Sunday 7 February 2016

Alkisah Cinta Tiga Negeri Bhgian 3

Bismillah.

Beberapa minggu yang lalu, aku menjadi ahli panel bagi sebuah forum di AnNahdhoh. Aku sorang je ahli panel yang laki. Yang lain semua perempuan. Dan entah apa masalah dengan peserta-peserta ini, kelima-lima soalan yang mereka ajukan semuanya menghala kat aku.

Banyak bercerita mengenai perjalanan akademik, entah macam mana tiba-tiba terluah

"kamu jangan risau, rezeki semua Allah dah tetapkan. Tapi kenalah usaha..."

"saya Alhamdulillah, rezeki saya sepanjang belajar memang mudah. Ada je orang sponsor. Cuma Jodoh saya je yang lambat... Sedih...." Semua yang berada dalam dewan bergelak sakan.

"dah ada orang punya ke?" aku berjenaka sekali lagi dengan menjadikan ahli panel yang kedua sebagai mangsanya.


Tak silap aku ahli panel yang kedua(tepi aku) ni student IPG. Hujung paling kanan sekali ialah pakar bius di hospital seberang jaya.


Okeh meh sambung cerita pasal jodoh.

Alkisah Cinta Tiga Negeri Bhgian 3

"ku simpan rindu di hati, gelisah tak menentu
Berawal Dari kita bertemu, kau akan ku jaga...
Ku ingin engkau mengerti, betapa kau ku cinta
Hanya padamu aku bersumpah, kau akan ku jaga sampai mati..

Ku ingin tahu yang menyayangimu, dan 
Ku ingin kau tahu ku mencintaimu...
Walau sampai akhir hayat ini..

Anak-anak asrama sekolah kampung itu, berkaraoke dengan masing-masing sedang separuh berbogel. Kehidupan di asrama seperti itu, aku rindu benar akan anginnya. Angin yang tidak mungkin berbicara tentang dosa pahala. Oleh itu, kami dan mereka sentiasa bergembira dengan semua masalah yang ada.

Teringat ketika di tingkatan dua, kerap benar aku dan rakan-rakan bermain bola dalam sebuah bilik kecil. Bilik kecil itu dikongsi 18 hantu-hantu. Hantu-hantu yang menyedari salah, tetapi tiada nafsu untuk berhenti membuat salah. Hinggalah objek bulat itu mematahkan bilah-bilah kipas, masing-masing mula ketakutan seolah-olah ternampak kelibat hantu.

Guru disiplin yang berjaya dalam risikan, kami beramai-ramai berlari keliling padang bola untuk subjek yang bukan jasmani. 10 pusingan itu, sebuah kenangan manis yang meniupkan senyuman tatkala kami mengingatinya.

Ahli-ahli dorm B1 tahun 2003. Bola yang dipegang oleh "abang sob" itulah puncanya. Aku berjaya "menapis" si balang.


2013, anak-anak itu mengembalikan memori yang tidak akan kembali. Lagu "punk rock jalanan" itu mereka siulkan dengan tangan yang sibuk membuang kotoran pada pakaian-pakain mereka. Mandi dan mencuci baju berjemaah itu event paling heaven untuk budak-budak asrama. Air yang dibazirkan begitu sahaja, tiada yang risau akan pemilik bilnya.

Pagi itu, aku bersama dengan mereka di asrama. Hujung-hujung minggu sebegitu, aku semakin suka meluangkan masa di asrama bersama anak-anak pelajar. Naluri kebapaan tanpa si ibu, kadang-kadang aku memaksa diri tidur bersama mereka. Tilam yang ditarik dari rangka katil, kemudian disusun rapi di atas lantai, dengan kipas angin sebagai atapnya. Aku teruja mahu merasainya kembali.

Tidur bersama budak bawah umur, kepala aku tiba-tiba dikepit oleh sepasang kaki manusia. Lemak yang kelembutannya cukup menggoda, tiba-tiba dipeluk dari kiri dan kanan. Seperti biasa, aku dan mereka tidur tanpa kelambu, dengan tingkap dan pintu yang terbuka luas. Ganas-ganas budak asrama, nyamuk berbisa juga sudah biasa menjadi teman.

Anak-anak kecil itu tidur dengan aman, subuh mereka pula tiada dalam perancangan. Aku yang sudah tua bingkas bangun, membersihkan diri untuk ke masjid berdekatan.

Ustazah bersejarah itu sudah tiada. Tempoh guru gantinya telah tamat. Sebelum dirinya beredar, kami sempat bertukar "borang". Hanya dalam kepingan kertas itu sahaja ruang untuk kami mengenali antara satu sama lain. Tiada gambar yang mengiringi kertas putih itu. Akibatnya, wajah penuh ustazah itu terus kekal misteri.

Yang hanya aku ingat dari borang itu, dirinya juga suka membaca. Cuma sayang, tiada satu pun buku yang sempat aku hadiahkan sebelum pemergiannya..


Setelah beberapa minggu berlalu, aku menerima pesanan ringkas dari shak.

"Izuan, ni mesej dari Sakinah. Sabar eh, mungkin belum jodoh lagi..."

"Harap Shakira boleh bagitahu Izuan. Lepas bincang dengan abah dan mak, dan buat solat istikharah, hati sakinah belum bersedia lagi untuk mendirikan rumah tangga. Maaf..."

Pesanan ringkas itu, aku sambut dengan senyuman yang entah apa ertinya. Kadang-kadang fobia itu datang kembali.

 "Alah perempuan, asal reject je kata tak bersedia... Kalo yang melamar tu hensem, kaya bersedia plak. Puihh.."

Rungutan-rungutan itu hanya rungutan seketika. Fobia biasa apabila urusan BaitulMuslim tidak semudah seperti dalam drama-drama melayu yang ditonton. Sedangkan bagi orang-orang beriman, perkara-perkara ini sepatutnya dilihat sebagai teguran daripada Allah.

"If there is something you want in life and you are not praying tahajjud for it, you don't really want it." — Shaykh Yasir Qadhi

Sebulan yang masih berbaki di Sungai Acheh, aku mengutip sebanyak-banyaknya pengalaman yang entah bila akan bertemu lagi.

Rutin setiap hari sabtu, aku akan ke pasar minggu sungai Bakap. Ustazah yang mendahului studentku si pemalu itu berkampung di situ. Kadang-kadang tergatal juga tangan mencari-cari di mana rumahnya. Sekadar ingin tahu. Namun, alamat-alamat kampung yang sukar dibaca dalam rumi itu, menyebabkan pencarian aku selalu menjadi sia-sia.

Cuma selalu hati aku merintih untuk terserempak dengannya. Wajah penuhnya yang masih misteri, aku sekurang-kurangnya mahu punya memori tentang dirinya.

Praktikum yang berakhir, aku kembali ke maktab dengan perasaan yang tidak mahu kembali.

"saya bersetuju dengan poligami, tapi saya tak mungkin akan beristeri dua..." perbincangan kelas agama hari itu berbicara perihal poligami

"kenapa?"

"bagi saya, itu hadiah terbaik dari saya untuk isteri, yang sudi terima semua kekurangan saya sebagai suaminya...." euwwww

Bersambung...


No comments:

Post a Comment