Friday 29 April 2022

Ramadhan 22: Mengukur rindu

Biamillah


Berakhir sudah Ramadhan kali ini. Dan Alhamdulillah, projek iftar jamei harian tahun ini masih diteruskan. Aku pada mulanya tidak berhajat meneruskannya selepas masuk ke alam perkahwinan, tapi bila mengenangkan kesian kat budak2 ni, maka usaha teruskan juga.





Tahun ini, tajaan yang aku minta adalah rm1500 untuk satu malam. Tetapi kos perbelanjaan satu malam mencecah rm2500 untuk 700-800 orang. Alhamdulillah ada saja rezeki org sponsor, maka bajet cukup sahaja. Cuma, gitulah bila sediakan juadah untuk ramai pelajar, cafe mula kosong. Dan pengusaha cafe mula mengadu macam-macam. Aku kira itu sahaja cabarannya.








Kelebihan tahun ini, tak banyak menggunakan khidmat alumni. Hanya aini yg aku minta cover sebentar, juga sufi n the geng yang menguruskan pizza untuk moreh. Itupun tidak banyak penglibatan mereka bersama adik2. Berusaha libatkan mereka, tetapi sangat nampak alumni sudah mula "sukar" membantu. Banyak mengelatnya. Dan aku sendiri mahu membuktikan, tanpa mereka pun, semuanya baik2 sahaja

Ye, kerja yg diberikan pada mereka bukan kerana aku malas, tp sebenarnya peluang untuk mereka rapat dengan adik2. Tak nak? Tak payah tolong. Haha

Muhasabah kecil, aku sedikit kecewa dengan iftar kali ni, kerana kurang mencapai matlamat imarah Ramadhan. Tujuan yg asalnya agar ramai solat di surau, menjadi hodoh apabila ramai pelajar ambil makanan dan kemudian kembali ke bilik. Dan lebih mengecewakan adalah sikap penting diri yang semakin menjadi2. Ramai pelajar perempuan ambik dua pinggan bukan utk kawan, tetapi sebab nak ayam dua. Last2 selalu yg belakang x dapat.

Tapi moreh tahun ni best gak:






Apepun, yang best tahun ni, dapat kumpulan alumni sikit. 20 org dari 6 gen, agak nice.





Mengukur rindu.


Ada orang mengukur jarak

Dengan memakai sukatan rindu

Jauh berkelana ke negeri orang

Pulang sebentar melepas rindu


Aku kata pada Izzati

Malam ini satu per seribu

Jangan pulang ke sintok

Kerana malam seperti ini

Tidak mudah berulang lagi

Atau dalam seribu mimpi

Hanya ini yang jadi realiti


Mesyuarat beribu

Tidak sama pertemuan yang satu

Engkau perlukan berjam2 memerah akal

Tapi cukup sejam mengubat hati

Terima kasih semua


Sekian dari syuib0809

No comments:

Post a Comment