Sunday 24 May 2015

Review tiga buku: Mei 2015

Bismillah.

Aku mula mengenali Cat steven ketika di Kolej Persedian, KYUEM. Itupun kerana aku mula melibatkan diri dengan badan dakwah. Sebagai orang yang tidak "membesar" dari sekolah agama, malah tiada asas dalam mana2 badan dakwah, pembelajaran dakwah kerapkali menemukan kisah Yusuf Islam sebagai rujukan modern. Malah, kalau menonton video-video ahmad deedat di eropah, pasti akan kelihatan kelibat beliau. Buku ini pada awalnya menceritakan detik-detik bagaimana beliau mengenali Islam. Menarik dan lebih sahih, kerana beliau sendiri yang menceritakannya. Cabaran memeluk Islam ketika Islam masih "asing" di UK. Ditambah pula, Islamophobio meletakkan beliau dalam keadaan yang sukar. Kemuncaknya ialah ujian mengenai isu Salman Rushdie yang diputarbelitkan dalam temubual di BBC.

Zaman-zaman masih ber"hingus" dalam badan dakwah.

Namun kini, Islam sudah begitu masuk dalam masyarakat di UK. Sekolah-sekolah Islam yang dibuka sudah begitu banyak dan cat steven tidak lagi berseorangan seperti dahulu. Sebahagian besar buku ini kemudiannya menceritakan kenapa Yusuf Islam kembali dalam seni "hiburan". Perbincangan mengenai hukum hiburan dalam Islam yang lebih membawa kepada kesimpulan "islam tidak melarang". Ada beberapa perkara aku mampu bersetuju, terutamanya dalam suasana hari ini yang sentiasa memerlukan hiburan. Hari guru, hari penyampaian hadiah, kursus, macam-macam lagi event, kerap berakhir dengan hiburan "mengarut" yang bertentangan dengan Islam. Kenapa? Kerana kita yang faham Islam tidak pernah memikirkan penyelesaiannya. Sikit-sikit nasyid. Sikit-sikit ceramah.

Buku "Mengapa saya masih memetik gitar" ini saiz dia besar sikit dari buku biasa.

Yusuf Islam berpendapat Islam tidak sepatutnya menampakkan dirinya seolah-olah "menakutkan". Malah lagu beliau yang kebanyakannya berunsur nasihat mampu mengubah persepsi non muslim terhadap ajaran Islam yang sebenar. Namun, aku mungkin kurang bersetuju bila melihat konsert-konsert beliau mungkin tidak se"islamik" yang beliau harapkan. Apepun, buku ni sangat menarik untuk dimiliki. Banyak perkara yang membuka mata dan "sentap" untuk kita-kita yang mewarisi Islam.

Kisah Cinta Dalam Al-Quran


Kisah dalam buku ini sebenarnya diluar jangkaan aku. Malah cinta yang ditafisrkan bukan sekadar cinta lelaki dan perempuan, tetapi lebih dari itu. Kisah-kisah yang sekaligus menambahkan pengetahuan kita mengenai tafsiran kisah dalam AlQuran. Kisah yang menarik perhatian aku ialah kisah Yusuf dan Zulaikha yang aku selalu terlepas dari mengikutinya. Kita mungkin sudah terbiasa dengan kisah Zulaikha yang menggoda yusuf, namun mungkin tidak berapa mengikuti kisah bagaimana Nabi Yusuf pula yang tergila-gilakan Zulaikha. Sangat-sangat menarik.

Di bahagian tengah buku ini banyak menceritakan mengenai dua orang wanita hebat, iaitu Fatimah(anak nabi) dan juga rabiatul adawiyah(wali Allah). Fatimah adalah "icon" kepada sikap buat baik yang tidak berpada-pada. Dua kisah utama mengenai beliau ialah kisah baju dari jibril serta kisah nazar beliau ketika Hassan dan Hussin sakit. Di punghujung pula banyak menceritakan mengenai kehebatan ahli-ahli sufi dan Tasawwuf. Belilah, sangat-sangat berbaloi.


Dah lama tidak membaca buku perbezaan lelaki dan wanita. Aku membaca buku ini untuk melihat sudut pandang orang barat yang hakikatnya bersetuju dengan fitrah manusia yang telah digariskan oleh Islam. Malah, menjadi kebiasaan buku-buku ini lebih "Islamik" kerana mematuhi Sunnatullah. Secara keseluruhan, buku ini ditujukan kepada kaum wanita untuk mengenali lelaki. Sifat-sifat lelaki yang hakikatnya sangat simple, namun sangat sukar difahami oleh wanita yang  dilahirkan berfikiran complex. Tujuan? Mengelak wanita untuk menjadi mangsa penipuan lelaki la kot. Itu yang boleh aku simpulkan.

Ada beberapa perkara "islamik" yang mampu aku simpulkan. Antaranya ialah kenapa Islam meletakkan wali bagi "menapis" sebuah perkahwinan. Buku ini mengakui hanya lelaki yang boleh membaca pemikiran seorang lelaki. Adakah benar mereka benar-benar serius ataupun sekadar main-main. Selain itu, buku ini juga merestui keperluan poligami bagi sesetengah lelaki. Namun oleh kerana pilihan tersebut tidak ada pada agama lain, penulis(bukan Islam) seolah-olah mencadangkan wanita(isteri) untuk cuba menerima hakikat yang suaminya perlu kepada seks bebas dengan wanita lain. Mengarut?

Waktu aku menulis post ini, bacaan aku baru sahaja sampai pada mukasurat 157/193. Dan secara jujurnya aku agak "muak" untuk meneruskannya. Buku ni boleh menyebabkan orang perempuan meng"harap"kan terlalu banyak daripada seorang lelaki.Terutamanya dalam sudut menguji seorang lelaki itu serius atau main-main. Mungkin sebab aku dah selalu sangat kena macam ni kot. Sikit-sikit kata aku main-main... Tapi mungkin ada betulnya. Sebab aku memang selalu masukkan unsur "main-main" supaya tak malu bila kena reject. Haha. Ayat biasa kalau nak "cover"

"Eh, aku main-main jela. Takkanlah aku nak kahwin dengan orang macam tu kot..."

Ok.. Mengarut..

Tetiba nak upload balik semua gambar waktu kat UK. Rindu. Muka orang tak pandai ngorat. Sodeh..

Dah usha2 buku "dari penjara Taliban Menuju Iman".. Macam best.

Sekian dari Syuib0809

No comments:

Post a Comment