Friday 23 November 2018

Bulan

Bismillah.

Bulan ini ialah bulan kelahiran Rasulullah. Sebaik sahaja ANC masuk, maka mereka bertungkus-lumus merancangnya kembali. Cuma tak disangka kolej juga beriya mahu mengadakannya secara official. Maka, tahun ini punya dua kali sambutan maulidur rasul. Satu diperingkat pelajar(anc) satu lagi di peringkat kolej(pusat islam). Sejujurnya aku tak larat nak menulis. So gambar jelah.

Abang farah hayati

Backdrop guna truss


Raptai

Hari betul. Abaikan adam yang seksi


Beberapa minggu lalu, si izna tiba-tiba berkongsi hasil nukilannya. Baik bahasanya, cuma belum banyak seninya. Lalu aku pun mengubahnya sedikit.



Selesai mengubah, aku menyedari lama rupanya tak berkarya. Maka aku cuba menyambung hasil si izna kembali. Tapi entah mengapa memang takde idea. Sebab itu kena selalu menulis/mengarang, agar otak yang masih muda itu tidak terus membeku.

Entah macam mana pagi tadi, dalam perjalanan solat subuh di majlis pongsu seribu, terlihat bulan purnama yang tersangatlah cantik. Dan akibatnya, sementara menunggu surah sajadah dan surah insan itu habis, otak mengarang tanpa memikirkan dosa khusyuk. Astaghfirullah. Balik, terus menaip sementara menunggu pejabat bukak.

Bulan.

Jarang penaku menulis kembali
Hati yang pilu merintis jemari
Kerana rindu kawan yang ini
Ingin bersua kau lain benua
Fitnah padamu kau lupa semua
Sedang ku tau kau masih sama
Merindu kami tiada beza

Kawan
Lihatkah bulan pagi ini
Cantik sinar kerana qomar
Tidak kecil laksana hilal
Sayu purnama seiring merindu
Mengharap mentari muncul kembali

Kawan
Ke mana sahaja engkau pergi
Bulan kau pandang bulan yang ini
Terbayang indahnya engkau bersama
Banyak cerita nak aku bisikkan
Walau ku tahu kau juga sendiri
Ketawa dan sedih seorang diri

Kawan
Ketika engkau duduk bersama
Jarang benar kulihat purnama
Kerana engkau lebih menawan
Saat tawamu mengundang syaitan
Malaikat hadir memberi teguran
Agar engkau mengungkap kasih
Sedang aku mengucap sayang

Purnama dan hilal bersilih ganti
Kelak nanti berganti Masihi
Bila cita mengganti cinta
Semua yang ingat kau akan lupa
Aku tahu kau bukan sengaja
Kerana diriku juga serupa

kawanku 
Kita terpisah bukan berpisah
Semua yang sama tak akan sama
Kenangan dulu kan pergi dahulu
Mendodoi diri yang kerap sendiri
Hanya Rahman menabur rahmat
Biarpun kamu tak mungkin kutemu
Wajah hati kan terus di sisi

Maafkan aku kawan yang ini
Bulan ini akan terus merindumu.


Malas sungguh nak edit. Biasanya 2-3 minggu edit baru release. Ni bubuh jelah.

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment