Saturday 10 December 2016

Niat dan Sabar

Bismillah.

Perancangan

Pagi tadi, aku bertolak dari rumah menuju kembali ke pulau pinang. Targetnya, sampai ke bukit mertajam jam 12.00 tgh hari. Walaupun cuti masih berbaki tiga hari, aku berazam besar memenuhi undangan anis farhana(partner muscom kat kolej) ke majlis perkahwinannya. Dalam keadaan semua orang menghebahkan majlis di FB dan whatsapp secara umum, anis mesej aku secara personal dan siap sms semua details lagi. So, keberiyaan tersebut menyebabkan aku berazam untuk hadir ke kenduri dia.

Ditakdirkan Allah, phone aku hilang dan semua maklumat-maklumat tu hilang, maka aku mengorek-ngorek di muka buku semua maklumat yang boleh diperolehi dan akhirnya berjumpa. Syukur dan aku pun meneruskan perjalanan pagi ni.

Dalam kepala kul 12.30 tgh hari dah boleh makan lauk kenduri. Selfie berlatarbelakangkan pengantin dan upload dalam blog sebagai bukti aku datang kenduri dia. Hehe

Niat dan Sabar.

Sampai di Tol Ipoh, semua laluan masuk dan keluar lebuhraya utara-selatan menghala ke kuala kangsar ditutup. Kesesakan yang sangat melampaui batas, menyebabkan aku masih berada di Ipoh jam 11.30 pgi. Mencari-cari jalan alternatif bagi menggantikan laluan popular terowong menora, aku akhirnya mengambil keputusan untuk ikut laluan lama chemor-sg siput-kuala kangsar. Dan yang hampehnya, dari 11.30 smpai 12.30 tgh, kereta aku masih ada kat Ipoh sebab semua kereta ikut jalan tu. Ate, bila nak sampainya.

Saat hati sudah mahu mula menyumpah seranah, tiba-tiba terdengar dari radio sinar fm soalan untuk dato' Dr Fadzilah Kamsah:

"assalamualaikum dato'. Nak tanya, kalaulah kita dah niat nak pergi solat jemaah kt masjid. Tiba-tiba nak start kereta tak boleh, nak start motor tak hidup, macam mana tu dato'?...."

Aku tak ingat ayat pjg jawapan dr fadzilah kamsah, yang aku ingat isi utamanya ialah:

Berniat itu sahaja dah dapat pahala.
Sabar dengan ujian ketika nak buat benda baik tu pun dapat pahala.
Walaupun benda baik itu kita tak buat/tak dapat buat.

Tersentak dengan jawapan itu, teringat hadith-hadith yang pernah dihafal ketika kerap menjad emcee di UK dulu.

Dari Ibnu ‘Abbas radhiallahu ‘anhu, dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, beliau meriwayatkan dari Tuhannya, Tabaaraka wa ta’aala. Firman-Nya : “Sesungguhnya Allah telah menetapkan nilai kebaikan dan kejahatan, kemudian Dia menjelaskannya. Maka barangsiapa berniat mengerjakan kebaikan tetapi tidak dikerjakannya, Allah mencatatnya sebagai satu kebaikan yang sempurna. Jika ia berniat untuk berbuat kebaikan lalu ia mengerjakannya, Allah mencatatnya sebagai 10 sampai 700 kali kebaikan atau lebih banyak lagi. Jika ia berniat melakukan kejahatan, tetapi ia tidak mengerjakannya, Allah mencatatkan padanya satu kebaikan yang sempurna. Jika ia berniat melakukan kejahatan lalu dikerjakannya, Allah mencatatnya sebagai satu kejahatan”.


Allah SWT berfirman maksudnya : "Dan berilah khabar gembira kepadaorang-orang yang sabar; (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: 'Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.' Mereka itu ialah orang-orang yang menerima selawat dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk-Nya."

(Surah al-Baqarah, ayat 155-157).


Pulang.

Jam 12.45, aku tidak mampu mengira berapa jauh kereta aku dah jalan. Terasa macam tak jalan lansung. Kalau 1 kilometer dekat 15 minit, dengan jalan satu lorong, gamaknya dengan pelamin-pelamin sekali dah kemas waktu aku sampai kot.

Maka, aku terpaksa membatalkan perjalanan dan pulang kembali ke Teluk Intan. Balik teluk intan lancar je, 45 minit dah sampai rumah. Dan sepanjang perjalanan pulang, aku melihat betapa teruknya jem ke arah utara yang bermula dari Simpang Pulai. RUPA-rupanya ada lori minyak terbalik berhampiran terowong menora dan menutup penuh jalan. Tengok gambar, macam tumpah je minyak.

So, kepada Anis, maaf sangat-sangat ye. Nak mesej hang pun nombor dah hilang. Selamat Pengantin Baru. Mudah-mudahan menjadi Isteri yang Solehah, beroleh Zuriat yang comel dan baik, juga dikurniakan kebahagian keberkatan dalam kehdiupan berkeluarga.

Doakan aku menjadi hensem supaya ada orang minat. Hahaha.

Sekian dari Syuib0809.

3 comments:

  1. ehem2...ad je yg minat tp cg jual mahal. haha..mcm perempuan. sorry cg, ter'over' plak. sorry jga x bleh bg tau name sbnr.
    ~ira~

    ReplyDelete
  2. wehhhhh....terharu ak, hahahaha
    setelah sbln bru ak bca post hg ni
    inshaALLAH...ad rezeki boleh jumpa lg (mybe kndri hg pulak kot...hehehe)

    ReplyDelete
  3. ramai ja peminat tp cikgu yg buat2 taktau

    ReplyDelete