Saturday 8 September 2012

Jagalah Allah, Allah akan Jaga Kamu

Bismillah

10 hari lagi sebelum kembali mengikuti Kursus Perguruan Lepasan Ijazah, aku melalui hari yang sangat memenatkan. Jam 6.30 pagi sudah keluar dari rumah menuju ke bus station. Bertolak ke Kuala Lumpur dan kemudian kembali ke Teluk Intan sekitar jam 4.00 petang. Sudah berjanji dengan rakan-rakan untuk pergi ke Sekolah Sains Teluk Intan bagi memberikan sedikit perkongsian. Jadi, terpaksa melepaskan urusan di Kuala Lumpur lebih awal dari yang sepatutnya.

Bas sampai di bandar baru sekitar jam 6.55 petang. Tanpa berlengah, aku terus hidupkan enjin van yang telah terbiar di situ sejak awal pagi lagi. Urusan untuk masuk sekolah menjadi mudah dengan bantuan Cikgu Rohaya, warden bertugas hari ni. Sepanjang perjalanan, duduk fikir apa yang ingin dikongsikan sepanjang usrah bersama junior-junior nanti. Namun, mata masih sedar dengan van yang sedang dipandu.

Bukannya Di Undang

Jam 7.20 petang, aku berada di selekoh sekitar batu 4. Sedang ligat memusing stering ke kanan, tetiba nampak batu besar kat tengah jalan. Dalam keadaan memang sudah sedia ada memusing ke kanan, aku pusingkan sedikit untuk mengelak batu tadi dan ditakdirkan Allah, tayar kanan depan van  pecah tak semena-mena. Akibatnya, van terbabas ke kanan menghala ke laluan arah bertentangan. Bagi mengelak lori tangki minyak yang betul-betul berada depan mata, aku pusingkan sehabis boleh stering ke belah kiri.. Dan..

Van terbalik, dengan tayar berada di atas.
Kemudian terbalik sekali lagi dan kembali ke posisi asal (tayar ke bawah)
Cermin utama(besar) depan dan belakang tercabut dari van, berkecai di tengah jalan.
Hmmm, rasa macam melayang je dalam van waktu berpusing, tapi tangan still kat stering.

Sebaik sahaja kereta berada dalam posisi asal dan berhenti bergerak, aku terus keluar dari kereta dengan keadaan blur. Sangat tak tahu nak buat apa sebab first time terlibat accident. Cuba meraih simpati, tapi tiada siapa pun yang berhenti nak tolong. Tetiba ada sebuah kereta berhenti dan tanya apa dah jadi. Orang lain yang lalu layang hanya terkejut tengok sebab dalam keadaan dua kali tergolek, aku masih boleh berdiri tegak. Hanya tangan yang luka sikit. Tiga lelaki india tolong tolak kereta aku ke tepi. Menarik, tiada sorang pun orang islam yang sudi tolong aku. Terfikir balik, siapa saudara aku sebenarnya?

Meneruskan Misi.

Sebaik sahaja kereta tarik sampai, aku terus menuju ke SEMESTI meneruskan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Tumpang pak cik yang punye bengkel untuk bawa ke sana. Dalam keadaan tangan penuh darah, bahu baju koyak, aku terus ke surau untuk tukar baju. Memang aku bawak baju spare takut-takut kotor ke apa, tak sangka memang kotor teruk pun jadinya. Lepas solat maghrib terus kongsikan besama adik-adik, Muslim Tanpa Islam, Islam Tanpa Muslim. Juga, Islam Warisan atau Islam Pilihan.

Oleh kerana banyak benda berlaku, perkongisan agak kelam kabut dan tidak tersusun. Bersama-sama juga ada Nazrul, Fadhli, Dhiyauhaq, Aisamuddin dan juga Adam. Sebenarnya target nak join usrah SEMESTI, sekali Badan Dakwah tiada merancang apa-apa dan terpaksalah bertukar menjadi perkongsian. Lepas Isyak, kami jemput siapa-siapa yang free untuk join sembang-sembang bersama senior. Namun aku terpaksa beredar awal untuk buat report polis.

Alhamdulillah.
Tiada kecederaan yang parah berlaku.
Dalam keadaan kereta banyak pun, aku tiada langgar mana-mana kereta.
Dan dalam keadaan terbalik di tengah jalan, tiada mana-mana kereta pun yang langgar aku.

Emak kata, maghrib-maghrib elakkan memandu kereta sebab banyak syaitan yang mengganggu. Memang benar ketika tu maghrib, aku mungkin memilih batu yang berada di tengah jalan itu ialah realiti, bukan khayalan Imaginasi yang membentuk krisis. Syukur kepada Allah sebab dalam tragedi yang teruk sebegitu, aku terpelihara dari sebarang kecacatan mahupun luka dari cermin yang pecah tu. Malah, boleh meneruskan misi Hidup sebagai seorang Dae'i. Hebatnya Allah.



Sekian dari Syuib0809

1 comment:

  1. Syafakallah ya akhi :-(

    Allah akan melindungi hamba2nya yang sentiasa teguh dalam jalan dakwah dan perjuangan.

    ReplyDelete