Thursday 19 March 2015

MLC: Diari Jiwang di Musim Kahwin.

Bismillah.

Hari kedua di MLC, peserta dihidangkan dengan aktiviti meredah sungai secara berkumpulan sambil membawa botol berisi air. Aku yang ditugaskan melihat laluan air, terus terjun ke dalam sungai dengan berpakaian sukan tengah hari tu. Sebaik sahaja naik dari anak sungai, aku terus bergegas menuju ke Tg Malim, menghadiri kenduri satu lagi pasangan Batch 19th dari SEMESTI. Kenduri yang secara teknikalnya empunya badan tidak dijemput. Jadi, segan nak makan. Aduihh..

Kedua-duanya pernah menjadi rakan sekelas aku. Pengantin perempuan yang kami(budak laki) panggil Mazza, sekelas dengan aku dari form 1 sampai form 3. Ada dalam gambar penghias utama blog ni kat atas sekali. Tapi kami tidak punya kenangan-kenangan yang "baik" sebagai rakan sekelas. Sebab aku "anti-perempuan" dan memang selalu bermasam muka dengan 3 sekawan tu(mazza, farahunny, anina). Memori2 ketika tidak matang, bila diimbas kembali memang kelihatan kelakar. Tapi pengantin lelaki, si Azim adalah sahabat baik aku yang duduk se"meja" dengan aku. Seorang yang punya hati lembut walaupun kuat main sukan-sukan lasak. Peribadi yang unik, sangat menghormati manusia.. Cuma menarik, tidak sangka mereka bertemu jodoh.

 6 sekawan sebelum Bayern meninggalkan kami. Poyo

Sampai di tg malim jam 1.30 tengah hari, aku tidak punya masalah mencari rumah pengantin kerana pernah ziarah ketika azim kehilangan ayahnya. Bertemu dengan rakan-rakan lain yang kebanyakannya kaum hawa, tiba-tiba kelibat pasangan ni mencuri perhatian aku. Si jejaka berbadan sasa tetapi berbaju SEMESTI, Sopek sekali lagi mencuri perhatian awam. Kali ini, mamat ni datang dengan bakal isterinya. Tak berniat nak mengganggu pasangan tersebut, aku bersembang dengan Supin dan Gibak sahaja. Entah macam mana Sopek boleh perasan kehadiran aku, dia terus berhenti makan dan datang kat aku. Perkara-perkara kecil sebegini, sebenarnya melambangkan kehebatan akhlak mamat ni, yang kononnya kelihatan Ganas. Dan aku sangat-sangat seronok untuk menghargainya.

Rileks je tinggalkan awek dia. Thanks Yenna for the photo.


Orang sibuk baca doa, time tula nak tangkap gambar. tu pasai tangan semua macam tu.

Menghadiri kenduri kahwin rakan sebaya, melihat rakan-rakan yang hadir dengan bakal pasangan, secara jujurnya mengganggu akal yang begitu berusaha untuk berhenti memikirkan tentang kahwin. Bukan sebab tak nak mendirikan rumah tangga, namun persoalan-persoalan yang hadir kerapkali tergantung, mengganggu urusan-urusan lain yang lebih memerlukan buah fikiran. Pulang ke Ulu Yam kembali, otak ligat memikirkan solusi baitulmuslim yang masih tergantung. Mahu "rujuk" kembali, permasalahan utama masih bertemu jalan buntu. "Cemburu" dengan rakan-rakan yang hadir dengan pasangan, aku bergurau dengan anak-anak pelajar yang majoritinya perempuan. "Saya ni punyalah mengajaq ramai student perempuan. Kalau upah sorang teman saya gi kenduri kahwin boleh gak saya kerek dengan kawan-kawan saya nanti. Setiap minggu tukar-tukar orang, nampak gempaqs sikit. Hah, sapa nak ikut saya?".. Semua geleng kepala tak nak.. Haha.

Entah kenapa, aku mengingati kembali nasihat yang pernah aku berikan pada budak-budak bola tampar yang berusrah dengan aku dalam kereta. Waktu ni semua ligat duk cerita pasal sejarah couple masing2.

"Kita ni duk selalu sangat rasa sedih dalam bercinta, sebab kita berharap orang yang kita cintai itu menjadi jodoh kita. Sedangkan siapa yang Allah jodohkan itulah sebaik-baik untuk kita. Terbaik untuk dicintai, seberhak-berhak untuk mencintai.."

Okeh, jiwang... Bye



Sekian dari Syuib0809.

2 comments:

  1. Semoga permasalahan utama itu menemui jalan penyelesaian. Jikalau benar2 tiada jalan penyelesaiannya, sekurang-kurangnya ada jalan pencerahan yang Allah tunjukkan. Dan semoga urusan baitulmuslim tersebut Allah permudahkan. Berdoalah!

    ReplyDelete