Sunday 11 January 2015

Zaman Belajar


Bismillah

Amaran: Post ni tiada mempunyai Faedah!

Hati selalu teringat Leicester, bandar menyimpan seribu satu memori. Kerinduan pada tempat belajar, hanya Allah yang tahu. Bila dapat emel(auto) dari alumni universiti,  aku pasti tidak ketinggalan membacanya. Melihat gambar terkini university, MasyaAllah...... 

Ketika duk melayan internet, terjumpa gambar-gambar yang bercerita. Kadang-kadang kita ingat kita sahaja yang merasainya. Rupanya ia biasa. Sangat-sangat biasa bagi seseorang di zamannya belajar.




 Tengok gambar sebelah ni, sangat banyak betulnya. Depan monitor/laptop memang tempat terbaik untuk makan. Tapi gambar no 2 tu jarang berlaku pada aku. Sebab tandas kat UK sejuk sangat kot.



Tempat tidur paling best?? Waktu KPLI dan kolej memang aku cukup mengakuinya. Pantang kelas lama, memang aku tido habis. Dan aku paling kuat tidur bila subjek matematik. Pelik? Tapi dekat Leicester, aku tak pernah tertidur waktu kelas. Mungkin pasal orang putih comel-comel kot. Gulp..









Bawah ni gambar bilik time first year. Tempat rehat, tempat makan, tempat fikir, tempat membaca, tempat tengok movie paling "dunia" sekali.


Ni plak meja study tahun kedua dan ketiga. Nampak tu penuh botol sos dalam bilik. Ni memang tempat paling eksklusif untuk makan. "Heaven"nya hanya aku yang tahu. Haha.


Menjadi pelajar, nafsu banyak fokus pada makan. Dan seperti biasa, ia kuat dipengaruhi oleh duit yang berada dalam poket. Ni gambar yang menceritakan mengenai student di Malaysia. Betul atau tidak wallahualam. 


Pelajar di Malaysia mungkin mencari makanan Western ketika ber"wang". Tapi aku pula mencari makanan Arabic bila berduit. Mungkin sebab dah memang ada kat barat kot.

Bercahaya akan muka?              



Dan sedikit pelik bila aku miskin, pizza menjadi makanan utama aku. Pizza yang sudah di modified. Bukan nak riak, tapi memang pizza ni harga 1 pound. Dan lagi satu jenis makanan aku bila tak berduit ialah chicken wing. 2 pound dapat 16 ketul kot.. Aku tak berapa makan maggi dan adik beradiknya..


Dan bila duti aku memerlukan kesederhanaan, masakan melayu, chicken chop dan ayam panggang(baby chicken) akan mengambil tempat.Ini boleh mendatangkan riak.. Haha


Sepanjang belajar, aku hanya berkongsi bilik ketika di sekolah menengah dan juga di IPG. Berkongsi menyebabkan aku sukar untuk manage ruang yang sangat-sangat terhad. Dan gambar di bawah ni hanya berlaku bila aku berkongsi bilik. 

Melihat anak-anak pelajar, mereka kini melalui zaman yang sama. Bila melihat motor-motor KFC dan Pizza Hut berada di depan kolej, aku menerimanya sebagai lumrah apabila elaun masuk. Bila naik ke kompel (asrama), "semak" bukan lagi sebuah kejutan kerana itu adat berkongsi bilik. Cuma kerisauan aku zaman mereka ini ialah aplikasi-aplikasi sosial yang begitu mencuri masa mereka. Lepas solat tengok phone, lepas tutor tengok phone, waktu kuliah tengok phone, waktu makan tengok phone, tengah jalan pun duk pegang phone.


Post ini sekadar untuk melepaskan kerinduan zaman belajar. Di zaman bekerja, tempat terbaik untuk makan dan melepak ialah di ruang tamu. Sedikit sebanyak berubah. Makan pula tidak banyak dipengaruhi kerana masih belum berkeluarga. Hmmm.. Nikmatilah kehidupan zaman belajar. Sedih dan kekurangan itu sebenarnya sebuah NIKMAT. Hargainya...

Zaman belajar. Dah nak exam, baru beriya nak pergi library. Tuih..

No comments:

Post a Comment