Thursday 27 September 2012

Dunia Baru

Bismillah

Sudah dua minggu berada di tempat baru. Bersama kawan-kawan lama dan menjadi "orang-orang tu" walaupun masih bergelar junior.

IPG pulau pinang, tempat baru untuk aku meneruskan cita-cita yang masih banyak lompongnya. Secara jujurnya, aku terkejut dengan bermacam-macam benda dekat sini. Mungkin aku boleh dianalogikan sebagai burung yang kembali ke dalam sangkar. Memang bakal-bakal guru dibiasakan dengan suasana di Sekolah, dan kepatuhan adalah perkara utama di sini.

Aku sangat suka dengan beberapa pensyarah di sini. Memang ternyata, mereka bukan calang-calang orang. Melatih guru untuk mahir, hampir dalam semua bidang memang satu kerja berat. Siapa nak jadi cikgu, tidak semudah hanya belajar di University. Dan siapa-siapa yang nak keluarkan Fakta kerja cikgu senang, silalah jadi cikgu. Nak tengok berapa lama boleh tahan.

Apepun, aku masih bermasalah dengan Sistem. Entah mengapa, itu yang aku masih cari. Keutamaan dan Peranan Islam dalam Sistem Pendidikan kita.

Tak larat nak menulis. Tunggu internet pada masa akan datang

Sekian dari Syuib0809

1 comment: