Sunday 29 March 2015

Sahabat Sekatil

Bismillah

Hujung minggu yang sangat-sangat padat. Unit matematik menganjurkan pertandingan bowling dan aku tiada pilihan melainkan wajip hadir sebagai juruacara. Kehadiran keluarga dari Teluk Intan memeriahkan lagi suasana, menambah sebab perlunya aku berada di sini. Kemunculan sebuah lagi program yang memerlukan kehadiran diri, aku akhirnya berputus asa mencari celah-celah masa untuk melarikan diri. Janji yang pernah dilafazkan, namun bukan mudah untuk ditepati.

Seorang sahabat satu dorm, satu katil(atas bawah), satu kelas, maka Baith a.k.a baceh bukanlah orang asing bagi aku. Walaupun kami mula rapat ketika di tingkatan 3, namun tiga tahun bersama itu di isi dengan sangat-sangat baik. Mengenali dengan sangat rapat, aku dan sopek amat pasti apa yang Baceh suka, bila Baceh marah, bila dia akan terasa, dan seingat aku mereka berdua nilah orang yang aku hampir tak pernah terasa hati. Menjadi ketua kelas yang sempoi, Baceh sukar untuk dikatakan "skema" dan dalam masa yang sama sukar juga untuk dikatakan nakal.

 Baceh tengah Sodorm. Sopek nampak putih sebab flash je. Mungkin juga sebab bedak.

Menyambung pelajaran ke Dublin, Ireland, maka kami berjumpa hampir setiap tahun. Pertama sekali di Scotland kerana menghadiri perhimpunan musim sejuk. Malah baceh sendiri pernah bermalam di rumah aku ketika menghadiri Nottingham games. Dan sangat-sangat bersyukur bila Baceh sudah berjinak-jinak dengan usrah dan sangat komited dengan dakwah. Sesuatu yang mungkin di luar jangkaan, namun aku sangat-sangat gembira walaupun kami berada dalam "kumpulan" yang berbeza. Melihat rakan baik menjadi sehebat begitu dengan tarbiyah, maka aku berharap semua rakan-rakan sekeliling terbuka hati mengikutinya.

Blog yang menjadi arkeb gambar. Winter 2009. Locklomond.


 Kunjungan ke Leicester.

Pulang ke Malaysia, kami kerapkali ditemukan oleh Allah. Baceh menyambung pengajian di PMC(Penang Medical College) manakala aku pula mengikuti KPLI di IPG Pulau Pinang. Tempat pertemuan kami ialah di medan selera Taman Tun Sardon ketika hujung minggu. Pertemuan di awal pagi, Baceh biasanya hadir seusai Kuliah-kuliah subuh yang diikutinya bersama rakan seusrah. Hebat.

Pertemuan-pertemuan yang berterusan terutamanya  di majlis-majlis perkahwinan rakan satu Batch, kini tiba giliran baceh untuk menjadi orang yang diraikan. Selalu benar aku berazam untuk hadir kenduri rakan-rakan, tiba-tiba aku tidak mampu memenuhi undangan dari rakan yang sangat-sangat rapat. Maaf.

Sedih tiada dalam gambar. Kalau ada kenduri belah lelaki, boleh tebus kesalahan.

Baru sebenarnya berjumpa hujung minggu yang lalu di kenuri Balang, maka kami sekali lagi mengambil gambar kenang-kenangan satu dorm. Berimpian mahu hadir ke Walimah Sopek, mamat bajet ganas(tapi pakai baju kartun), Moga-moga Allah permudahkan hajat itu. Menyelitkan gambar "tumbesaran" Batch 19th Dorm B2 sebagai kenang-kenangan. Senakal-nakal kami, solat Fardhu tetap dijaga. Kekuatan yang memelihara diri hingga kini. Thanks Sopek atas Tarbiyah(jelas kesan sujud pada dahinya). Hehe..

 “Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-geriknya teringat mati. Sebaik-baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik tetangga di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap tetangganya.” (HR. Hakim)

Sekian dari Syuib0809..

3 comments:

  1. Wah bain terharu.... Huhu
    Jemput kawen nanti

    ReplyDelete
  2. Mak aih.. Takkan baru jumpa blog ni..

    ReplyDelete
  3. Da lame jumpe cume sgn nk komen

    ReplyDelete