Monday 13 August 2018

Tempat Jatuh Tarbiyah

Bismillah..

Penghujung cuti pertengahan semester, aku menuju kembali ke kolej persediaan A-level yang sudah begitu lama ditinggalkan. Kali terakhir aku terlibat dengan mereka ialah pada tahun 2014. Selepas itu, aku berhenti ambil tahu, dengan harapan generasi muda yang sepatutnya menjadi pelapis mampu mengambil alih. Tapi sayang, ianya seperti hampir tiada. Dan ia bukan sesuatu yang mengejutkan.

Kolej Yayasan UEM ini adalah tempat yang paling aku nak elak ingat. Inilah tempat aku mengenal manusia bijak pandai di Malaysia, cuma bijak pandai itu banyaknya selalu membinasakan. Suka mengangkat diri sendiri, merasa diri betul kerana kepandaian yang Allah beri dan jujurnya kebanyakan mereka sangat mementingkan diri. Namun disebalik semua itu, di sini juga tempat aku mengenal Tarbiyah. Mengenal Usrah. Dan diajar menggunakan kelebihan diri untuk menyumbang kepada islam. Maka, terhutang budi pada golongan minoriti itu menyebabkan aku bertekad untuk kembali.

Tempat jatuh usah dikenang
Khuatir mimpi mahu kembali
Benar batunya masih sama
Namun isinya lain sekali

Petikan asal sebelum disesuaikan dengan hikayat manjero.

Surau Assaad.


Induction Week.

Aku hadir sempena program orientasi untuk pelajar baharu. Ia adalah pertama kali orientasi ini melibatkan Alumni. Tempat yang aku takuti ini sudah semakin hilang adab disebalik akal ahlinya yang bijak. Sifat merasakan diri betul itu menyebabkan mereka hilang hormat pada yang lebih tua walaupun si tua itu hanyalah pembantu pejabat semata2. Kerana itu, pihak kolej sendiri yang mohon bantuan Alumni gar budaya2 lama yang menggembirakan manusia itu boleh diterapkan kembali.

Barisan fasilitator. Hampir separuh aku tak kenal sbb gap jauh dgn diorg. Dan menariknya semua kerja KL dn duduk KL. Aku je dari Penang. Terkejut bila sesi taaruf diorg dgr aku dr penang

Aku tidak terlibat dengan pembinaan modul. Sebagai permulaan, mahu melihat sahaja apa yang sudah dirancang. Terkejut, modul-modul dibina oleh alumni-alumni tua yang sudahpun menjadi fasi ketika aku adalah pesertanya. Dan alumni-alumni istiqamah itu tidak semena-mena meminta aku untuk menjadi pengacara majlis sepanjang program. Menolak dengan baik, aku secara jujurnya mahu tugas sebegitu diambik oleh mereka yang lebih muda. Aku adalah batch 10, manakala peserta adalah batch ke 21. Maka biarlah yg menjadi MC itu beza 5 tahun sahaja dengan mereka. Dan lagi satu, aku sangat takut mahu berbahasa inggeris dengan mereka2 yang petah itu.

Debate dlm bahasa Inggeris. Aku buat2 paham je. Kolej ni memang open sikit. Dari pakaian sampailah pemikiran 


Bersabar dari pagi, aku rasa suasana dewan itu terlalu tua dan hambar. Dari LDK, kemudian ke forum, sampailah lagunya semuanya kelihatan tidak menceriakan. MCnya berpakaian kemeja, hensem dan berbahasa inggeris, namun belum mampu menarik perhatian Audience. Kak Madihah yang sudah bersama2 aku berprogram dari tahun 2011-2014, memohon aku mengambil microphone tersebut. Dan akibatnya, satu dewan itu bergelak sakan, sedangkan aku hanya berbicara dalam bhasa melayu. Pengarah program, bro hazman hadi tetiba salam aku sebab seronok. Dan paling syok, junior2 alumni yang tidak pernah berjumpa aku dan takut nak tegur sebuat aku saja buat2 pendiam dengan muka garang, tiba2 menghampiri dan panggil "abang"

Okeh, cukuplah banggakan diri. Hehe.

Menyibuk dekat LDK Amir. Aku xde kumpulan sbb xjadi fasi full time



Tempat Jatuh.

Tempat mewah itu, sudah menjadi semakin mewah. Kalau dulu, tandas yang punya dua dikongsi 4 orang, kali ini tandasnya sorang satu. Surau yang aku jaga dulu, sudah punya aircond. Dan disebalik semua perubahan itu, masih ada wajah yang aku kenal dan mengenali aku. Dan sangat menarik, semuanya sudah mula penuh dengan uban.. Tapi yang paling tak bestnya, semuanya tanya dah kahwin ke. Yang paling power Makcik dewan makan lah

"Muka dah macam bapak orang, bila nak kahwinnya?" Haha

Cuma yang menyedapkan hati, bila makcik tu kata:

"Makcik ingat ko punya senyum tu... "

Tu dia makcik belakang tu


Adab dengan manusia yang sering dipandang rendah itu sudah semakin hilang. Yang masih punya adab itu, biarpun aneh, pasti diingati manusia. Dan bila kau makin besar, diingati oleh orang biasa-biasa itu lebih besar nilainya daripada diingati orang besar-besar yang sukan mengecilkan.

2018

2009


Sekian dari Syuib0809.

6 comments:

  1. Ada Aiman Amri dengan Hannan! Uuuu orang orang UK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenal sebab dorang tu suami kawan2 rapat kakak saya. Geng dak dak UK kahwin dengan geng dak dak eire. BM mungkin. Cikgu bila nak BM? Jangan lupa jemput saye ye cikgu. Kekekeke

      Delete
    2. Btw blog cikgu ni set guna waktu UK ke? Apehei lambat 7 jam hahahah

      Delete
    3. Eh, tunggu kamulah ni tak hantar2 borang lagi ni.. Ye, pakai waktu uk sbb blog ni tertubuh waktu saya kat sana.

      Delete
    4. wahhhhh dah ada template jawapan utk soalan gitu laaa. bagus cikgu. ada improvement. hahahahah

      Delete