Wednesday, 21 January 2015

Taksub

Bismillah.

Beberapa minggu yang lepas, rakyat Malaysia dikejutkan dengan video anak-anak gadis yang "dicium" dan berpelukan dengan artis Kpop. Berita yang dilihat sangat ganjil bilamana gadis-gadis tersebut berpakaian longgar dan bertudung dengan agak baik. Mungkin tidak menjadi isu sekiranya gadis-gadis tersebut adalah gadis yang sudah mendapat jolokan sebagai "ahli Neraka". Tetapi gadis melayu Islam yang kelihatan "baik", ia mengundang pelbagai cemuhan.


Mahu menyalahkan artis Kpop, mungkin agak tempang kerana si gadis sendiri benar-benar kelihatan teruja dan merelakan. Mengatakan mereka tidak tahu "agama", menjadi agak janggal kerana mereka kelihatan "beragama". Taksub, mungkin itu perasaan yang menanggalkan segala pandangan terhadap dosa. Kegilaan kepada IDOL yang dicurahkan segala kasih sayang kepadanya. Hingga sanggup menghabiskan ratusan ringgit untuk datang sendiri ke konsert mereka. Ketaksuban yang menghasilkan pengorbanan, hingga akhirnya mengorbankan maruah diri. Malah taksub juga menjadi racun dalam agama. Bilamana kecintaan kepada Rasulullah yang membuta tuli, mencambahkan amalan-amalan Khurafat yang tiada asas dalam agama. Seperti kes Kpop di atas, Yang mengamalkannya khurafat bukanlah penzina ataupun kaki mabuk, tetapi mereka yang suka hidup dalam ber"agama".

Hinanya sebuah TAKSUB bila ia membutakan penglihatan hati daripada agama.

Apple.

Zaman berkelana di luar negara, aku dan rakan-rakan sendiri begitu minat kepada produk Apple iaitu Iphone 3Gs. Pantang sahaja bertemu, telefon-telefon canggih seperti Iphone dan Blackberry pasti menjadi sebutan dan tajuk perbualan. Taksub, menyebabkan diri sanggup menghabiskan ratusan pound sterling hanya untuk memilikinya. Kadangkala, kami bertikam lidah mempertahankan Iphonelah yang terbaik dekat dunia ni. Malah, ada sebahagian daripada kami yang tak tidur malam sebab nak "bid" harga termurah di pasaraya online, Ebay.. Belum dikira lagi "jenayah" yang pernah aku buat semata-mata kerana tergilakan Iphone ketika itu. Aduih...


Tahun 2009. Masih aku simpan gambar sebaik sahaja Iphone 3gs ni sampai kat rumah aku di Hazel street.

Selepas Iphone 3gs aku "mati" sebab asyik berenang dalam air, aku hanya menggunakan nokia 1100i yang sudah mula berkhidmat dari tahun 2007. Walaupun berdepan seribu satu kerenah, aku masih tak tukar henpon. Aku boleh hidup tanpa smartphone kerana kehadiran Ipad yang menemani diri sejak Tahun 2011. Bukan tiada duit, tapi aku memang tak minat dengan handset selain dari Iphone. Family tawar nak belikan pun aku buat dek je. Gila taksub...

Tapi rezeki dari Allah, Iphone kembali lagi...

Maka berakhirlah sebuah "kezuhudan"..
 Wakakka.

Tersalah tulis tarikh. Sebenarnya semalam petang dah sampai. Tapi tak berniat nak guna untuk telefon. Just nak imbau kenangan je. puihh.

Sekian dari Syuib0809..

No comments:

Post a Comment

Gadget

This content isn't available over encrypted connections yet.