Saturday 31 May 2014

Bacaan Tanpa Kesudahan

Bismillah.

Lama tidak berkongsi. Bukan tiada cerita, namun terlampau fokus kepada kehidupan yang serba baru. Jadual hidup yang berubah, maka merombak juga segala bentuk aktiviti harian yang biasa. Antara yang paling aku terasa perubahannya ialah "jadual" membaca aku. Membaca di bilik pensyarah kali ni seperti janggal, terlampau banyak individu yang menegur. Bukan menegur negatif, namun perkataan seperti

"wah, rajinnya baca..",

"eh.. tak ngantuk ke baca lama-lama..." sedikit sebanyak agak merunsingkan dan menyebabkan aku berhenti membaca sebentar.

Sebaik sahaja dapat gaji, aku singgah ke Hasani untuk rembat beberapa buah buku. Sejak akhir-akhir ini banyak pulak buku terbitan karangkraf yang aku beli. Kalau diikutkan sebelum-sebelum ni aku memang agak kureng dengan buku diorang. Namun, banyak penulis terkenal yang mula menghiasi dunia karangkraf dan harganya boleh dikatakan agak murah. Antara yang aku nampak sangat banyak di kedai buku ialah buku Cerita Cinta Ahmad Ammar. Buku yang sangat tebal.


Buku ni bagi aku agak ringan untuk dihadam dan berbentuk santai. Pemuda yang hebat, mungkin tak ramai yang sedar kehidupan unik beliau. Maka pendekatan yang digunakan dalam buku ni sekaligus merubah mindset ibu-bapa terhadap definisi kejayaan anak-anak. Anak muda yang mencintai sejarah ketamadunan Islam, mencari kebenaran sejarah dalam dunia yang terfitnah dengan Mr. google pada hari ini. Hebat.. Tapi aku tak dapat nak habiskan buku ni bila menyedari terlampau banyak point yang diulang-ulang kerana penulis dalamnya yang berbeza-beza. Maaf.

Maka aku stop dari baca buku ni. Berhijrah ke sebuah lagi buku hebat "Menalar Makna Diri, Kembara Menjejak Imam Birgivi" dari Ustaz Hasrizal.



Aku sudah hadam lebih separuh buku ni. Isinya sangat-sangat "berani". InsyaAllah akan dikongsikan bila aku dah habis baca nanti. Cuma ada beberapa persoalan yang muncul bila aku baca buku ni. Dalam perjalanan tamadun Islam yang begitu panjang, Allah mengangkat masyarakat Turkey untuk menjadi "pemegang" amanah pemerintahan dan "mengetepikan" orang Arab buat sementara waktu(lebih 600 tahun). Namun, apabila bercakap mengenai dunia Islam, pandangan akan tertumpu kepada tanah Arab yang kini sangat dikenali dengan disiplin mereka yang rendah. Sedangkan umat Islam masih ada penduduk turki yang sangat lemah lembut, meraikan tetamu, menjaga kebersihan dan punyai disiplin yang tinggi. Bukankah lebih adil memandang turkey sebagai model terkini berbanding tanah arab kerana kepimpinan Islam berakhir di situ?

Namun lebih aku hairankan, dalam tempoh 600 tahun lebih Islam berpusat di Turki, berapa banyak ulama' mereka(turki Uthmaniyah) yang kita kenal dan terkenal? Hampir tiada?



...........................

MUSIM KAHWIN

Sudah dua minggu berturut-turut aku pulang ke rumah pada hari sabtu dan ahad. Kali ini berpeluang memenuhi kenduri-kenduri kawan yang padat sepanjang cuti sekolah ini. Hari ni aku sempat singgah di kenduri Adibah & Naim. Keluar dari rumah pukul 11.45. Kemudian ke kenduri syahir(cap) yang diberitahu secara mengejut. Datang dalam pukul 4 petang dan pulang selepas pukul 6. Hebat kawan aku sorang ni.

Orang dah takde senang nak ambil gambar.




Nampaknya akan pulang kembali ke Teluk Intan minggu hadapan. Seorang lagi rakan kelas 5ST bakal meraikan majlisnya di SEMESTI.



Sekian dari Syuib0809

1 comment:

  1. "eh.. tak ngantuk ke baca lama-lama..." - Siapa yang tanya cenggitu? <--tell that person. 'U r weird.' Macam mana orang boleh ngantuk bila baca??? bila otak dia aktif. mengantuk tu hlg--except the fact anda membaca waktu tidur ~

    ReplyDelete