sebahagian besarnya sememangnya wajah baru yang tidak mampu aku kenal. Dalam ramai-ramai itu, sentiasa ada perancang utama yang memecah keringat siang dan malam bagi menyelesaikan seribu satu masalah yang hadir.

Tahun ni, penglibatan aku banyak tertumpu kepada Ekspo, majlis perasmian dan juga penutup. Bagi aku ketiga-tiga ni adalah bahagian paling mencabar dalam memori kerana melibatkan VVIP dan orang luar. Oleh sebab itu, aku sendiri memilih pemikir utama untuk diuji bagi melaksanakan ketiga-tiga bahagian ini.

Malam perasmian.

"cikgu, tadi itu yoong naangis oo tengok persembahan akustik..." loo xin tian yang menjadi salah seorang tenaga kerja memori datang mengadu.

Pelajar perempuan chinese bernama yoong itu antara yang sangat rapat dengan aku. Malam itu mereka hadir untuk melihat sendiri MEMORI yang menghidangkan mesej solidarity sebagai agenda utamanya. Persembahan pertama, aku sendiri merancang bentuknya dengan menciplak persembahan Faizal Tahir ketika AJL sesi lepas. Cuma persembahan ini, aku minta untuk mereka bawakan sekali lagu Selamat Malam Rohingya bagi mengiringi lagu utama iaitu Assalamualaikum.

Sebaik sahaja persembahan tersebut selesai, tiada bunyi tepukan gemuruh yang diberikan oleh penonton. Jika ada pun, samar-samar. Rupa-rupanya banyak yang sedang mengalirkan air mata dek kerana suara vokalis dan slide gambar/video yang tersangat-sangat hardcore. "menyentuh hati", memang itu tujuan utama persembahan tersebut. Dan tahniah, kalian berjaya!!

Loo xin tian(baju hitam), yoongkar wai(baju merah)


EKSPO.

"Menu" utama Memori tahun ini sudah pastinya adalah ekspo. Pada mulanya, mereka yang mengetuai adalah individu yang berbeza. Aku sendiri memilih si Sufi untuk mengetuai ekspo ini yang tersangat-sangat mencabar bersama-sama shaikh. Juga memilih sendiri pemikir-pemikir utamanya yang terdiri daripada students aku sendiri. Secara ringkasnya, ekspo ini terbahagi kepada 4 bahagian utama iaitu Jualan, Pameran, Sukaneka/permainan dan juga Scenery(Suasana).

Jualan: Fatin Syahirah
Pameran: Adibah
Scenery: Nad TKC dan Bai(Atikah)

Cabaran pertama yang diterima ialah tatkala ustaz menetapkan jualan perlu elak makanan basah kerana takut keracunan makanan. Beberapa kali air mata si Fatin ni jatuh sebab sangat sukar memenuhi tuntutan tersebut. Begitu juga dengan Pameran yang terpaksa berurusan dengan kerenah birokrasi bagi mencari agensi-agensi dan ngo yang sudi turun ke ekspo kecil-kecilan ini. Seronok melihat di Adiba merah muka menahan marah dan kecewa dengan urusan-urusan tersebut.

Untuk Nad dan Bai, aku yakin banyak benar yang mereka belajar dalam menukar mimpi menjadi realiti. Tarikan utama photobooth yang dilukis sendiri oleh si Aiman dan Apat, hampir semua individu yang hadir, merakamkan kenangan mereka pada kepingan hitam putih ini. Bukan senang, hampir satu minggu diambil untuk melakar dan melukis benda ni. Dan pengorbanan mereka berbayar dengan sambutan hangat dari semua pelajar kolej yang hadir.

Adibah,nadhirah, sufiyana, fatin Dan atiqah

Ketua ekspo, si shaikh berseluar biru. Kerja asyik bergaduh je dengan partnernya, si sufi

Berbadan besar sebelah  aku adalah si Aiman, pelukis utama gambar di belakang itu. Lelaki lain bagi aku lebih kepada teknikal, bukan pemikir

Majlis Penutup.

Pada mulanya, tiada jawatan yang diwujudkan untuk majlis perasmian dan juga penutup. Segalanya diserahkan kepada KD protokal. Mereka mengulangi kesalahan dua tahun lalu yang menyebabkan majlis menjadi sangat kelam kabut. Aku tanpa segan silu melantik sendiri AJK2 untuk majlis penutup ini yang kebanyakkannya terdiri daripada PDT. Menjadikan mereka sebagai bahan eksperimen, maka ada sahaja yang gagal dengan berundur diri tatkala ujiannya masih belum bermula pun.

Kejayaan Majlis Perasmian, maka aku membiarkan mereka berdikari untuk majlis penutp yang berlansung pada hari ahad. Sengaja tidak menjawap panggilan telefon, agar kurang kebergantungan  pada "penasihat haram" yang melantik dirinya sendiri ini. Dan nak dijadikan cerita, petang itu mereka dimarahi oleh technician kolej, iaitu Abang Rizal.

"Kami tak nak dengar briefing! Kami nak rehearsal! Teruk pengurusan memori tahun ni. Janji pukul 5, ni dah dah pukul berapa ni?..."

Teguran itu, bagi aku hanyalah teguran seorang guru kepada anak muridnya. Ia pelajaran dan pengajaran yang bernilai agar mereka beroleh sesuatu sepanjang pengendalian majlis itu. Dimarahi atas kesalahan yang bukan terhasil dari empunya diri, aku melihat Syafiq dan Athila beroleh hadiah emosi yang cantik untuk disimpan sebagai kenangan.

team pembukaan/penutup. Semua lelakinya aku pilih sendiri. Manakala untuk perempuan, aku memilih si Athilla dan Fatin sahaja. Waei dimasukkan di saar-saat akhir ketika syafiq tengah down.


Teguran yang membangkitkan itu, akhirnya menghasilkan majlis penutup yang sangat mantap. Bermula dengan persembahan silat yang wowo, majlis malam itu berlansung sangat tersusun dengan kesalahan teknikal yang sangat kecil. Mengkategorikan ia sebagai berjaya, aku melihat semua yang hadir itu pulang dengan senyuman dan pujian. Tahniah!

Pengalaman pertama mereka ini, aku mahu kesemuanya melekat dalam diri tanpa sebarang hafalan. Menarik melihat mereka menangis, marah, merajuk dan pelbagai lagi perasaan yang melambangkan bahawa mereka sangat-sangat bersungguh dalam menjayakan memori tahun ini.

Tahniah
Semoga beroleh sesuatu..

Bersambung...

Sekian dari syuib0809.





1 comment: