Sunday 10 April 2016

Penutup Tirai sesi 1516

Bismillah.

Untuk orang-orang yang berusaha menjadikan amalnya baik dikurniakan segala kebaikan serta satu tambahan yang mulia dan air muka mereka pula (berseri-seri) tidak diliputi oleh sebarang kesedihan dan kehinaan. Mereka itulah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. (10:26)


Beberapa minggu yang penuh dengan cinta, menyebabkan 3 minggu berturut-turut aku pulang ke kampung halaman. Tiada gadis halal untuk dikongsi kasih, maka keluarga sudah pasti menjadi tempat terbaik. Malas mahu berfikir lagi. Cuma menarik, encik wey(wan) tiba-tiba menerjah ke meja sebaik sahaja aku selesai membaca terjemahan surah Yunus.



"izuan, izuan la ni umur berapa?"

"tahun ni genap 27 cik wey..."

"bila nak kawen? Takkan takde calon lagi.. Janggut punya tebal... tengok izuan ni baik je orangnya." tetiba aku riak jap orang kata aku baik. Hehe

"takde calon cik wey, tak larat dah nak cari... maleh..."

"jangan macam tu, kita ni suruh student berusaha sungguh-sungguh study, tiba-tiba kita plak yang suka putus asa..."

Ayat cik wey terasa sentap tiba-tiba. Aduih... Dahsyat gak ayat orang tua-tua ni. Aku memang malas nak fikir.. Duk pikiaq pasal budak-budak ni jela. Sempena habis tutor dan kuliah, aku sertakan gambar akhir diorang


 H5P07/08. Kelas feberet aku sem lepas. Akhlak, tutur kata, disiplin, agama semuanya baguih. Non muslim dia pun sangat baik-baik. Kelas ni mendapat kepercayaan aku untuk menguruskan hiasan pentas MEMORI sesi ni. Diorang tiba-tiba terjah meja aku minggu ni sebab sem lepas tak sempat nak tangkap gambar. 

 F3P03. Budak-budak baik, tapi tak berapa rapat dengan aku sebab diorang jarang mai meja.

 Satu-satunya kelas yang aku pegang kuliah dan juga tutor. So, kering idea jugakla nak ajar apa sebab duk ulang apa yang ajaq kat lecture. Setiap hari selasa, jam 10 pagi, akan ada sesi consultansi kat meja aku. Kesian amoi baju pink tu, asyik jadi mangsa pickup line aku dalam kuliah. Aduih...

"Hangpa takyah nak berboypren girpren kat sini. Takde pekdah. Tengok macam amoi2 ni, study je keje..."

"Tak caya tanya diorang.. ha mei mei, kamu ada boyfriend tak?"

Amoi baju pink tu geleng kepala...

"ha,  takde?... Habis saya ni sapa? Hehe" Habis pecah satu dewan kuliah gelak.


Kelas "kampung". K2P09. Masuk kelas ni memang rasa masuk kawasan kampung, aman damai je. Ada budak tg tualang, changkat lada, felda trolak, memang sopan santun, x reti nak bergaya2. Ajak bergambar pun malu2.  Setiap selasa, pukul 4 - 5 akan terjah meja aku.


Kelas feberet sem ni. Budak-budaknya pandai dan cantik-cantik belaka, tapi takde nak cover2. Budak perempuannya selamba je sendawa kuat2 dalam kelas. Ada anak gadis yang suka gigit jari dalam kelas, berkaki ayam pi depan. Pelik tapi sempoi. Dan banyak gak yang kuat agama. H2P13/14.

Semester yang sudah begitu hampir ke penghujungnya. Waktu ini teruna dan dara terlampau sibuk mahu membuktikan cinta yang tidak pernah sampai ke hati. Risau si ibu-bapa yang tidak dipeduli. Hanya keterlanjuran yang mampu membawa mereka kembali ke dunia realiti. Namun keterlanjuran itu bukan ubat yang baik untuk bertaubat. Malah hinanya pasti sudah bersambung ke neraka.

Bangunlah si dara yang masih malu.
Matamu sudah tertutup dengan neraca dunia dan akhirat.
Jangan kelak makhluk bumi mencacimu.
Dan makhluk langit menguncimu.
Bukan di syurga yang engkau nyanyikan
Tetapi di neraka yang pasti benar 
mengerikan...

dan untuk orang-orang yang melakukan kejahatan (syirik dan maksiat), balasan tiap-tiap satu kejahatan mereka ialah kejahatan yang sebanding dengannya serta akan ditimpakan kehinaan; tiadalah bagi mereka pelindung dari (seksa) Allah; muka mereka (hitam legam) seolah-olahnya ditutup dengan beberapa bahagian (yang gelap-gelita) dari malam yang gelap-gelita. Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.(27) surah yunus

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment