Monday, 4 July 2016

Pengkritik: Antara Si Malas dan Si Rajin

Bismillah...

"ala ANC tu bukan ada keje sangat. Setakat sedia air, aku pun boleh..."

"apela diorang ni, panggila la ustaz-ustaz luar bagi tazkirah. Ini tidak kosong je rasa ramadhan ni..."

" takkan makan ini je..."

" tak best la event diorang ni... Dah la hambar... Tak kreatif lansung..."

"Ala diorang tu bukannya boleh tegur sikit, nama je badan dakwah... Tak pasal-pasal kita kena marah plak nanti..."

"nama je badan dakwah, ikhtilat tak jaga...."

Ayat-ayat di atas sekadar ayat rekaan yang aku cipta. Entah dari pengalaman, atau sekadar pemerhatian dalam zaman mulut sudah mula berlari ke jari.

Kalau dulu, sukar dan payah mahu menyuarakan pandangan. Kalaupun boleh, pasti ia berbayar. Namun hari ini, memberi pandangan itu sudah menjadi hobi. Hobi yang tidak perlu ilmu, cukup sekadar merasa diri betul, dan cari sahaja rakan-rakan sebulu. Pasti pandangan jahil terasa betul.

Namun apabila pandangan-pandangan jahil tersebut ditolak, mulalah keluar dialog-dialog suci:

" ini sekadar pandangan peribadi, anda bebas untuk terima atau tolak..."

" apa salahnya terima pendapat yang berlainan. Jangan jumud sangat, sampai bila nak maju kalau xleh terima pandangan orang lain..."

" mungkin saya salah, tapi tuan juga tidak semestinya betul..."

" terimalah kritikan dengan positif, bla3x..."

Kebebasan bersuara yang mahu diraikan, aku terasa semakin bodoh mahu merai manusia-manusia yang bergiat aktif di alam maya ini.

Dari isu vaksin yang masih lagi hangat, isu "solidarity 4 muslim yg tak puasa", isu air kelantan, isu RUU mahkamah syariah, isu itu, isu ini, aku secara jujurnya melihat manusia sudah tidak punya malu mahu menyuarakan pandangan...

Duduk di bilik-bilik dengan penghawa dingin, menikmati hujung minggu bersama keluarga tercinta, kesana ke sini dengan kereta mewah, insan-insan ini kemudian dengan selambanya berhujah sebagai "pengkritik" di alam maya.

Menanam disiplin, aku selalu mengunci mulut dari mengulas isu-isu ini sebagai pengkritik di blog. Kerana kritikan ini selalu melukai emosi orang-orang yang berpenat-lelah berkorban dalam medan yang sebenar.

Aku menjadi saksi akan anak-anak HES yang mengikat perut semata-mata memastikan jemah-jemaah yang hadir punya sesuap nasi untuk dijamah ketika berbuka...

Aku juga menjadi saksi malam-malam mereka yang tidak pernah sunyi dengan mesyuarat, merancang seribu satu aktiviti agar surau kecil ini meriah dalam dan luarnya.

Aku selalu kagum dengan senior-senior yang sanggup datang dari pelusuk negara, semata-mata untuk memandu adik-adik ANC yang tiada talian darah dengan mereka. Duit sendiri, tiada siapa yang mampu biaya.



 Projek berbuka. 70 talam untuk 350 pelajar.

 Namun yang datang senriasa lebih. Non muslim yang turut bertalam, menceriakan suasana.

 Riuh-rendah. Secara jujurnya, HES tahun ini sangat-sangat mantop

 Dan keceriaan petugas-petugas yang hanya berlaukkan "lebihan makanan". Moga terasa erti hidup pada memberi

Dan ini hanya contoh kecil dari sebuah badan dakwah kolej.

Belum lagi dilihat orang-orang hijau yang meninggalkan keluarga untuk sebarkan Islam. Masuk ke ceruk-ceruk kampung dengan biaya sendiri. Turun ke pasar-pasar menerang tentang hukum Allah. Mengatur seribu satu program, yang hakikatnya mereka tidak beroleh satu sen pun "gaji" dari penat lelah mereka itu.

Tetapi dengan selambanya, prof-prof, doktor-doktor, ustaz-ustaz, dato'-dato' ini mengkritik dan memperbesarkan kelemahan yang ada dengan mengecilkan kelebihan yang terserlah nyata.

Kepenatan yang sudah tiada daya, kritikan-kritikan itu mendapat sambutan dari si pemalas yang bertenaga dek kerana tiada kerja.

Maka yang rajin-rajin itu digelar pentaksub, jumud, wala'un, kaki label, ganas, sesat oleh orang-orang yang menganggur dari kerja-kerja Islam... Dan rutin itu terus berlarutan.. Hinggalah yang malas-malas kelihatan menang, dan yang rajin-rajin kelihatan sepi dengan kekalahan.

Sedang mereka semakin kuat hubungan dengan Allah, dan mereka sudah tidak lagi takut dengan kritikan orang-orang yang mengkritik...

Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.

Buat anak-anak yang baru berjinak dengan kerja dakwah dan Islam. Sibukkanlah dirimu dengan kerja-kerja di alam realiti. InshaAllah, kerja-kerja tangan itu menjauhkan kamu dari imaginasi. Yang membawa kamu ke syurga ialah amalmu di dunia, sedang yang kerap menyeretmu ke neraka ialah lidah, yang hari ini semakin meliar fungsinya di jari-jemari.

Daripada Muaz, Rasulullah bersabda: "Mahukah kamu jika aku katakan kepadamu tentang sendi daripada semua kebaikan?"
Jawab Muaz, "Ya, kami nak tahu." Maka Rasulullah s.a.w menunjukkan sendi kebaikan itu pada lidahnya dan berkata, "Jagalah ini."
Muaz berkata, "Wahai Rasulullah, adakah kami akan mendapat seksaan akhirat daripada ucapan kami?"

Rasulullah menjawab, "Betapa azabnya Muaz, orang yang tersungkur di dalam neraka itu melainkan hasil daripada menabur fitnah melalui lidah mereka. Akhirnya mereka menerima seksaan daripada Allah."


Istiqomahlah, semoga Allah membalas amal-amal solehmu...


Melihat anak-anak ANC, aku merindui zaman ini


 Versi soleh

Waktu masuk air

"saya dak kisah kamu tudung labuh ke, tudung pendek ke, sekolah agama ke, hafal hadiths bagai ke, peminat kpop ke, yang penting kamu komited... rasa nak berubah dengan islam. saya dah lihat macam-macam orang keluar dari ANC. bukan sebab mereka tidak beragama, tetapi kerana sombongnya mereka dengan ilmu agama yang mereka rasa ada. lalu Allah tarik mereka keluar... dan Allah gantikan mereka dengan yang jauh lebih baik.."

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.