Sunday 24 February 2013

Senyum dan Tawa Rasulullah

Bismillah

Hujung minggu yang terpaksa aku kosongkan dengan sebarang aktiviti. Memikirkan 3 presentation sahaja dah cukup merisaukan, apatah lagi dengan tugasan-tugasan lain yang masih banyak tertangguh. Kerjanya tidaklah sesukar mana, tetapi apabila mengambil masa yang panjang, seolah-olah banyak masa yang terbuang di situ sahaja. Akhir-akhir ni gak aku banyak keluar malam. Bila fikir balik, ini adalah sebab utama aku selalu tak dapat buat solat isyak secara berjemaah. Jadi, berada di maktab untuk hujung minggu ni adalah pilihan terbaik yang aku perlu buat. Kesannya, aku sempat habiskan buku Senyum dan tawa Rasulullah lepas maghrib semalam.

Buku ni aku jumpa kat tesco melaka. Sebenarnya datang saja2 je kat situ dengan family, lepas tu tengok popular sebab mencari buku senyum karya Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man. Tapi memang takde. Jalan punye jalan, sekali ada satu kedai buku ni yang sangat best. Kedai ni jual buku islamik, cd2 ceramah dan buku-buku dia memang menarik. Yang menjaganya adalah dua orang wanita. Kembali mencari buku ustaz tuan ibrahim, tapi x jumpa. last-last, ambik terus buku ni sebab terasa bertanggungjawab nak tolong kedai macam tu bangun. Banyak buku yang bertajuk hampir sama, tapi aku pilih ustaz misbah ni sebab pernah beli buku dia bertajuk "Isteriku, I love U"


Buku yang setebal 240 muka surat ni secara keseluruhan memang menepati citarasa aku. Banyak sirah yang dimasukkan kerana tujuan utama buku ini ialah memberitahu pembaca kisah-kisah yang mengandungi senyuman dan tawa rasulullah ketika bersama sahabat. Malahan, rujukan yang sahih disertakan dalam setiap kisah yang dicetak dalam buku ini. Ada kisah yang biasa kita dengar, namun banyak sungguh kisah menarik yang jarang kita dengar dan inilah masanya untuk tahu.

Secara ringkasnya, siapa yang baca buku ni mesti akan rasa teruja nak kongsi dengan kawan-kawan yang lain. Murah je buku ni. Jom beli. Antara kisah dalam buku ini:

Engkau tidak akan sakit perut selamanya!
Wanita menghindari umar al khattab
Maduku belum dibayar!
Abu Dzar tertinggal di belakang
Aku hanya akan menaikkan engkau di atas anak unta
Ali makan kurma dengan biji-bijinya sekali.

Dan banyak lagi

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment