Friday 11 November 2016

Sibuk. Subuh. Tua.

Bismillah.

Semester satu 2016/2017 yang sudah melabuhkan tirai. Hanya exam yang berbaki untuk dilansungkan. Cuma aku tidak menyangka study week kali ini boleh menjadi begitu sibuk.

Hari isnin selesai hantar 3 set soalan kuiz beserta skema untuk ditaksir.
Hari selasa menyelesaikan laporan headcount PB yang tebalnya mengalahkan kamus oxford.
Hari rabu hantaq laporan PLC yang tiba-tiba dimaklumkan oleh kak nana sehari sebelumnya.
Ingatkan dah boleh tarik nafas lega, sekali Ustaz plak mai bagi kerja. Aduihh.
Maka hari khamis melengkapkan paperwork latihan kebakaran untuk diluluskan pengarah
Hari terakhir(jumaat) pula menguruskan surat kepada abam bomba.. Fuhh..

Nama je surat, tapi kerjanya bukan main banyak.
Yang syoknya, seronok tengok surat tu tulis tarik 11 November 2016

Sepanjang minggu ni, meja seperti biasa diserbu oleh student-student yang nafsu studynya semakin membuak-buak. Cuma banyak gak masa yang ditarik dek kerana briefing exam, bengkel felo, bukak kotak soalan yang menyebabkan masa aku terhad bersama pelajar.

Menebus kesalahan tersebut, maka aku memenuhi permintaan students untuk mengadakan kelas tambahan ahad malam, selasa malam dan rabu malam. Bermula jam 9.00 malam dan tamat 10.30 malam. Pancit gile.

Sem ni tak banyak tangkap gambar. Sebab minggu terakhir tu aku demam. Tu belum kira pekaknya.

Okeh.. Comel. H5P13/14

Subuh.

Secara jujurnya dua tiga minggu lepas, solat subuh berjemaah aku agak terjejas. Pertamanya, sebab iman aku semakin menipis. Yang keduanya sebab hari tu diserang cirit birit dekat 5 hari. Kemudian saat pulang dari pulau pangkor, aku diserang demam, selsema dan batuk. Maka, mahu mengembalikan momentum itu agak payah sungguh. Ketiganya, aku dah tawar hati nak ambik tahu pasal anc dan surau kolej. So, hubungan dengan surau kolej memang ke laut habis. Banyak solat kat luar je.

Cuma saat aku kembali menunaikan solat Isyak di surau kolej, tertarik dengan imam yang suaranya seperti orang-orang tua. Menjeling sepintas lalu, rupa-rupanya pengarah kolej yang baru.

"pengarah memang selalu datang solat kat surau ke?" aku bertanya si Ammar sebaik solat hajat selesai ditunaikan.

"selalu gak cikgu. Selalunya subuh dengan Isyak mesti ada.." 

Tertarik ingin tahu, aku menghabiskan 4 dari 5 solat subuh dalam minggu ini di surau kolej. Ternyata pengarah baru ini kerap menjadi orang pertama yang merasmikan pintu surau di saat subuh menjelma. Tidak cukup dengan itu, beliau juga menjadi imam memimpin anak-anak pelajar sperti subuh pagi tadi. Hebat...

Cuma aku, sudah hilang kepercayaan pada orang atasan. Maka, menjarakkan diri terlebih dahulu adalah langkah terbaik sebelum fitnah yang lebih buruk berlaku. Malah, aku juga berusaha menjarakkan diri dari KJPP baru. Hehe.

Cuma lawak baru-baru ni, semua staf dapat emel.

"Hasil pemantauan saya melalui CCTV, didapati beberapa orang pensyarah dan kakitangan sokongan telah melakukan perkara-perkara berikut :

  1. Mengetik kad perakam waktu lebih daripada satu kad;
  2. Mengetik kad perakam waktu pada waktu yang meragukan contohnya 6 pagi dan 11.30 malam dengan berpakaian seperti kain pelikat, jubah dan dll (pakaian yang bukan pakaian ke pejabat);

Saya telah pun mengenalpasti pegawai-pegawai berkenaan dan jika perkara ini masih berterusan, tindakan yang bersesuaian akan diambil TANPA NOTIS AMARAN."



Okeh, balik subuh memang aku pakai kain pelekat. Gulp.



Tua.

Sudah setahun tarikh ini berlalu. Dalam satu tahun ini, aku mencuba banyak benda baru. Antaranya aku mula berjinak-jinak dalam sistem Audio. Belajar bermain dan mengurus sukan memanah. Belajar audit. Macam-macam lagi yang tidak memerlukan pengejaran sijil. Cukup sekadar ilmu. 

Namun satu tahun ini juga, tahun paling dahsyat aku kena fitnah. Nama diburukkan dan menerima labelan yang entah dari mana. Dan waktu briefing exam yang melibatkan semua pensyarah, KJ dan Pengarah tiga hari lepas, nama aku disebut-sebut sebagai satu-satunya pensyarah yang tiada wassap. Okeh, femes kejap.

Melepasi 27 tahun, aku menyedari diri sudah tua. Satu tahun yang akan berlalu, aku mahu kembali berjinak-jinak dalam dunia basikal. Seronok tengok pengarah kayuh basikal petang-petang. At least, leh bakar lemak sikit. Mahu belajar pasal lighting stage. Dapat ada aset sikit pun jadila. Mahu kembali travel. Target nak pi korea jumpa si Widad. Nak mintak dia jadi  planner. Hehe. Rindu plak kat minah ni dengan kawan dia si ani yang masuk air. 


Timaon 700cc. RM550. Tengah kumpul duit nak beli benda ni. Haha. Tak sabar nak perap benda ni kat rumah.

Kahwin? Setakat ni tiada dalam perancangan lansung. Melepasi umur 25 tahun, hanya kegilaan kepada seseorang sahaja yang menyebabkan aku perlu memikirkannya kembali. Kali terakhir ia berlakupun disebabkan oleh studentku si pemalu. Selepas dirinya, tiada lagi. 

Malam ulang tahun kelahiran, aku punya impian menikmati menu kegemaran. Namun beberapa hari ini aku menyedari yang aku tidak lagi mampu makan sebanyak dulu. Cepat sangat kenyangnya. Maka, hanya sempat singgah big bob cafe sahaja malam ini. Tiada kek yang berminat untuk dibeli dari kedai. Cuma ada beberapa orang students duk tinggalkan kek dalam raga motor aku. Nasib baik kucing tak makan kek.

Dapat hadiah dompet kulit dari seorang pensyarah bio. Itupun sebab aku mengajar anak dia. Macam tau-tau dompet lama aku dah koyak rabak. Hehe.

Mudah-mudahan tahun yang mendatang ini lebih baik penyudahnya..


Okeh.. Saranghae..


Sekian dari Syuib0809.

No comments:

Post a Comment